اگر نویسنده ای بخواهد داستان‌های مینیمال خود را به چاپ برساند باید 100 داستانك بنویسد؛ اما در جشنواره این امكان‌پذیر است كه با چند اثر خود استعدادهایش را معرفی كند و فضا برای ادامه فعالیتش باز شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محسن پرویز، نویسنده و منتقد ادبی، در ارتباط با بخش‌های داستان كوتاه كوتاه و داستان كوتاه كه در فراخوان چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گنجانده شده است، اظهار كرد: اقبال نویسندگان جوان به این قالب ادبی زیاد بوده است. البته بسیاری از نویسندگان حرفه‌ای كشورمان گرایشی به سمت نوشتن داستان كوتاه كوتاه ندارند، اما از طرف دیگر داستان‌های 100  كلمه‌ای، داستانك‌ها و داستان‌های مینی‌مال در فضای مجازی به تعداد زیاد و با تنوع زیاد منتشر می‌شود و اتفاقا آثار پرخواننده‌ای هم هستند.

وی ادامه داد: شاید فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی قابلیت و تحمل آثار بلند را نداشته باشند، اما داستانك‌ها می‌توانند در چنین فضاهایی مورد استفاده قرار بگیرند و الان هم اگرچه در حوزه چاپ كتاب و داستان كوتاه حركت رو به جلو نداشته‌ایم، اما در مورد تك داستان‌ها ذوق و علاقه نویسندگان باعث می‌شود شاهد مینیمال‌های خوبی در فضای مجازی باشیم.

پرویز با تاكید بر اینكه برخی داستانك‌ها بسیار خوب و با بهره‌مندی از عناصر داستانی به نگارش درآمده‌اند و به لحاظ فنی و تكنیكی بی عیب و نقص هستند، عنوان كرد: برای اینكه داستانك‌ها بتوانند تبدیل به كتاب شوند، نویسنده باید تعداد زیادی تولید كرده باشد و نگارش داستان مینیمال هم كار ساده‌ای نیست.

این نویسنده و منتقد ادبی همچنین گفت: باید به این نكته توجه داشت كه داستان كوتاه كوتاه و داستان مینیمال های زیادی وجود دارد. برای این كه دچار تكرار نشوید، نیازمند این هستید كه سوژه‌های بسیاری را به همراه داشته باشید و اگر كسی می‌خواهد 100 داستانك را در كتابی منتشر كند، باید 100 سوژه و مضمون متنوع داشته باشد. در رمان این گونه نیست و می‌توان یك مضمون را شاخ و برگ داد؛ اما كار نگارش داستانك و داستان مینیمال دشوار است.

وی همچنین گفت: یك نكته فنی وجود دارد كه گاهی در داستان كوتاه هم شاهد توصیف صحنه صرف هستیم و تنها طرح داستان مطرح می‌شود كه نیاز به پردازش دارد. مشكل دیگری هم وجود دارد و آن هم این است كه توصیف یك صحنه به راحتی امكان پذیر نیست. بهره‌مندی از عناصر داستانی از دید برخی نویسنده‌ها، داستان كوتاه محسوب می‌شود در حالی كه این گونه نیست.

پرویز با تاكید بر اینكه عناصر داستانی اصلی را باید در داستان‌های كوتاه كوتاه هم مدنظر قرار داد، گفت: نویسندگانی كه در عرصه داستنگ ها و مینیمال ها قلم می زنند، باید توجه ویژه‌ای به این نكته داشته باشند. حتی اگر قرار است داستان در ذهن خواننده ادامه پیدا كند، اما باید روایت آن و موضوع پرداخت صحیحی داشته باشد.

این منتقد ادبی معتقد است اگر نویسنده‌ای هوشمندانه موضوعی را از زاویه دید خاص دنبال كند و بتواند با ایجاز در كلام و سپردن ادامه داستان و یا بخش‌های ناگفته داستان به ذهن مخاطب‌، هنرمندی كند و اثر قوی اما مینیمال بیافریند، كار ارزشمندی كرده است.

وی جشنواره‌ها را مشوق خوبی برای پرداختن به مسائل و موضوعات مختلف دانست و گفت: ارائه داستانك‌ها و داستان‌های كوتاه كوتاه در جشنواره‌ها باعث می‌شود تا استعدادهای نویسندگان شناخته شود، بدون آن كه نیاز به صرف زمان زیاد و چاپ اثری باشند. اگر نویسنده ای بخواهد داستان‌های مینی‌مال خود را به چاپ برساند، باید 100 داستانك بنویسد، اما در جشنواره این امكان‌پذیر است كه با چند اثر خود، استعدادهایش را معرفی كند و فضا برای ادامه فعالیتش باز شود. به همین دلیل هم جشنواره‌های ادبی حائز اهمیت هستند و ادامه فعالیت جشنواره شعر و داستان جوان سوره ارزشمند است و امیدواریم بتواند منجر به شناسایی و جذب استعدادهای جوان شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار