یک عضو مجمع نمایندگان تهران نسبت به خریداری 100 فروند هواپیما در سفر اخیر رئیس جمهور به فرانسه انتقاد کرد.

انتقاد کوچک‌زاده به خریداری 100 فروند هواپیما از کشور فرانسه
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران طی اخطار به ماده 125 قانون اساسی و همچنین تذکر به بند 11 ماده 24 آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: اصل 125 قانون اساسی تصریح می‌کند: هرگونه موافقتنامه و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور و نماینده قانونی آن است.

وی با بیان اینکه نگذاشتند از پیوست‌های برجام مطلع شویم، افزود: برخی برجام را از IPC محرمانه‌تر تلقی کردند. 

کوچک‌زاده در ادامه با اشاره به تجمع برخی دانشجویان در مقابل وزارت نفت درباره قراردادهای نفتی گفت: در حال حاضر وقتی دانشجویان به دلیل قراردادهای نفتی در مقابل وزارت نفت تجمع می‌کنند، به آنها گفته می‌شود که این عمل شما قانونی نیست و نباید درباره این مسئله تجمع کنید.

نماینده مردم تهران در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا اولویت اول مردم خرید صد فروند هواپیما از کشور فرانسه است و یا خیر، گفت: در حال حاضر باید چند میلیارد دلار پول هزینه کنیم تا با مشکلاتی که با مردم دارند هواپیما خریداری کنیم.

کوچک‌زاده در ادامه خطاب به باهنر که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت، گفت: آقای باهنر باید مشخص شود که مجلس کجا باید وارد این قضیه شود، قراردادها پس از تصویب باید در مجلس بررسی شود.

کوچک‌زاده ادامه داد: آقای باهنر نکند که ما در برجام یک بند مخفی داریم که هر کشور که  پولهای بلوکه شده ما را ازاد می کند همان کشور باید به ما بگوید که چه چیزی خریداری کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین این افرادی که در حال حاضر برای ردصلاحیت و عدم احراز صلاحیت فریادشان گوش فلک را کر کرده است، باید ببینند که دولت چطور با اقدامات فعلی دموکراسی را در کشور دفن می‌کند.

کوچک‌زاده ادامه داد: طبق ماده‌ای که بنده آنرا ذکر کردم، قراردادها آن هم قراردادهای چند میلیاردی باید بیاید و در مجلس تصویب شود.

در ادامه، باهنر خطاب به کوچک‌‌زاده گفت: آقای کوچک‌زاده این موضوع بارها و بارها در مجلس طرح شده است. ما این روزها وضعیت ارزی خوبی نداریم و بعضی از سالها 200 میلیارد دلار خرید و فروش داشته‌ایم.

باهنر با اشاره به اظهارات کوچک‌زاده درباره خرید هواپیما گفت: من قصد ندارم درباره این موضوع بحث کنم، ولی بالاخره ناوگان هوایی ما تعداد زیادی هواپیمای زمین‌گیر دارد که باید این ناوگان نوسازی شود.

وی افزود:  همچنین باید گفت، این دولت نیست که هواپیما می‌خرد، بلکه این سازمان هواپیمایی است که در رابطه با خریداری هواپیما اقدام می‌کند، بنابراین این ایرلاین‌ها هستند که هواپیما می‌خرند.

باهنر در پایان خاطرنشان کرد:من قصد دفاع ندارم اما این اخطار وارد نیست. شورای نگهبان هم در نظرات تفسیری خود گفته که معاهدات و تفاهم‌نامه بین دولت‌ها باید در مجلس مطرح شود نه قراردادهای تجاری که طرفین آن شرکت‌ها هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: قانون ، کوچک زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار