رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اخلاق پزشکی فراتر از رابطه پزشک و بیمار است و همه جامعه را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی امروز در چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: اخلاق پزشکی یک بحث بسیار مهم و جدی در جامعه است و یکی از دغدغه‌های سازمان نظام پزشکی است ما در این زمینه به دنبال رعایت حقوق مراجعین و بیماران هستیم. باید توجه داشت که اخلاق پزشکی فراتر از رابطه پزشک و بیمار است و همه جامعه را در بر می‌گیرد ما در پزشکی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتیم که باید توجه داشت که در مسئله اخلاق پزشکی تنها یک سازمان نمی‌تواند کارایی داشته باشد و همه افراد نخبه جامعه باید در کنار هم در این مورد مشورت کنند؛ تا به یک نتیجه خوب و عالی برسند. 

زالی در ادامه با اشاره به گذشته تاریخی و دینی کشورمان گفت: اگر ما به گذشته خود نگاه کنیم هم در دوران قبل از اسلام و هم در دوران پس از اسلام می‌بینیم که پزشکی یک شغل همراه با حکمت بوده یعنی این دو همواره در کنار هم بودند ما باید از گذشته پرافتخارمان درس بگیریم.

وی در ادامه افزود: کارهای زیادی در زمینه اخلاق پزشکی انجام شده به طور مثال ایجاد کمیته‌های اخلاق پزشکی، پژوهش‌کده‌های اخلاقی که البته کارهای زیادی روی آن شده ولی نیاز به بروزرسانی و تجمیع اطلاعات دارد و همچنین ایجاد کمیته اخلاق برای پرستاران که از ارکان اصلی اخلاق پزشکی هستند.

زالی تصریح کرد: رسانه‌ها نیز باید به ما کمک کنند و از بزرگنمایی مسائل کوچک و پیش‌پا افتاده بپرهیزند تا بتوانند رابطه پزشک و بیمار را تلطیف دهند که به گروه پزشکی هجمه‌‌ای وارد نشود؛ این یک بحث صنفی نیست بلکه یک معضل اجتماعی است.

وی ادامه داد: فرآیند خودپالایشی و الگوسازی از کسانی که در زمینه اخلاق پزشکی پیشرو بودند می‌تواند به این موضوع بسیار کمک کنند

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانی تحت فشار زیادی هستند خواستار حمایت بیشتر از این قشر شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار