50 درصد کودکان ناشنوا قربانی ازدواج های فامیلی

آمار بالای ازدواج‌های فامیلی زمینه ساز بروز معلولیت‌ها و سایر عوارض نظیر ناشنوایی، سندروم‌ها و . . . می شود.

گیتاموللی دکترای روانشناسی کودکان استثنایی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ناشنوایی و کم‌شنوایی با علل گوناگون در خانواده‌های ایرانی مشاهده می‌شود اما آنچه مهم است سهم بالای ناشنوایی ناشی از ازدواج‌های فامیلی است. 

وی درادامه گفت: دستگاه‌های سنجش شنوایی نوزادان بمنظور غربالگری در برخی مراکز زنان و مامایی موجود است تا با اثبات ناشنوایی و کم شنوایی نوزادان در زمان طلایی و تا سه ماهگی سمعک گذاری انجام شود. 

موللی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود 20 تا 30 درصد جامعه ازدواج های فامیلی دارند و در این میان بالای 50 درصد از نوزادان درگیر ناشنوایی ناشی از این ازدواج‌های فامیلی هستند. 

وی گفت: زنان باردار طبق یک اصل کلی نباید در سه ماهه اول بارداری هیچ دارویی استفاده کنند مگر شرایطی وجود داشته باشد که حالت مادر و جنین به مخاطره افتاده باشد که در این صورت با تجویز پزشک معالج را دارو استفاده می‌شود. 

وی بهره‌مندی از آزمایشات ژنتیکی در ازدواج فامیلی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به مشاور ژنتیک را بحثی جدی و ارزشمند دانست و خواستار حمایت رسانه در آگاه‌سازی جامعه به این موضوع شد. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.