معاون امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ازکاهش 20درصدی تولید عسل در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دراستان آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش گروه استان ها  باشگاه خبرنگاران جوان از  تبریز  ،اکبررضایی  با بیان اینکه  در سالجاری بیش از 9 هزار تن عسل  تولید شده است افزود از  920 هزار کندو موجود استان  735 هزار کندو به شیوه نوین  و 76 هزار به صورت سنتی می باشد.
وی اعلام کرد :میانگین استحصال عسل ازهرکندو نوین که از با برنامه  به زنبورها تغذیه رسانی می شود 6/13 کیلوگرم و کندوهای بومی  4 /4کیلوگرم است.
معاون امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی دلایل اصلی کاهش تولید عسل درآذربایجان شرقی  را وقوع بیماری در کندوهای عسل،خشک سالی و وزش بادگرم در مناطق ییلاقی  عنوان کرد.
متولی امور طیور آذربایجان شرقی به زنبورداران توصیه کرد: درزمان هایی که دمای هوا کمتر از صفر درجه سانتیگراد است ازبازدید کندوها وضربه به کندوها خودداری کرده واز وجود ملکه درکلنی زنبور عسل اطمینان حاصل کرده ودرصورت نبودملکه نسبت به ادغام آنها با کلنی دارای ملکه اقدام نموده وشان های اضافی را ازکندو خارج کرده و از مواد  ضدکنه استفاده کنند.
وی همچین پوشاندن روی کندوها با پارچه های ضخیم ، ایجاد یک سایه بان کوچک روی سوراخ پرواز کندوها  و قرار دادن  کندوها در ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر بالاتر از سطح زمین  را ضروری دانست.
به گفته وی وجود تنوع پوشش گیاهی در گلزارها،مراتع و باغ های استان  و نیز پایین بودن  درصد رطوبت هوا  موجب شده است که عسل تولیدی آذربایجان شرقی دارای کیفیت عالی و مناسب برای  تولید گیاهان دارویی متنوع وشهد خیزوگون باشد.
معاون امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از آب وهوایی مناسب  و باغ های مختلف  سهم اعظمی از تولید کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم کشوری قرار دارد.
 
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.