قاون جامع ایثاری از 10 سال گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته است تا در نهایت برای اجرای شدن به دست دولت یازدهم رسیده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از 10 سال پیش شروع شد. قرار بود قانونی تصویب شود تا از خانواده های شهدا و ایثارگران حمایت کند و مرهمی شود بر دردهای دیرینه آن‌ها.

سال 84 بود که این قانون در راستای اصل 123 قانون اساسی به تصویب رسید و 2 سال بعد یعنی در سال 86 قرار شد به مدت 4 سال این قانون به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شود.

اما اجرایی شدن این قانون تا به امروز فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. ابتدا و در همان 4 سال اول آزمایشی اجرا شدن این قانون رنگ یاس و نا امیدی به خود گرفت و علی رغم اقدامات دولت و مجلس به صورت کامل به ثمر نرسید.

سال 91 مصادف بود با پایان اجرای آزمایش این قانون و نمایندگان مردم در بهارستان تصمیم گرفتند با مطالعه جدید بر روی آن اصلاحاتی را اعمال کرده و نواقصش را برطرف کنند تا طرح به صورت کامل در کشور به اجرا درآید.

تلاش نمایندگان در نهایت باعث شد این طرح در قالب 76 ماده به تصویب برسد که در آن  تعریفی دقیق از واژه هایی چون شهید، ایثارگر، جانباز و آزاده و رزمنده ارائه شد و افرادی که در این تعاریف گنجانده می شدند  از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز دستگاه های مرتبط دیگر مورد حمایت قرار می گرفتند.

در این قانون تامین مسکن، ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین، واگذاری منازل اجاره به شرط تملیک، کمک بلاعوض، ودیعه مسکن، ارایه خدمات به همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان، تامین تمامی هزینه‌های سلامت جانبازان، پرداخت هزینه های بیمه‌ای و تکمیلی درمان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان و دیگر جانبازان از سوی بنیاد شهید، تامین نیازهای اورژانسی و خدماتی به فرزندان جانبازان، پایش سلامت و نظام درمانی، اعزام به خارج جانبازان برای درمان آنان، مستند سازی سوابق جانبازان درپایگاه های اطلاعاتی دقیق و جلوگیری از معدوم سازی این اسناد، ارائه خدمات مشاوره ای به ایثارگران از سوی بنیاد شهید و ده ها مسئولیت دیگر  پپیش بینی شده بود که  به اجرا درآید.

 پس از تائید شورای نگهبان این قانون به دولت محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شد اما دولت وقت به بهانه های مختلف از جمله تامین نبودن منابع مالی این طرح،  از اجرای آن سر باز زد.

گام های دولت ها برای اجرای قنون جامع ایثارگری/قانون جامع ایثارگری در گذر دولت ها

اجرایی نشدن این طرح تنش هایی را میان دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال داشت اما در سال 92 که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد تصمیم گرفت این قانون خاک خورده را اجرایی کند.

گام های دولت ها برای اجرای قنون جامع ایثارگری/قانون جامع ایثارگری در گذر دولت ها

حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز شهید در جمه خانواده های شهدا در این باره اظهار کرد: همانطور که بارها به آقای شهیدی گفته‌ام در این دولت تلاشمان بر این بود که در برابر شهدا و خانواده‌های ایثارگران شرمنده نباشیم البته ما تا آخر عمرمان به این خانواده‌ها بدهکار هستیم اما به لحاظ مالی با اینکه در سال گذشته و ابتدای این سال شرایط سختی را داشتیم سعی کردیم تا حد امکان قدم‌هایی را برای اجرا کردن قانون جامع ایثارگری که سال‌ها بود خاک می خورد برداریم. البته همه ما می‌دانیم که این خانواده‌ها برای رضای خدا ایثار کرده‌اند اما ما وظیفه خود را تا حد ممکن انجام خواهیم داد.

دولت یازدهم با تمام تنگ ناهای مالی که به خود دیده است همواره سعی داشته است با اجرایی شدن این قانون دین خود را به خانواده شهدا ادا کند و تا این روز توانسته گام های اولیه را برای اجرایی شدن این قانون بردارد. امید است که پس از بزرگداشت روز شهید این موضوع به دست فراموشی سپرده نشود تا اجرای کامل این قانون مرهی باشد بر دل داغ دیده خانواده های این عزیزان.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار