پایه‌گذار جشنواره جوان سوره معتقد است كه مسئولان این جشنواره باید با توجه به كارهای زیربنایی و توجه جدی به مباحث پژوهشی در طولانی مدت سعی كنند تا در ادبیات كشور نوآوری و ساختارشكنی اساسی ایجاد كنند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛خسرو آقایاری شاعر، نویسنده و دبیر هشت دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره، تصمیم‌گیری‌های متفاوت مراكز استانی حوزه هنری را هماهنگ با هم ندانست و  گفت: حوزه هنری به عنوان یک تشكیلات منسجم و ساختارمند باید فعالیت‌های مجموعه ادبی خود را به گونه‌ای رصد كند تا نوعی هماهنگی میان فعالیت‌های آن‌ها برقرار شود و اگر برنامه‌ریزی صورت می گیرد باید بر اساس نیاز و كار كارشناسی صورت بگیرد نه اینكه هر كسی مطابق برنامه های شخصی خود اقدام كند.

وی شناخت نیاز هنرمندان جوانی كه در ادبیات كشور فعال هستند را یكی از لازمه های برنامه ریزی برای آن ها دانست و اظهار داشت: مقدمه هر عملی وجود دیدگاه است و دراین زمینه باید مسئولان فرهنگی و هنری توجه بیشتری به كار پژوهشی نشان دهند و از تصمیم گیری هایی كه بر اساس ذهنیات شخصی خودشان است، پرهیز كنند.

وی داشتن سواد مدیریتی و تجربه كاری و شناخت سازمانی را یكی از لازمه های مدیریت فرهنگی برشمرد و خاطرنشان كرد: اینكه اگر شخصی كه در این زمینه از هنر به درجات بالا دست پیدا كرد را در جایگاه مدیریت قرار دهیم جز به تأخیر انداختن پیشرفت هنر كشور چیزی دیگری حاصل نشده است.

مدیر سابق مركز آفرینش‌های ادبی در خصوص جشنواره شعر و داستان جوان سوره كه خود یكی از پایه گذاران آن بود این طور اظهار داشت: نفس حضور و راه اندازی این جشنواره كه با هدف تولید آثار ادبی و خدمت به جوانان پایه گذاری شد خوب است ولی باید دید كه تا این دوره چهاردهم چقدر مباحث نقد و نظریه پردازی در این جشنواره جدی گرفته شده است.

شاعر مجموعه شعر «متذكر» شد: مسئولان كنونی این جشنواره باید سعی كنند تا با كارهای زیربنایی و توجه جدی به مباحث پژوهشی در طولانی مدت در ادبیات كشور نوآوری و ساختارشكنی اساسی ایجاد كنند و فقط به یك جشنواره سطحی كه آثاری را گردآوری می كند و بعد از ارزیابی آن ها از نفرات برتر تقدیر می كند، محدود نشود.

وی ادامه داد: ركن اساسی هنر كشور بر پایه نقد استوار است و اگر اثری مورد بررسی قرار نگیرد و یا نظریه ای متناسب با هنر بومی خود نداشته باشیم بلاشک باید منتظر زوال آن بود.

آقایاری همچنین با تاكید بر تألیف و مطالعات تحقیقاتی پیرامون ادبیات غنی كشورمان گفت: امروزه باید سعی كنیم تا از تابع بودن تحت نظریه‌ها و نحله‌های ادبی غرب خارج شویم و اقدام به تألیفاتی ریشه‌ای و متناسب با ادبیات غنی كشورمان كنیم.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار