خیلی زشت است كه سعی كنیم شعر انقلاب اسلامی را از شعر آیینی جدا كنیم؛ انقلاب ما بر مبنای دین و آیین رقم خورده، چطور می‌توانیم انقلاب‌مان را از آئین‌مان جدا كنیم؟!

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ پیمان طالبی شاعر، در انتقاد از مرزبندی میان شعر انقلاب و شعر آئینی اظهار كرد: یكی از كارهای بدی كه در حوزه شعر معاصر گاهی به آن دامن زده می‌شود این است كه سعی می‌كنند شعر آئینی را از شعر انقلاب جدا كنند! آیا واقعا شعر آئینی از شعر انقلاب اسلامی جدا است؟ چطور می‌توان چنین چیزی را قبول كرد؟!

وی ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی به توفیق رسید و اگر مردم ما از حدود 50 سال پیش حركتی را آغاز كردند تا به انقلابی همه‌جانیه در حوزه‌ای مختلف انجامید، دلیلش این بود كه این مردم به خاطر اعتقادات دینی‌شان چنین كاری كردند. 

طالبی افزود: مردم ما به خاطر اعتقاد و اعتماد و اطمینانی كه به بزرگان دین‌شان داشتند و از آنجا كه پیرو آن‌ها بودند و حركت امام حسین(ع) را سرلوحه حركت خودشان قرار دادند، چنین انقلابی را رقم زده و به نتیجه رساندند؛ حالا چطور می‌شود شعر آئینی را از شعر انقلاب اسلامی جدا دانست!

طالبی گفت: به نظر من خیلی زشت است كه سعی كنیم شعر انقلاب اسلامی را از شعر آئینی جدا كنیم. من مشاهده كرده‌ام كه به اصطلاح برخی، شاعران انقلاب اسلامی در جمع شاعران آئینی - كه به نظر من این‌ تفكیك نباید حتی فرض شود - راه پیدا می‌كنند ولی وقتی شاعران آئینی می‌خواهند در جمع شاعران انقلاب اسلامی راه یابند، گاهی گفته می‌شود كه این‌ها شعر انقلابی ندارند و به ما ارتباطی پیدا نمی‌كنند.

شاعر مجموعه «ناحماسه» اظهار كرد: این درست نیست كه اگر شاعران انقلاب اسلامی تریبون دارند، شاعرا آئینی‌سرا را به محافل خود راه ندهند و آن‌ها را با خود بیگانه فرض كنند.

وی با بیان اینكه مرزبندی‌ها هیچ‌گاه به درد هنر و ادبیات ما نخورده است، افزود: به نظر من بزرگان ادبیات امروز باید بنشینند و نقاط مشترك و پیوند میان شاعران امروز را مشخص كنند تا جریانی منسجم در عرصه شعر امروز ایجاد شود. مرزبندی‌ها و فاصله‌ها به شاعران و شعر ما ضربه می‌زند و تاكید بر مشتركات و نقاط پیوند می‌تواند به حوزه شعر كشور كمك شایانی كند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار