طنز در شرايط امروزي كه پردازش به مباحث حساس و مهم علاوه بر دشواري، تبعات مختلف و منفي را به دنبال داشته، مجوز پرداخت به اين مباحث است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاري مراسم مقدماتي چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران كه عصر روز گذشته 6 خرداد ماه با حضور امير خوراكيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سيد قاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و رضا رفيع دبير چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران در فرهنگسراي انديشه برگزار شد؛ امير خوراكيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به لزوم بيان چند نكته كليدي در باب اهميت طنز در شرايط امروزي گفت:در فعاليت هاي فرهنگي ناظر به مسائل اجتماعي، قالب ها اهميت زيادي پيدا مي‌كنند.
وي به طرح ويژگي هاي متعددي در مورد قالب اشاره كرد و افزود: اما مهم ترين ويژگي مطرح شده تاثيرگذاري قالب است.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اظهار داشت: طنز به خاطر تاثيرگذاري زيادش بسيار مهم و ارزشمند است.
خوراكيان بازگشت دوباره به طنز را در زمره بايدها قرار داد و گفت: بازگشت دوباره به طنز افكار عمومي و رفتار، آگاهي و نگاه شهروندان را متاثر كرده و بهبود مي‌بخشد.
وي تصريح كرد: در شرايط امروزي كه پرداخت به مباحث حساس و مهم سخت شده و تبعات منفي به دنبال دارد، طنز مجوز پردازش به اين مباحث و واقعيتهاست.
خوراكيان افزود: نكته سوم مساله اولويت ها بوده و در صدر اين اولويت ها مسائل مرتبط با وضعيت اجتماعي قرار گرفته اند.
وي به ارائه پيشنهادي مبني بر اختصاص بخش ويژه پنجمين جشنواره سراسري طنز طهران به طرح و خلق آثاري با مضمون تجمل گرايي در سبك زندگي، اخلاق، فرهنگ و رفتار پرداخت و گفت: اين مشكل در حال حاضر در تمامي ابعاد اقشار مختلف جامعه نمود پيدا كرده است.
همچنين سيد قاسم ناظمي در بخش ديگري از مراسم مقدماتي چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران با ابراز خوشحالي از آغاز چهارمين دوره جشن بزرگ طنزپردازان كشور با وجود تاخير بر سر راه برگزاري اين جشنواره فرهنگي گفت: رفيع، فردا چراغ جشنواره پنجم طنز طهران را در برج ميلاد روشن مي‌كند.
وي نگاه شهرداري به جشنواره سراسري طنز طهران را نگاهي جدي و كاربردي دانست و افزود: اين جشنواره راهكاري براي بهبود فضاي تنفسي شهر است.
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با ابراز اميدواري از تاثير گردهمايي طنازان در برگزاري فعاليت هايي با رويكرد شادي اظهار داشت: به طور قطع طنز به دليل كاهش آستانه تحمل جامعه، نياز امروز جامعه ما است.
ناظمي هنر طنز را كنترل اجتماعي نخبگان تلقي كرد و گفت: اميد مي‌رود كه هنر طنز توانايي سوق دادن جامعه به طرف جامعه اي متعادل را داشته باشد.
همچنين رضا رفيع دبير چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران با بيان لزوم توجه همه نهادهاي فرهنگي و اجتماعي به ورود مردم همچون اهالي ادب به مراسم هاي فرهنگي و آشنايي طنز و ادبيات و هنر با سلايق مردمي گفت: طنز ورود لشكر احساس به درون آدمي است.
وي با اشاره به تقليل بخش هاي هشت گانه جشنواره طنز طهران به چهار رشته افزود: ما در چهارمين دوره برگزاري اين جشنواره به بخش هاي تصويري چون انيميشن، عكس، كاريكاتور و فيلم كوتاه وارد نشديم.
دبير چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران رويكرد اوليه اين جشنواره فرهنگي را جهاني و بين المللي دانست و  اظهار داشت: ليكن هم اكنون به فعاليت در رشته هاي چهارگانه نثر، داستان، شعر، ترانه و مسابقه بسنده كرده ايم.
لازم به ذكر است، از حواشي مراسم مقدماتي چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران مي‌توان به خاموشي ميكروفون رضا رفيع در شروع مراسم و خوانش برخي از آثار برگزيدگان در حوزه شعر، ترانه و داستان چون مصطفي مشايخي، حميدرضا اقبال دوست، راشد انصاري، مهدي محمدي، فرشته خدابنده، محمود سلطاني، مجيد رحماني صانع، سيد امير سادات موسوي، سيد جواد حيدري پور، مسعود احمدي، محمد جاويد و عليرضا بندري اشاره كرد.
خاطرنشان مي شود، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران امروز 7 خرداد ماه در برج ميلاد برگزار مي‌شود.
همچنين، در چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران به جز نفرات اول هر كدام از بخش هاي چهارگانه كه امروز معرفي مي‌شوند، در بخش داستان موضوع آزاد عباس صادقي زريني از تهران، قاسم رفيعا از مشهد، فرزانه مصيبي از تهران و محسن حدادي از تهران برگزيده شدند.
گفتني است، در بخش نثر موضوع آ‌زاد نيز مهدي محمدي از مشهد، مهدي محمودي از فيروزكوه، نيما دهقاني از تهران و حامد اسحاقي از تهران به عنوان برگزيدگان رتبه هاي دوم تا پنجم معرفي شدند.
فرشته خدابنده از تربت حيدريه، سيد جواد حيدري پور از كرج، حميدرضا اقبال دوست از صومعه سرا و مصطفي مشايخي از تهران هم برگزيدگان بخش شعر آزاد چهارمين جشنواره سراسري طنز طهران بودند.
از ديگر برگزيدگان اين جشنواره فرهنگي هم مي‌توان به موفقيت عليرضا بندري از تهران، راشد انصاري از بندرعباس، محمود سلطاني از اصفهان و مجيد رحماني صانع از مشهد در اخذ جوايز رتبه هاي دوم تا چهارم بخش ترانه اشاره كرد.
همچنين در بخش ويژه بزرگترين جشن طنزپردازان كشور افشين اميني در رشته داستان، زهره گرايدي در رشته نثر و سعيده موسوي نژاد در رشته شعر موفق به اخذ جايزه شدند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار