به گزارش گرو ه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ پورمحمدی با تاکید بر توجه بیشتر به کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها افزود: در روند توسعه کمی، نباید از کیفیت آموزش و پژوهش غافل شویم. اگر در گذشته فارغ التحصیلان ما به راحتی از دانشگاه های معتبر خارجی پذیرش می شدند بدلیل سطح علمی بالای دانشگاه های ایران بود لذا نباید در روند توسعه کمی که در سال های اخیر اتفاق افتاده، از کیفیت غافل شویم؛ اگر در نظر داریم دانشگاه نخبه پرور باشد، باید بهترین استعدادهای کشور برای تحصیل گزینش شوند نه اینکه هرکس دیپلم گرفت، وارد دانشگاه شود.
وی افزود: در سیستم آموزشی ما از دوره ابتدایی تا دانشگاه یک نارسایی وجود دارد و بطور سنتی ذهن متعلم از اطلاعات انباشته میشود، در حالی که در سیستم آموزشی نوین باید قوه قضاوت منطقی پرورش یابد، در روش سنتی سواد فرد تا جایی است که مطالب را حفظ کند اما در روش جدید سعی می شود به متعلم روش استدلال آموزش داده شود.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اعلام اینکه ایران در تولید علم، رتبه 16 ولی در فن آوری و تبدیل آن به محصول فناورانه در رتبه 70 جهان قرار دارد؛ وجود این فاصله بدلیل تکمیل نشدن چرخه دانش در کشور است، گفت: دانشگاه ها تا مرحله تولید مقاله پیش می آیند امّا آنجا که باید این مقاله و علم را به محصول و صنعت تبدیل کنند، دچار مشکل می شوند البته قبلا ساز و ورود به صنعت در دانشگاه وجود نداشت اما در ساختار جدید، این بستر مهیا شده است. امروزه دانشگاه های نسل سوم و به عبارت دیگر کارآفرین مطرح هستند که می توانند خودشان برخی کارها را انجام دهند و شرکت دانش بنیان تاسیس نموده و فناوری را به فروش برسانند.
پورمحمدی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه تبریز گفت: ما در ابتدای مسئولیت یک برنامه چهارساله و یک برنامه 10 ساله منطبق با افق 1404 در نظر گرفتیم.