رییس سازمان غذا و دارو گفت: بازار کلی سلامت ایران شامل مکمل‌های غذایی و ورزشی، وسایل ورزشی و بهداشتی، پزشکی و دارویی است که 55 درصد آن تولید داخل و 45 درصد آن تولید داخل است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در خصوص ثبات اقتصادی درپی به نتیجه رسیدن برجام گفت: ثبات اقتصادی کشور با توجه به توافق بزرگی که انجام شد و به نتیجه رسیدن برجام حفظ می‌شود و در آینده شاهد بیشترین رشد اقتصادی در ایران هستیم. همچنین از نظر امنیت و ثبات سیاسی هم در وضعیت مناسبی قرار داریم. بنابراین ایران برای سرمایه‌گذاری منطقه‌ی مناسبی است. به طور کلی از نظر سلامت و هزینه و زیرساخت‌های آن در شرایط بدی قرار نداریم و در بین کشورهای با درآمد متوسط به بالا دستاوردهای بزرگ سلامت ایران از لحاظ بهره‌وری در 30 سال اخیر جزو بالاترین‌ها بوده است.

وی افزود: برای ارتقای کیفیت و ثبت دارو و همچنین توسعه‌ی صادرات در این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری بخش داخلی و خارجی داریم که این اقدامات زیرساخت‌های سیاسی می‌خواهد. در حوزه غذا و دارو یک بازار 4.2میلیارد دلاری در دارو و 1.5 میلیارد دلاری در تجهیزات پزشکی در سال 94 داریم. بنابراین بازار کلی سلامت اعم از مکمل‌های غذایی و ورزشی وسایل آرایشی و بهداشتی، پزشکی و دارویی 6 میلیون دلار است. که در حال حاضر 55 درصد آن تولید داخل و 45 درصد آن واردات است و میزان واردات بازار حدود 4 تا 4.5 میلیارد دلار می‌شود این بازار فرصتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.


دیناروند در خصوص سیاست‌های وزارت بهداشت از مشارکت بخش خصوصی گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت دسترسی مردم به دارو، وسایل پزشکی، ارتقا کیفیت دارو و حمایت از صنعت داروسازی است. به طور کلی سیاست‌های فعلی سیاست‌ حمایت از تولید داخلی است. متأسفانه وضعیت داخلی دارو و تجهیزات پزشکی کمتر در معرض رقابت با واردات قرار دارد. چرا که سیاست وزارت بهداشت توسعه‌ی تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. همچنین وزارت بهداشت در جهت حمایت از داروهای گران‌قیمت 800 میلیون دلار بودجه اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر نسبت بازار دارویی ایران 60 به 35 است یعنی 35 درصد بازار ایران در اختیار واردات دارو و 60 درصد در اختیار واردات تجهیزات پزشکی است.

دیناروند با این که سیاست دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت افزایش دسترسی مردم به خدمات است، گفت: 50 درصد بیماران دیالیزی و 60 درصد بیماران قلبی و عروقی به دارو دسترسی ندارند. این بدان معنی نیست که دارو وجود دارد بلکه علت آن است که افراد یا از بیماری‌ خود اطلاع ندارند یا دیر متوجه می‌شوند. پس افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی دسترسی به خدمات منجر به افزایش مصرف و توسعه‌ی نیاز به سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای داروهای گران‌قیمت و بیماری‌های صعب‌العلاج با توجه به حمایت‌های دولت بازار وجود دارد و در فرآورده‌های بیولوژیک، واکسن، پلاسمایی، ضعف جدی وجود دارد، به طوری که 60 درصد واردات در حوزه دارو به این بخش اختصاص دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار