بیماری VHS یک بیماری خونریزی‌دهنده ویروسی حاد بوده که باعث تلفات و مرگ و میر گسترده در قزل‌آلای پرورشی می‌شود.

امراله قاجاری سرپرست دفتر بهداشت و مدیر بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری VHS یک بیماری خونریزی‌دهنده ویروسی حاد بوده که باعث تلفات و مرگ و میر گسترده در قزل‌آلای پرورشی می‌شود. 

قاجاری گفت: میزان بقا ویروس در آب بستگی به شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط آبی و دمای آب دارد بطوری‌ که ویروس در دمای ۴ درجه به مدت ۲۸ تا ۳۵ روز زنده می‌ماند. 

سرپرست دفتر بهداشت و مدیر بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در خصوص بیشترین رخداد این بیماری تصریح کرد: تغییرات دما در بهار و پاییز به همراه تغییرات سیستم ایمنی و سایر عوامل نظیر تغذیه نامناسب و عفونت‌های انگلی، شرایط رخداد بیماری را فراهم می‌کنند. 

قاجاری با اشاره به علائم بیماری، اظهار کرد: آغاز ناگهانی تلفات، ‌ بی‌حالی‌، شنای غیر طبیعی‌، تیرگی رنگ پوست‌، بیرون زدن چشم‌ها‌، کم‌خونی و رنگ‌پریدگی چشم‌ها از علائم بیماری VHS است. 

مدیر بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با اشاره به کنترل و پیشگیری بیماری VHS تصریح کرد: ضدعفونی تخم‌های لقاح یافته، استفاده از آب عاری از ویروس و اجرای اقدامات امنیت زیستی از موارد کنترل و پیشگیری این بیماری است. 

قاجاری خاطرنشان کرد: تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده و هم‌اکنون کنترل بیماری از طریق انجام مراقبت و اعمال روش‌های کنترلی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.