مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی و همچنین افزایش ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی سبب بهبود سطح سلامت و بهداشت جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت صبح امروز در همایش سلامت و توسعه ملی که در سالن همایش‌های نیایش برگزار شد با اشاره به مقوله اهمیت بهداشت اظهار داشت: اگر متولیان نظام سلامت وظایفی را که مشخص کرده‌اند به درستی انجام دهند باز هم 70 درصد سلامت کشور خارج از حیطه نظام بهداشت در کشور است. 

وی بیان کرد: یکی از توصیه‌های جدی در سال های اخیر پرداختن به مقوله سلامت بوده و ما هر چه قدر در حوزه بهداشت و درمان تلاش کنیم بدون توجه ویژه دستگاه‌های زیربط و همچنین مجلس در این امر موفق نمی‌شویم. 

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما از نظر دانش موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ایم، افزود: عواملی چون محو گرسنگی و توجه به امنیت غذایی، تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه، تضمین آموزش فراگیر با کیفیت برابر، توانمندسازی دختران و زنان و آموزش اشتغال آنها،‌ تضمین درست اجرا شدن مدیریت آب و مسائل بهداشتی‌، تضمین دسترسی به انرژی‌های پاک و ارزان، ترویج رشد اقتصادی فراگیر، ایجاد زیر‌ساخت‌های انعطاف پذیر، کاهش نابرابری در داخل کشور، امنیت و پایدار بودن شهرها و اسکان شهری، تضمین الگوهای مصرف و پایدار، اقدام ضروری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی‌، حفاظت و استفاده پایدار از منابع آبی، مدیریت پایدار جنگل‌ها و ترویج جوامع صلح‌آمیز و ایجاد جامعه پایدار از جمله موارد پیشرفت در حوزه سلامت و بهداشت جامعه کشور
است.

وی ابراز داشت: در موضوع سلامت شرط موفقیت این است که ما بتوانیم زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم تا ظرفیت‌ بنگاه‌های اقتصادی به نفع سلامت مردم بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین اجتماعی دستگاه‌های مختلف باید وظایف خود را در حوزه بهداشت و درمان به خوبی رعایت کنند تا بهداشت عمومی جامعه با مشارکت مردم بهتر شود. 

فرسودگی 3 هزار تخت بیمارستانی 
در ادامه مراسم دکتر سعید شاه‌بیگی دبیر کل همایش گفت: سلامت یکی از بزرگترین دغدغه‌های مسئولین و دست‌اندرکاران کلان کشورهای جهان است و همچنین بخش سلامت یک مسئله جهانی است و ارتباط تنگاتنگی با رفاه در جامعه دارد. 

وی بیان کرد: میزان تولید ناخالص ملی با سلامت افراد جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد و هر چه بودجه‌ای که به سلامت اختصاص داده می‌شود بیشتر باشد طول عمر افراد جامعه و سطح زندگی مردم افزایش می‌یابد. 

دبیر کل همایش با بیان اینکه 6.5 تریلیون دلار در دنیا در بحث سلامت هزینه می‌شود،‌ افزود: اگر بحث سلامت جدی گرفته شود سبب پیشرفت کشور شده و از برنامه‌های پزشکی دنیا عقب نمی‌مانیم و همچنین سلامت یک وزنه مهمی در جامعه است و باید نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از میان 97 هزار تخت بیمارستانی تعداد 3 هزار تخت فرسوده بوده و این مسئله با افزایش 59 درصدی بودجه سلامت در سال 94 در حال برطرف شدن است. 

افزایش سهم بهداشت به وسیله نمایندگان مجلس
در ادامه مراسم دکتر حسن زمانی معاون رییس مجلس گفت: من امیدوارم بحث خودکفایی درمان سریع‌تر صورت بگیرد و با کمک و همیاری دولت و نمایندگان مجلس وضعیت بهداشت و درمان کشور رو به بهبودی برود. 

وی بیان کرد: در سالهای گذشته مجلس شورای اسلامی بیشترین سهم را به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده اما این بودجه در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار کم است. 

معاون رئیس مجلس با بیان اینکه پیشرفت بهداشت سلامت با مدیریت صحیح انجام می‌پذیرد، افزود: شرایط بهداشت باید طوری باشد که طبق فرمایش رهبری، یک مریض دغدغه هزینه درمانش را نداشته باشد و من امیدوارم در برنامه ششم سهم واقعی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد. 

زمانی ابراز داشت‌: مجلس در برنامه‌‌های سالیانه مبلغی را به سهم بهداشت و درمان اضافه خواهد کرد و وزارت بهداشت و همچنین دولت با همکاری یکدیگر می‌توانند سطح سلامت کشور را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما قرار است در زمینه سلامت تا 10 سال آینده رتبه اول منطقه را کسب کنیم که این امر با ریل گذاری صحیح در مجلس به درستی انجام می‌شود و همچنین با همکاری دستگاه‌های زیربط این قطار سلامت به خوبی به مقصد می‌رسد. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار