دبیر دبیران شورایاری منطقه 17 گفت: خط راه آهن تهران-تبریز و تهران-اهواز که منطقه به دو قسمت تبدیل کرده است یکی از مشکلات اصلی مردم به شمار می‌آید.

پور عباس: وجود خط راه آهن یکی از مشکلات اصلی منطقه 17به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پور عباس دبیر دبیران شورایاری منطقه 17 با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در خصوص مشکلات و مسائل پیش روی مردم این منطقه اظهار داشت: منطقه 17 از شمال با مناطق 10،9 و 11 در ارتباط است و به خیابان قزوین منتهی و از غرب به خیابان سعیدی، ختم می‌شود.

وی افزود: منطقه 17 دارای 3 ناحیه، 14 محله 822 هکتار مساحت و 242 هکتار بافت فرسوده است این منطقه با 300 هزار نفر جمعیت و 81 هزار خانواده دارای 14 سرای محله، 3 سوله مدیریت بحران ،63 بوستان و 3 و نیم متر سرانه فضای سبز برای هر نفر، 9 مجتمع ورزشی، 34 مجتمع فرهنگی و 3 ایستگاه آتش نشانی است.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 17 بیان کرد:  این منطقه یک و یک دهم مساحت شهر تهران را تشکیل می‌دهد و با دارا بودن 4 هزار خانواده شهید، رزمنده و جانباز یکی از مناطق شهید پرور به شمار می‌آید وجود آستانه متبرک امامزاده حسن(ع)، بازار مبل یافت آباد، بازار کیف و کفشو بازار کاشی و سرامیک در خیابان زمزم از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌آید.

پور عباس افزود: تراکم جمعیتی در منطقه بازار مبل زیاد است و معابر این منطقه با عرض یک و نیم متر دارای بافت ریزدانه است.

وی با اشاره به مشکلاتی که بر اثر وجود خط راه آهن در منطقه به وجود آورده است، گفت: خط راه آهن تهران-اهواز و تهران-تبریز منطقه را به دو قسمت تقسیم کرده است که یکی از معضلات مهم مردم به شمار می‌آید.

پور عباس ادامه داد: وجود کاربری‌های مغایر با بافت‌های مسکونی، ریزدانگی، بافت‌های مسکونی، وجود کارگاه‌های متعدد، پایین بودن سطح درآمد ساکنان،عدم توانایی نوسازی بافت‌های فرسوده، توانایی مالی کم شهرداری منطقه، عدم وجود مدیریت واحد شهری، باریک بودن معابر و عدم رعایت اصول شهر سازی از مشکلات اصلی منطقه 17 به شمار می‌آید.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 17 بیان کرد: درخواست داریم از محل منابع اخذ عوارض شهری به منطقه 17 رسیدگی ویژه شود.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش دبیر شورایاری منطقه 17 اظهار داشت: خوشبختانه هر هفته شاهد بلوغ گزارش‌های شورایاری‌ها هستیم.

وی افزود: منطقه 17 و 18 از وجود خط راه آهن رنج می‌برد و ساماندهی آن باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا این خط  راه آهن ضربه زیادی به مردم منطقه زده است بارها این موضوع را پیگیری کردیم، اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با گزارش دبیر دبیران شورایاری منطقه 17 گفت: شورایاری منطقه 17 یکی از سالم ترین و پر کارترین شورایاری‌های مناطق به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به این که مدیر هر چه مردمی تر باشد موفق تر خواهد بود، افزود: از شهردار منطقه 17 خواهش می‌کنم بیشتر با مردم منطقه در ارتباط باشد، زیرا این منطقه دارای چندین گرایش مختلف است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارتباط شهردار منطقه 17 با مردم خوب است، اما باید سعی شود این ارتباط قوی تر شود.

دبیر بیان کرد: برای ساماندهی خط راه آهن با کمک کمیسیون‌های عمران، فرهنگی و شهر سازی مبالغی در نظر گرفته زیرا حریم خط راه آهن دارای مشکلاتی از جمله تکدی گری، دزدی و تخلیه نخاله است.

اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با منطقه 17 گفت: شهرداری خدمات خوبی را به مناطق جنوب شهر ارائه داده، اما شاهد بوده‌ایم در رابطه با افزایش سرانه‌های فضای سبز اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم جلساتی با مدیر عامل شرکت راه آهن به منظور ساماندهی هر چه سریع تر خطوط راه آهن در مناطق 17 و 18 برگزار کنیم و با در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای برای تهاتر اراضی حریم خطوط راه آهن در نظر بگیریم.

محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: خدمات و زیر ساخت‌های شهری در مناطق جنوبی شهر تهران به ویژه منطقه 17 ضعیف هستند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی‌ها سرانه فضای سبز باید از سه نیم متر تا شش و نیم تا هفت متر می‌رسید اما با وجود گذشت این برنامه هنوز اقدامی در رابطه با توسعه فضای سبز در مناطق متراکم انجام نشده است.

احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در یک دهه گذشته شاهد کاهش جمعیت در منطقه 17 بودیم که باید به دنبال دلایل آن باشیم آیا سطح خدمات شهری در این منطقه کاهش و یا بافت‌های فرسوده افزایش یافته است.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با منطقه 17 اظهار داشت: طی 2 سال گذشته جلسات متعددی با مدیر عامل راه آهن برگزار شد.

وی افزود: طی جلسات کارشناسان شهرداری اقدام به ارزیابی و قیمت گذاری اراضی حریم خط راه آهن کردند که این کارشناسان قیمت ناظری را برای این زمین‌ها در نظر گرفته‌اند، اما مدیران راه آهن با آن مخالفت کردند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در حال حاضر شهرداری پولی برای تملک اراضی راه آهن ندارد و پیشنهاد می‌کنیم شرکت راه آهن از امکانات شهرداری تهاتر استفاده کنند.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله در منطقه 17 وجود راه آهن ،تراکم جمعیت و ساختمان و ریز دانه بودن بناها است.

وی افزود: در گذشته پیشنهاد شده بود اراضی آزاد شده از ساماندهی خطوط راه آهن برای احداث  فضاهای سبز اختصاص پیدا کند که شرکت راه آهن قیمت این اراضی را 60 میلیارد تومان در نظر گرفته است که رقم زیادی نیست.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اگر طرح کلان شهردار تهران که استفاده از خطوط راه آهن مناطق 17 و 18 برای استفاده مترو عملیاتی شود صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها به وجود می‌آید و حال که در آستانه بررسی بودجه سال 95 هستیم پیشنهاد می‌کنم 60 میلیارد تومان تملک اراضی و اختصاص آن‌ها به فضای سبز در نظر گرفته شود که می‌تواند گام موثری در کاهش مشکلات مردم منطقه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار