شماری از رهبران ارشد حکومتی و جهادی به اظهارات اخیر رییس شورای عالی صلح در مورد عدم جنگ علیه طالبان، انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید احمد گیلانی که به تاریخ چهارم حوت به‌عنوان رییس جدید شورای عالی صلح آغاز به کار کرد، چند روز بعد از آغاز به کارش در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، گفت او جنگ با طالبان را جایز نمی‌دانسته است. آقای گیلانی هم‌چنین گفته بود که طالبان کاملا وابسته به پاکستان نیستند و از خود «اراده و استقلالیت» خاصی دارند.

اما، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، بدون نام‌بردن از رییس جدید شورای عالی صلح، گفت که او با این‌گونه اظهارات مشروعیت خود و جایگاه خود را در میان مردم از دست می‌دهد. آقای عبدالله که روز سه‌شنبه، هجدهم حوت، در مراسم گرامیداشت از دومین سالروز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون اول ریاست‌جمهوری پیشین با حضور صدها تن از چهره‌های سیاسی، جهادی و شهروندان کشور سخن می‌گفت، افزود: «سرزمینی که به‌خاطر دفاع از ارزش‌ها، عقیده و آزادی خود صدها هزار نفر خود را به استقبال شهادت فرستاده، نباید عزم و اراده مردم به سخره گرفته شود. هیچ کس در هیچ مقام و در هیچ موقع نباید قربانی افسر، سرباز و پولیس ما را نادیده بگیرد. اگر هرکسی از تریبون دولت از هر عنوانی جنگ را علیه طالب ناروا اعلان کند، مشروعیت خود، جایگاه و مشروعیت حرف خود را در میان ملت از دست می‌دهد.»

رییس اجرایی هم‌چنین تاکید کرد: «کسانی‌که به نمایندگی از ملت در رابطه به آرمان‌های بزرگ مردم صحبت می‌کنند، باید مکلفیت خود را متوجه باشند.» داکتر عبدالله با اشاره به پس گرفتن دارایی‌ها، باغ‌ها و زمین‌های سیداحمد گیلانی در نتیجه قربانی شدن نیروهای امنیتی کشور، می‌گوید که امروز وی از قصرها و باغ‌های خود لذت می‌برد، اما به‌دلیل این‌که مشکلی با گروه تروریستی طالبان نداشته، در ذهن مردم در باره این گروه تروریستی شک و تردید ایجاد می‌کند. داکتر عبدالله گفت: «هرنوع شک و شبهه ایجاد کردن در این راستا (انگیزه مقاومت نیروهای امنیتی علیه تروریستان) در ذهن مردم،‌ هرنوع تزلزل ایجاد کردن در اراده مردم به‌عنوان این‌که مشکلی با طالب نداشته و ندارد، این مساله نیست.»

بار دوش این خاک

در همین‌حال، عبدرب ‌الرسول سیاف از رهبران ارشد جهادی و رییس شورای حراست و ثبات افغانستان نیز، در مراسم گرامیداشت از دومین سالروز وفات مارشال فهیم گفت، کسانی‌که مبارزه نیروهای امنیتی کشور علیه گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان را ناجایز و ناروا می‌خوانند، نیروهای امنیتی را به شک و تردید می‌اندازند. آقای سیاف با تاکید به مشروع بودن مبارزه نیروهای امنیتی علیه گروه‌های تروریستی، افزود: «همین دوستان ما که در سنگر افتاده‌اند از این ملک دفاع می‌کنند. بعضی از مردم این‌ها را به شک می‌اندازند. بعضی‌ها می‌گویند که در برابر مخالفین جنگ ناروا یا ناجایز است. این عملیه تشکیک است. من می‌گویم که دفاع از اراضی مسلمانان، دفاع از نوامیس، خانه، مال و جان مردم فرض است. هر کسی‌که سرباز و عسکر ما را به شک می‌اندازد، فرزند این خاک نیست، باردوش این خاک است.»

عبدرب ‌الرسول سیاف هم‌چنین نسبت به تلاش‌های صلح در کشور ابراز ناخرسندی کرده گفت که در پیش‌برد این تلاش‌ها به شورای حراست و ثبات افغانستان نقش داده نشده است. آقای سیاف معتقد است که نقش ندادن به این شورا، باعث پشیمانی حکومت افغانستان خواهد شد.

رییس شورای حراست و ثبات افغانستان تاکید کرد که مردم خواهان تامین صلح در کشور هستند اما تلاش‌ها برای تامین صلح باید در مشوره با مردم به پیش برده شود. عبدرب‌ الرسول سیاف معتقد است که مخالفت با صلح، مخالفت با امر خداوند است. وی گفت که دولت افغانستان ابتدا باید با مردم آشتی کند. آقای سیاف می‌گوید که آنان بارها به دولت تذکر داده‌اند که زمینه مشارکت برای دفاع از کشور را برای مردم مساعد سازد، اما هرگاه آنان دیدند که کشورشان در خطر است بدون اجازه دولت وارد سنگر خواهند شد.

اما، محمدکریم خلیلی، معاون ارشد شورای عالی صلح، در مراسم گرامیداشت از وفات مارشال فهیم گفت که آغاز روند گفتگوهای صلح در کشور به مفهوم تسلیم شدن طرف‌ درگیر نیست. آقای خلیلی افزود که جنگ جاری در کشور تحمیلی است، اما دولت می‌خواهد این جنگ را با تامین صلح و حفظ خطوط سرخ پایان دهد. معاون ارشد شورای عالی صلح می‌گوید: «با در نظرداشت اصول و ارزش‌های نوین فصل جدید، با رعایت همه‌‌ی آنچه که مردم با افتخار ما در طول این سه دهه به‌دست آورده‌اند، ما صلح را می‌خواهیم و این را هم باید قبول کرد که به مفهوم تسلیم شدن طرف نیست.»

مارشال محمدقسیم فهیم به تاریخ هجدهم حوت سال ۱۳۹۲ به سن پنجاه‌و‌شش سالگی به اثر سکته قلبی درگذشت. آقای فهیم یگانه مارشال افغانستان بود. ادیب فهیم پسر ارشد مارشال فهیم در مراسم گرامیداشت دومین سالروز درگذشت پدرش، از او به‌عنوان بنیان‌گذار اردوی ملی نام ‌برده گفت که جای خالی معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری در عرصه سیاسی این روزها بیشتر احساس می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.