رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دستاوردهای سفر بخش خصوصی به همراه رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه گفت: در این سفر قراردادهایی با سرمایه گذاری مشترک و تولید در جهت صادرات و حضور دراز مدت در بازار ایران امضا شد.

دستاورد سفر به ایتالیا و فرانسه/ قرارداد با پژو مستحکم نبودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در نشست خبری به تشریح دستاورد سفر فعالان بخش خصوصی به همراه رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه پرداخت و گفت: در سالهای گذشته هر سال وابستگی ما به بودجه های نفتی بیشتر شد و این عادت را برای کشور ما و کشورهای مورد مبادله به وجود آورد که ایران کشوری ثروتمند و خریدار کالا در بازارها است.

وی با اشاره به سالهای تحریم گفت: طی تحریم‌ها بسیاری از سرمایه گذاری‌ها در کشور بر پایه مناسبی بنا نشده بود به همین دلیل در سالهای تحریم با مشکلات متعددی مواجه شدیم و این موضوع برای ما به فرصت تبدیل شد.

جلال پور تصریح کرد: در شرایط پسا برجام قراردادها با نگاه به مشارکت، سرمایه گذاری، تولید و سود و زیان مشترک تنظیم شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه قرار دادهای ما با پژو در سالهای گذشته استحکام نداشته اما اکنون این قراردادها در عرصه سرمایه‌گذاری، تولید برای صادرات با شرط صادرات 30 درصدی و حضور دراز مدت در بازار ایران تنظیم شده است که اگر مشکلی پیش آید دو طرف متضرر می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود سال 95 با توجه به شرایط جدید در اقتصاد شاهد گشایش در همه امور اقتصادی باشیم اما نباید انتظار داشت که به سرعت به یک رفاه برسیم. اما مطمئناًبا برداشته شدن تحریم ها هزینه هایی که در سالهای تحریم پرداخت می کردیم کاهش می یابد.

وی به وضعیت ایران پس رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: ما نمی خواهیم پس از رفع تحریم ها ایران تبدیل به کشوری مصرفی شود و خوشبختانه با توجه به کاهش قیمت نفت درآمدهای ارزی نیز که ما را به این سمت سوق داده بود کم می‌شود و باید با افزایش اشتغال و رونق در اقتصاد به سمت کشوری تولید محور حرکت کنیم .

جلال‌پور همچنین در مورد نگاه برخی مبنی بر اینکه ممکن است مجموع قراردادها با ایتالیا و فرانسه به نفع طرف اروپایی باشد نیز اینگونه توضیح داد: مسلماً آنچه در دوران جدید اتفاق خواهد افتاد با نگاه برنامه‌ریزی، کار مشارکتی، دراز مدت و سرمایه‌گذاری مشترک با هدف تولید و صادرات خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به بحث خرید هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه هم اشاره‌ای کرد و اینکه پیش از این سالانه میلیاردها دلار به کشورهای همسایه که خیلی‌ هم روابط خوبی با ما ندارند می‌دادیم تا از خطوط هوایی استفاده کنیم اما امروز بدون آنکه یک دلار یا یورو هزینه شود با استفاده از گردش مالی حمل و نقل هوایی و استفاده از فاینانس خارجی توانستیم هواپیمای نو بخریم که ساخت قطعات و اورهال کردن هواپیماها هم در قرارداد دیده‌ایم، با استفاده از فضای هوایی ایران درآمدزایی کرده و از رفتن بخشی از ثروت کشور به جیب کشورهای دیگر جلوگیری می‌کنیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در این سفر 3 هدف اصلی را دنبال می‌کردیم که یکی از آنها نشان دادن توان و ظرفیت بخش خصوصی و بالا بردن تصویر این بخش در بین کشورهای اروپایی بود چرا که قبلاً با سوء تدبیر داخلی و هجمه رسانه‌های صهیونیستی که عمدتاً مطالب نادرستی را ارائه کرده بودند چیز دیگری در ذهن طرف اروپایی شکل گرفته بود و در این سفر زنگارزدایی از این وضعیت نخستین هدف ما بود.

وی ادامه داد: با اعتمادی که دولت به بخش خصوصی کرد این بخش نشان داد آنقدر به بلوغ رسیده که توان پاسخ دادن به این اعتماد را دارد و هدف دیگر ما زمینه‌سازی برای وصل شدن به کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا و فرانسه برای حل مشکلاتی از جمله مسائل بانکی و بیمه‌ای بوده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار