ایجاد سمن‌های مردم نهاد، اعطای وام‌های کم بهره، مشارکت صاحبان سرمایه برای اشتغال از جمله عوامل اصلی کاهش نرخ بیکاری جوانان در جامعه است.

نقش سمن‌ها در کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشرفت کشورها در گرو استفاده از نیروی کار و منابع انسانی ماهر و آموزش دیده است.

امروز یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای مختلف دنیا ایجاد اشتغال و از بین بردن بیکاری جوانان است. کشورهای درحال توسعه و جهان سومی به دلیل بالا بودن جمعیت و جوانی آن اغلب با مشکل بیکاری مواجه‌اند.

در چند دهه اخیر گرایش افراد جامعه و بویژه جوانان به تحصیل و کسب علم، این کشورها را با حجم عظیم و تعداد بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف درسی روبرو کرده است که با در دست داشتن مدارک عالیه همچنان از بیکاری رنج می‌برند و به دنبال راهی برای خلاصی از این وضعیت هستند.

*نبود فرصت‌های شغلی و افزایش آمار بیکاری

البته فرصت‌های مناسب شغلی و امکانات مناسب برای اشتغال این جوانان خود مزید علتی بر افزایش میزان بیکاری آن‌ها در جامعه است. علاوه‌بر این عدم سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی و کارآفرینی توسط سرمایه در جوامع و نبود آموزش و تربیت نسل جوان برای پذیرفتن مسئولیت‌های مهم جامعه در سنین اشتغال خود زمینه‌های بیکاری را در بین اقشار مختلف در جوامع گوناگون افزایش می‌دهد.

*کارآفرینی عامل کلیدی توسعه جوامع

کارآفرینی و ایجاد اشتغال یکی از عوامل اصلی و کلیدی در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و نیز فرهنگی جوامع در عصر حاضر است. چرا که کارآفرینی موجب رشد و توسعه کشور می‌شود و بهره‌مندی مردم آن کشورها و تربیت نیروی ماهر و خلاق را به همراه می‌آورد. دراین میان دولت‌ها باید با ایجاد و تقویت ارزش‌ها و ایجاد نگرش جدید کارآفرینانه بین اقشار مختلف جوامع و ترویج رفتارهای کارآفرینی برای فراهم سازی فضای مناسب کسب و کار درجامعه فرهنگ سازی کنند.

البته فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی تنها به آموزش و ایجاد فضای کسب و کار به وسیله دولت ختم نمی‌شود، بلکه این کار نیازمند مشارکت هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه است.

*سازمان‌های مردم نهاد و نقش آن‌ها در تربیت نیروی کار

در نتیجه تشکیل سازمان های مردم نهاد و سمن‌ها برای تربیت نسل کارآفرین برای جامعه و نیز حمایت از کارآفرینان جوان موجب رشد بالندگی عرصه های اقتصادی و اجتماعی جامعه و موتور محرکه مناسب برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشور است.

ایجاد زمینه های شغلی مناسب توسط سرمایه داران و صاحبان کارگاه های تولیدی و کارخانه ها موجب شکوفا شدن نیروهای متخصص و استفاده از آن‌ها در امر تولید کشور و خلاقیت در تنوع و بالا بردن کیفیت محصولات داخلی می‌شود.

از طرفی دیگر سمن ها با ارائه آموزش های مربوط به حوزه کارآفرینی و نیز مهارت آموزی جوانان برای کار و فعالیت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی خود زمینه بروز آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری را در جامعه کاهش می‌دهد.

*ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای کارآفرینی 

اعطای وام هایی با درصد پایین به جوان‌ها و کسانی که به دنبال کارآفرینی هستند و نیز سهولت در ارائه مجوزهای صنفی و حمایت‌های سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه از سمن‌ها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای کار و فعالیت اقشار مختلف جامعه باعث رشد و توسعه کشور و کاهش نرخ بیکاری در آن می‌شود.

رضا حجتی مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به امضای تفاهم نامه معاونت ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بانک قرض الحسنه مهرایران، گفت: این تفاهم نامه با هدف تمرکز حساب‌ سمن‌های جوانان و تامین نقدینگی مورد نیاز تشکل‌هایی که در حوزه کارآفرینی اجتماعی طرح و برنامه دارند، امضا شده است.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از طرح‌های کارآفرینی، تشکل‌های جوانان و تمامی سمن‌ها می‌توانند براساس کارکرد حساب خود، وام قرض‌الحسنه 15 میلیونی با کارمزد 4 درصد دریافت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار