اول تا هفتم اسفند ماه "هفته ملی سلامت مردان" نامگذاری شده است و بررسی راهکارهای پیشگیری از بیما ری های شایع ، نقش بی بدیلی در کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر در مردان دارد.

یک متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: شایع ترین بیماری های مردان از نظر اورولوژی شامل سرطان مثانه، سرطان پروستات و سرطان کلیه است که ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند.

دکتر رضا مهدوی در گفت و گو با گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: بر اساس آمارها حدود 40 درصد از سرطان مثانه ، ناشی از مصرف سیگار است.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که در کارخانه های مواد پلاستیکی و با مواد رنگ ساختمان سر وکار در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.

مهدوی گفت: توصیه می شود این افرادسالانه معاینه غربالگری شوند و در صورت مشاهده آثار خون حتی به صورت میکروسکوپی از نظر احتمال ابتلابه بیماری پیگیری کنند.

به گفته وی سرطان پروستات اولین سرطان شایع مردان در دنیا محسوب می شود و در مراحل ابتدایی هیچ نشانه بالینی ندارد.

مهدوی اظهار داشت: سرطان پروستات هیچ گونه نشانه بالینی ندارد و شایع ترین نشانه بالینی آن بی علامت بودن آن است، بنابراین تشخیص در مراحل ابتدایی با انجام آزمایش PSA امکان پذیر است.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه اضافه می کند: میزان PSA یک تومور مارکری است که احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بررسی می کند و این آزمایش به تشخیص سرطان پروستات اختصاص دارد.

وی ادامه داد: توصیه می شود همه مردان بالاتر از پنجاه سال آزمایش PSA را انجام دهند و در افرادی که در خانواده شان ابتلا به سرطان پروستات وجود داشته است، از سن 45 سالگی آزمایش PSA را حتما بدهند.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: تشخیص این بیماری درمراحل اولیه روند درمان را آسان تر می کند اما پیشرفت بیماری و نفوذ در مغز استخوان درمان را دشوار می کند.

وی در مورد عفونت های ادراری در مردان اظها ر داشت: عفونت های ادراری با آزمایش ادرار مشخص می شود و در صورت وجود خون حتی به صورت میکروسکوپی در ادرار علت باید پیگیری شود.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه ادامه داد: خون ممکن است ناشی از وجود تومور ،سنگ یا ضایعه ای باشد که بسیاری از انها در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان هستند.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه در مورد بیماری سنگ های کلیه نیز اظهار داشت: از آنجا که کار بدنی مردان بیشتر است و در محیط های گرم فعالیت می کنند وجود سنگ های کلیه در مردان است نسبت به زنان بیشتر است.

وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سنگ کلیه توصیه می شود مایعات به اندازه کافی مصرف شود و اینکه رنگ ادرار افراد روشن باشد.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه ادامه داد: نوع ماده غذایی هم در ابتلا به سنگ کلیه نقش دارد و مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد می تواند سنگ ساز باشد.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: جنسيت يكي از مهم‌ترين عوامل تعيين‌كننده در ابتلا به بيماري‌ها بوده که در الگوي ابتلا و پيشگيري از بيماري‌ها نقش دارد.

دکتر محمدعلی احمدیان اظهار داست: امید به زندگی که بهترین شاخص سلامت جامعه است ، برای مردان 70.09 درصورتيکه برای زنان 73.17 است و مردان بيشتر از زنان به بيماري دچار شده و ميزان مرگ و مير آنان نيز بالاتر از زنان است .

وی با اشاره به ميزان ابتلاي بالاي مردان ايراني به بيماري‌ها، در مقايسه با زنان ابراز داشت: بيماري‌هاي غيرواگير نسبت 45% از كل بيماري‌هاي مردان و 33% از كل بيماري‌هاي زنان را شامل مي‌شود.

احمدیان افزود: مردان نسبت به زنان روش‌هاي نادرست‌تري در سبك زندگي خود داشته و نسبت به بيماري‌هاي خود بي‌اهميت‌تر هستند بنابراين تغيير شيوه زندگي و پيروي از اجزاء مختلف شيوه زندگي سالم يکي از اولويتهاي سلامت مردان است.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد شيوه زندگي سالم اظهار داشت : تغذيه سالم شامل 5 گروه اصلي مواد غذايي شامل نان و غلات ،ميوه ها، سبزيجات ،لبنيات وگوشتها دررژيم غذايي روزانه است.

وی گفت: فعاليت جسماني منظم، پرهيز از مصرف سيگار،کنترل فشارهاي روحي، مشاوره منظم پزشکي و انجام دستورات پزشکي، محيط زندگي سالم از دیگر شیوه های زندگی سالم در مردان به شمار می رود.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش فعاليت بدني در سلامت مردان مهم دانست و گفت: براساس یافته های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی زندگی بی تحرک یکی از 10 علت عمده مرگ و میر در جهان می باشد.

احمدیان ادامه داد: عدم فعالیت بدنی باعث افزایش تمام انواع مرگ ومیر،دو برابر شدن خطر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی میشود.همچنین خطر سرطان روده ،بالا رفتن فشار خون،اختلالات چربی،استئوپروز(پوکي استخوان ) ،افسردگی و اضطراب را افزایش ميدهد.

برنامه 'هفته سلامت مردان' در خراسان رضوی

احمدیان گفت: در "هفته ملی سلامت مردان"همه مردان می توانند به مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی مراجعه و به صورت رایگان معاینه و غربالگری سلامت شوند.

وی افزود: در "هفته ملی سلامت مردان" علاوه بر معاینات رایگان و غربالگری مردان نسبت به بیماریهای مختلف، برنامه های آموزشی و فرهنگی پیرامون بیماریها و خطراتی که مردان را تهدید می کند مطابق با شعار سالانه هفته مردان برپا می شود.

احمدیان در مورد روزشمار هفته سلامت مردان اظهار داشت: رفتارهای پرخطر رانندگی به ویژه درجوانان، رانندگی با تمرکز و دقت، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، توجه به عابر پیاده، کنترل سرعت، ایمنی در سفر برای سلامت خانواده، پیشگیری از حوادث و تفریحات ورزشی مرتبط با رانندگی از برنامه مرکز بهداشت استان در این هفته است.

سلامت هدیه ای ارزشمند برای خانواده است و دادن ازمایش های غربالگری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها برای حفظ سلامت توصیه می شود.

انتهای پیام//

برچسب ها: بیماری ، شایع ، مردان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.