به گزارش خبرنگار
اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روز قبل مرسدس بنز چهلمین سالگرد تولید اولین سری از نسل جدید E کلاس را جشن گرفت. کلاس E مرسدس به خودروهایی اطلاق می شود که در رده متوسط قرار می گیرند.
تولید اتاق W123 از ژانویه 1976 آغاز شد که در همان سال اول با فروش بسیار خوبی مواجه شد. موفقیت این اتاق تا جایی بود که در همان سال اول خودروهای دست دوم آن با قیمتی برابر با خودروهای نو فروخته می شد.
مرسدس بنز در سال 1976 نمونه متفاوتی از سدان را عرضه کرد. فاصله دو محور در این خودرو 63 سانتی متر از سدان های معمول آن زمان بیشتر بود، بنابراین فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می داد. مرسدس بنز W123 دارای 9 مدل مختلف بود که شامل اتاق های کوپه، سدان معمولی، سدان کشیده و استیشن (واگن) می شد.
مرسدس این خودرو را با پیشرانه های مختلفی عرضه کرد که دو موتور در بین آنها از طرفداران بیشتری برخوردار بود، موتور بنزینی 6 سیلندر به حجم 2.5 لیتر که توان تولید 127 اسب بخار را دارا بود و موتور 5 سیلندر توربو دیزل 3.0 لیتری که توان 123 اسب بخار را داشت.
مرسدس در این خودرو دست به نوآوری های بسیاری زده بود که می توان به موتور دوگانه سوز استاندارد که امکان استفاده از سوخت LPG و بنزین را داشت، اشاره کرد.
علاوه براین مرسدس بر روی این خودرو ایده استفاده از موتورهای الکتریکی و برنامه توسعه استفاده از سوخت هیدروژنی را اجرا کرد. در سال 1982 این خودرو مجهز به ایربگ (کیسه هوا) شد تا ایمنی آن افزایش پیدا کند.
مرسدس بنز تولید W123 را در سال 1985 متوقف کرد و تعداد 2.7 میلیون دستگاه از آن به فروش رفت. البته هنوز بازار خرید و فروش این خودروی اقتصادی و کارآمد در اکثر کشورها داغ است.
در کشور ما نیز این خودرو علاقه مندان به خود را دارد و در بازار خودروهای دست دوم با قیمتی در حدود 10 تا 50 میلیون تومان به فروش می رسد که با یک حساب سر انگشتی نمونه سالم آن که قیمتی ارزان تر از برخی خودروهای وطنی دارد، از عملکرد و کارایی به مراتب بهتری برخوردار است.
بنزهای W123 راه یافته به ایران، به دلیل شرایط خاص و قانون خاص واردات دوران خود تحت عنوان بنز دانشجویی شناخته می شوند و اکثرا از سری های E230 کاربراتوری و انژکتوری هستند که نمونه انژکتوری ملقب به موتور مشکی از عملکرد کم نظیری برخوردار است.
نمونه های کوپه و معدود مدل های E280 با موتور شش سیلندر مشترک با S280 نیز از محبوبت خاصی بین کلکسیونرهای و دوست داران مرسدس بنز های کلاسیک برخودارند.
با این وجود، استفاده روزمره از چنین خودروهای با ارزشی چندان منطقی نیست، کمبود قطعات یدکی، قیمت گران آنها و آسیب دیدن خودرو در تصادفات و استفاده های روزمره از جمله مواردی است که استفاده از یک خودرو با ارزش کلاسیک را به زمان های خاص و در جهت موارد تفریحی محدود می کند.
منبع: world car fans
انتهای پیام/