جاودانگی در عرصه ادبیات نتیجه گام برداشتن افراد در مسیر اصلاح جامعه و خدمت به مردم است.

محسن پرویز، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رموز جاودانگی در عرصه ادبیات را چنین تشریح کرد که مبحث اولی که افراد برای جاودانگی باید به آن توجه کنند این است که به دنبال اهداف خودپسندانه و شخصی نباشند و گام در مسیری بگذارند که خداپسندانه باشد.

وی افزود: اگر فردی با اهداف خداپسندانه قدم در مسیر نویسندگی و شاعری بگذارد هم نوشته‌هایش تاثیرگذارتر از سایر آثار خواهد بود و هم خودش انگیزه‌های بهتر و بیشتری برای تداوم راه پیدا می‌کند زیرا مردم از کسانی که به اهداف شخصی خود می‌اندیشند، دوری می‌کنند و به افرادی علاقمند می‌شوند که به عنوان مصلحان اجتماعی فعالیت کرده‌اند و در راه خدمت به مردم گام برمی دارند.

این نویسنده اظهار داشت: رمز ماندگاری افراد در عرصه ادبیات در اهدافی نهفته است که دنبال می‌کنند.

پرویز در پاسخ به این  سوال که آیا میانبری برای جاودانگی در عرصه ادبیات وجود دارد، گفت: تصور من این نیست که از کسانی آثار ماندگار به جای مانده باشد که دنبال مقاصد خودشان هستند. به نظرم بیشتر کسانی موفق می‌شوند که هدفشان خدمت به مردم است و اگرچه برخی از افراد در دوره‌ای بر سر زبان‌ها می‌افتند اما اگر هدفشان خداپسندانه نباشد به جاودانگی نمی‌رسند.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود ترویج تفکراتی که در خدمت فرهنگ‌های بیگانه هستند را یکی از مشکلات همیشگی ادبیات کشورمان دانست و اظهار داشت: برخی از تفکراتی را ترویج می‌دهند که در خدمت فرهنگ‌های بیگانه است این موضوع از گذشته‌ها هم بوده است.

پرویز افزود: ورود افراد خنثی به عرصه ادبیات از مشکلات دیگر این عرصه به حساب می‌اید.

وی تصریح کرد: هر زمان که بیگانگانی که به دنبال تسلط بر جامعه ما هستند هزینه بیشتری می پردازند. مسئله ترویج تفکراتی که در خدمت فرهنگ‌های بیگانه هستند شدت می‌یابد و هر زمان که احساس می‌کنیم، راه نفوذ بسته است و شکل ماجرا عوض می‌شود.

این نویسنده خاطر نشان کرد: مبحث ترویج تفکراتی که با فرهنگ ما مبتنی نیستند همواره با شدت‌ها و وزن‌هایی در عرصه ادبیات ما دنبال شده اما افراد هوشیار جلوی آن را گرفته و روندش را کند کرده‌اند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.