نخستین و بزرگترین آلبوم تصویری ایران دهه مبارک فجر رونمایی می شود .

رونمایی از بزرگترین آلبوم تصویری کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از رشت؛ رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي کشور اعلام کرد : این آلبوم شامل نیم‌ میلیون تصویر، عکس و اسناد مکتوب از منابع طبیعی، زیارت گاه‌ها، امامزادگان ، آیین های مذهبی و بومی ، اماکن تاریخی و دیگر موضوعات است.

سید رضا صالحی‌ امیری گفت : پژوهشگران داخلی و خارجی ، مفاخر و همه قشرهای مردم  به این آلبوم دسترسی خواهند داشت.

رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي کشور افزود : یک میلیون عکس و میکروفیلم ، 38 هزار نسخه خطی نفیس، 34 هزار نسخه سنگی ، 200 هزار پایان‌ نامه ، 2میلیون 800 جلد کتاب خطی نفیس ، 5 میلیون نشریه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور نگهداری می شود.

وی با بیان این که قدمت برخی از اسناد به حدود هزار سال هم می رسد افزود : دست نوشته ها و کتب شیخ بهایی و ملاصدرا و همچنین قرآن نفیس قزوینی که نوشتن آن با آب طلا 30 سال طول کشید از جمله اسناد قدیمی نفیس این مرکز است .

سید رضا صالحی امیری‌ با اشاره به این که دیجیتال‌ کردن منابع و اسناد یکی از مهمترین برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است گفت : هم اکنون کمتر از 5 درصد از منابع و اسناد موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیجیتالی شده است که باید در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور به20 درصد برسد.

وی با اشاره به این که بررسی ها نشان می دهد 2میلیون نسخه خطی عربی و فارسی ایران در جهان موجود است افزود : یک میلیون از این نسخ در شبه قاره هند، 500 هزار نسخ در آسیای میانه و بقیه در دیگر مناطق دنیا است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: تاکنون 320 هزار نسخه خطی در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است.


انتهای پیام/ع

برچسب ها: گیلان ، رونمایی ، آلبوم ، تصویری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.