بنیاد فرهنگ و اندیشه ایرانی برگرفته از زبان فارسی است. از این جهت ارتباط رشته‌های متفاوت با ادبیات ضرورت دارد. به خصوص برای دانشجویان پزشکی که از نخبگان کشور هستند.

فرهاد طهماسبی داور بخش شاهنامه هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ضرورت ارتباط همه دانشگاه‌ها و رشته‌‌ها با حوزه ادبیات گفت: دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف باید با ادبیات ارتباط داشته باشند؛ زیرا بنیاد فرهنگ و اندیشه ایرانی برگرفته از زبان فارسی است. از این جهت ارتباط رشته‌های متفاوت با ادبیات ضرورت دارد. به خصوص برای دانشجویان پزشکی که از نخبگان کشور هستند و طبعا از آنها برای ارتباط با فرهنگ و دانش این کشور انتظار بیشتری می‌رود. برای اینکه بتوانیم از فرهنگستان پایداری کنیم، این عامل ضرورت دارد. در واقع هویت و شناسنامه فرهنگی ما در آثار ادبی انعکاس پیدا کرده است.

طهماسبی با اشاره به استقبال از بخش شاهنامه‌خوانی اظهار داشت: این میزان استقبال خارج از انتظار ما بود؛ زیرا حدود نود نمونه کاری در حوزه شاهنامه به دست ما رسید.

من و علیرضا شجاع‌پور از شاهنامه پژوهان کشورمان در وهله اول گفتیم، همه این نود نفر را باید پذیرفت؛ زیرا آن‌ها به مسائل مربوطه توجه کرده، شاهنامه را حفظ و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند؛ اما از آنجایی که ما ناچار بودیم تعداد معدودی را به عنوان افراد برتر گزینش کنیم، تصمیم گرفتیم تا آثار را در سه سطح خوب، متوسط، ضعیف طبقه‌بندی کنیم.

وی با اشاره به معیارها و ملاک‌های ارزیابی افزود: ما معیارها و ملاک‌هایی از جمله خوانش صحیح، رعایت لحن درست، درک انسجامی که در متن وجود دارد، استفاده از امکانات بیانی، قدرت تأثیرگذاری در خواندن شاهنامه و... را تعریف کردیم و آثار را بر این اساس سنجیدیم. تاکنون پانزده نفر را غربالگری، ولی در نهایت بر مبنای امتیازات موجود روی ده نفر متمرکز می‌شویم و در مرحله نهایی آن ده نفر برگزیده خواهند شد.

داور بخش شاهنامه هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور در پایان اظهار داشت: ما همه آثاری که به صورت ضبط شده ارسال شده بود با تأمل بررسی کردیم. من در سال آینده هم با این جشنواره همکاری خواهم داشت؛ زیرا از وظایف خود می‌دانم که به عنوان معلم ادبیات حضور داشته باشم. از نظر من ادبیات فقط به کسانی که در این رشته تخصصی کار می‌کنند، تعلق ندارد؛ بلکه مربوط به همه جامعه است.


انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار