سفارت‌های فرانسه و آلمان در کابل جایزه مشترک سال ۲۰۱۶ شان را به یکی از ورزشکاران افغانستان اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛این جایزه از سه سال به این سو توسط سفارت‌های فرانسه و آلمان به منظور حمایت از زنان فعال افغان در عرصه‌های مختلف اهدا می‌شود.

امسال، این دو سفارت زینب حسینی را به عنوان «زن منتخب سال ۲۰۱۶» انتخاب کرده و جایزه سالانه‌شان را که شامل بیست هزار یورو و یک لوح تقدیر می‌شود، طی مراسم خاصی با حضور سفیران فرانسه و آلمان در کابل و هم‌چنین شماری از مسوولان دولت افغانستان به این ورزشکار افغان اهدا کردند.

مارکوس پوتزل، سفیر آلمان مقیم در کابل پس از اهدای این جایزه گفت فرانسه وآلمان سال‌های زیادی است که با هم همکاری دارند و بعد از جنگ جهانی اول این دو کشور با هم دوست شدند و او از این مساله که در افغانستان نیز باهم همکاری دارند،‌ خرسند است.

سفیر آلمان در کابل گفت زنان در افغانستان فعالیت‌های زیادی دارند ولازم است این فعالیت‌ها در جامعه در بین مردم شناخته شوند.

مارکوس پوتزل، سفیر آلمان در کابل افزود:«ما امسال تصمیم گرفتیم یک ورزشکار زن را انتخاب کنیم. من فکر می‌کنم ورزش به زنان اطمینان می‌دهد. زنان می‌توانند آزادانه ورزش و فعالیت کنند و این خیلی مهم است زیرا زنان نیم جمعیت افغانستان هستند و می‌توانند در بازسازی افغانستان سهم بگیرند.»
زینب حسینی که ورزش را در سن چهارده سالگی در دیار مهاجرت آغاز کرد، در مراسم اهدای این جایزه با ابراز خرسندی گفت که تمام زنان در افغانستان توانمند هستند.

خانم حسینی افزود که تاکنون به توانایی‌های زنان در افغانستان پی برده نشده و سرکوب شده است. وی گفت: «ورزش برای ما پر از تجربه‌های زندگی است،‌ انسانیت، مبارزه با خود، ناامیدی، هیجان،‌ شکست و قهرمانی این‌ها درس‌هایی هستند که به ما می‌آموزانند تا ایدیولوژی نابخردانه و عرف سلیقه‌ای که زن مختص خانه است را درهم بشکند.»

زینب حسینی می‌گوید او و دیگر همقطارانش زمانی‌که در شهر کابل در یک مسابقه شرکت کرده بودند، توسط مردم با پرتاب سنگ و کلوخ مورد استقبال قرار می‌دادند. خانم حسینی گفت: «ولی، ما دویدیم تا به خط پایان رسیدیم.»

در همین‌حال، ژان‌میشل مارلو سفیر فرانسه در کابل،‌ می‌گوید هرچند زنان در افغانستان توانسته‌اند طی سال‌های اخیر دست‌آوردهای خوبی داشته باشند، اما هم‌چنان با مشکلات زیادی مواجه‌اند. آقای مارلو گفت: «بدون تردید تغییرات زیادی در وضعیت زنان از سال سال ۲۰۰۱ بدین سو رونما گردیده است، اما با این همه، هنوزهم زنان افغانستان با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه‌اند.»

سفیر فرانسه تاکید کرد که جایزه مشترک کشورش و آلمان به منظور حمایت از زنان در افغانستان،‌ به زینب حسینی اهدا شده است. به گفته او، هرگاه صحبتی از زنان در افغانستان می‌شود، تمام موضوعات مورد بحث مشکلات زنان در این کشور است.

ژان‌میشل مارلو می‌افزاید باوجودی که خشونت‌های جدی علیه زنان در افغانستان اعمال شده است، اما دراین کشور زنانی هم هستند که از خود شجاعت نشان داده‌اند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار