اگر وزارت بهداشت وارد این ماجرا شده، ابتدا برای این است که جریان تئاتر عمومی در دانشگاه های ما با وجود امکانات سخت افزاری خوب وجود ندارد، دوم اینکه از تئاتر به عنوان یک هنر حمایت کند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در ابتدای این نشست، محمدحسین پورفاضل، مدیر اجرایی هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: امسال برای اولین بار بحث موسیقی اصیل ایران را وارد جشنواره کردیم. 14 هزار اثر در رشته های مختلف دانشجویان ثبت کردیم. بخشی که روزهای پایانی آن را می گذارنیم، نمایشی، تجسمی و موسیقی است.

وی تصریح کرد: در بخش هنرهای نمایشی احسان ملکی، از هنرمندان جوان و فعالی تئاتر با همکاری کردند. سعی کردیم جشنواره ای را در حد جشنواره های استاندارد کشور با حضور نخبگان برگزار کنیم. از طرف دیگر آن روی چهره هنری دانشجویان علوم پزشکی که تصویری هنری است را نیز نشان دهیم.

مدیر اجرایی جشنواره درباره نحوه برگزاری بخش هنرهای نمایشی جشنواره اظهار داشت: در تماشاخانه های مهر، سوره، ماه، اوستا و... حوزه هنری 17 تا 19 بهمن ما آثار بخش نمایشی روی صحنه می رود.

رحمت امینی ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: آن‌هایی که بنده را می شناسند می دانند بخشی از فعالیت من در تئاتر کاربردی است. در دنیا دو بخش تئاتر داریم ابتدا تئاتر هنری و حرفه ای مرسوم است، بخش دوم که بنده هشت سال است روی آن تاکید دارم، تئاتر کاربردی است، گونه ای که تئاتر را در خدمت همه شکل های آورده است. وزرات بهداشت یکی از نهادهای حامی این جریان است. اگر نهادهای دیگر هم در تئاتر کاربردی پیش قدم شوند، بخشی از تئاتر که باید در خدمت جامعه باشد محقق می شود.

دبیر تخصصی جشنواره افزود: تئاتر باید وارد نهادهای تصمیم گیرنده ما بیشتر از همیشه شود. اگر وزارت بهداشت وارد این ماجرا شده، ابتدا برای این است که جریان تئاتر عمومی در دانشگاه های ما با وجود امکانات سخت افزاری خوب وجود ندارد، دوم اینکه از تئاتر به عنوان یک هنر حمایت کند.

وی تصریح کرد: اگر ورزش را به دو دسته ورزش حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم کنیم، جامعه ما می تواند هنرمندان شاخص خود را در تئاتر حرفه ای ببیند و دانشجویان و علاقه مندان را در بخش غیر حرفه ای بدانند.

امینی با اشاره به اقداماتی در بخش فیلم جشنواره گفت: تلاش این بود که هنر چگونه می تواند در خدمت سلامت جامعه قرار بگیرد. امروز در تمام دنیا از هنرهای مختلف به عنوان ابزار رسانه ای استفاده می شود تا مفاهیم مختلفی را به مردم منتقل کنند. 

امینی تصریح کرد: سعی کردیم در کنار ارائه آثار، بخش آموزشی هم داشته باشیم، به همین دلیل از ایوب آقاخانی، حسن وارسته و.... دعوت کردیم که در این سه روز کارگاه های آموزشی داشته باشند.

همچنین با دبیر تئاتر دانشگاهی صحبت کردم که کارهای برگزیده این جشنواره را به تئاتر دانشگاهی پیشنهاد می دهیم تا در نوزدهین دوره این رویداد حضور داشته باشند. انتظاری که از دوستان دانشجویان علوم پزشکی داریم انتظاری نیست که از دانشجویان تئاتر داریم نیست. اما داورانی که حضور دارند در سطح بالا و کشوری هستند. بنده هم به عنوان یکی از اعضای این جشنواره و حوزه هنری جا دارد از خود حوزه هنری برای در اختیار قرار دادن سالن های نمایشی تشکر کنم. تقاضا می کنم که دیگر دانشگاه ها و سازمان های مطبوع در حوزه علوم انسانی، فنی و.. هم دانشجویان را برای تولید آثار هنری ترغیب کنند.

احسان ملکی، دبیر کمیته داوران جشنواره گفت: جشنواره امسال با تغییرات خوبی پیش می رود، در حوزه داوری تمام تلاش ما این بود که اتفاقات خوبی شکل بگیرد و سعی کردیم شاکله ای استاندارد داشته باشیم و پیش از هر چیز دبیران تخصصی انتخاب کردیم. رحمت امینی دبیری بخش هنرهای نمایشی را برعهده گرفت.

وی تصریح کرد: حوزه مجازی هم در این دوره بوجود آمد، همچنین حوزه موسیقی هم با دبیری تخصصی سالار عقیلی برگزار می شود. تمام تلاش ما این بوده که در حوزه داوری به متخصصین رشته رجوع کنیم و جشنواره ای سالم را آماده کرده ایم.

امینی افزود: جشنواره از شنبه آغاز می شود و سه شنبه در همین تالار اندیشه اختتامیه برگزار می شود. در دوره های قبل تئاتر به صورت فیلم داوری می شد، اما امسال آثار به صورت زنده داوری می شوند. قرار است در طول سال آینده هم کارگاه هایی را برگزار کنیم تا برای دور بعد اثرشان حاصل آموزش هایی باشد. امیدواریم که مسئولانی که این ایده ها و قول هایی که داده اند را پایش بایستند.
 
وی تصریح کرد: در آلمان بودجه کلانی را گذاشته بودند برای اینکه بفهمند در دیگر کشورها چگونه از هنر در حوزه سلامت بهره می برند. تئاتر تنها هنر سرگرمی و نشاط بخش نیست. البته باید تاکید کنم که این آغاز راه است.

دبیر تخصصی هنرهای نمایشی جشنواره افزود: در کارهای این دوره زیاد به سمت تئاتر کاربردی نرفته ایم اما کارگاه هایی داریم که این مسئله را آموزش و ترویج بدهیم. در آثاری که الان آمده تجه به تاثیرگذاری اثر در حوزه سلامت بوده است. ما دو شاخه داریم، شاخه محتوا و شاخه شیوه اجرایی اثر است.
 
پورفاضل در پایان اظهار داشت: در اختتامیه برنامه ویژه ای داریم که پیوند هنر و سلامت است. هماهنگی هایی انجام داده ایم که موسسات و آسایشگاه های مختلف بیایند و از آثار این دوره بهره مند شوند. دانشگاه های کوچک در این دوره از دانشگاه های بزرگ جلو زده اند و مشارکت بیشتری در جشنواره داشته اند.

وی در رابطه با بودجه این دوره جشنواره اظهار داشت: بودجه ای که سال گذشته در نظرگرفته بودیم براسال نفت 100 دلاری بود، اما با شرایط فعلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری هستیم و با درایت وزیر بهداشت کیفیت کار را کاهش ندادیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار