یک کار شناس سیستمهای آبیاری تحت فشار گفت:بحران آب اگر مهار نشود سرانجام به حیات ضربه میزند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  زنجان ؛نیما ایلخانی با بیان اینکه اگر فکری به حال استحصال بی رویه آب نشودو خشکسالیهای متمادی ادامه یابد،گفت: در سالهای آتی بحران آب فراگیر خواهد شد و این همان است که از آن تحت عنوان بحران بیست ،پنجاه یاد می‌شود.

وی افزود: شاید در زمینه آب شرب و تامین آن فعلا دغدغه چندانی نداشته باشیم آما آنچه بیش از پیش ذهن را به خود مشغول می‌کند نبود آب کافی جهت تولید محصولات کشاورزی است و این در در از مدت یعنی انکه در تولید قوت مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

این کارشناس  با پاسخ به اینکه آیا میتوان با همین مقدار آب موجود و یا حتی کمتر از این به تولید محصولات کشاورزی با راندمان بالا پرداخت،یاداورشد: دو راه برای تحقق این خواسته مهم و مطلوب پیش روی مااست،نخست اینکه گیاهانی مقاوم و قانع به آب کم را برای الگوی کشت اتنتخاب کنیم و در مرحله بعدی بهترین و بهینه ترین شیوه ها را برای آبیار ی تحت فشار بکار گیریم.

وی اضافه کرد:روش یاد شده را شیوه های ژنیتیکی هم مینامند،چرا که بایستی ساختمان یک گیاه مطالعه و صفات کم آبی آنرا تقویت و پس از پایدار کردن آن از طریق ژنها ویژگی توار ثی بدا ن بخشیم.این راهکار مطلوب اما زمانبر و پر هزینه است.

به اعتقاد مهندس ایلخانی روش کم هزینه تر و سریعتراستفاده بهینه ارآب موجود است ،این فرایندامروزه تحت عنوان آبیاری تحت فشار درحال اجراست.بدیهی است اولین روش دردراز مدت جوابگوی تولید بالا نخواهد بود.

او میگوید:روشی که دنیا امروزه روی آن به شدت مشغول کاروتحقیق است :رساندن آب لازم .درست درلحظه ای است که گیاه بیشترین نیاز رابه همان مقدار آب داردکه به طور ساده وخلاصه به شکلی است که درادامه گفته خواهدشد.

این سیستم مبتنی برسنسورهاست ،بدین صورت که سنسورهایی روی گیاه وخاک قراردارد.سنسورهای روی گیاه لحظه به لحظه فرایند رشد وتشکیل مواد داخل گیاه راتثبیت وآن رابه یک پردازشگرمرکزی مخابره می کند.

پردازشگرتشخیص میدهد که درآن مرحله از رشدگیاه مورد نظرمادقیقا چه مقدارآب نیاز دارد.دراینجاسنسورهای موجوددرخاک هم وضعیت رطوبت محیط اطراف ریشه را لحظه به لحظه به همان پردازشگراطلاع میدهد.درنهایت پردازشگرونرم افزارموجوددرآن قادر است بادقت وحساسیت بالا میزان آب موردنیاز درآن لحظه رابه شبکه آبیاری اعلام کرده وشبکه نیز همان مقدارآب راوارد مزرعه ومحیط رشد گیاه می نماید.

درسطوح پیشرفته ترمیتوان حتی عناصر موردنیاز رابه همین ترتیب دراختیارگیاه قرارداد که خود بحث مفصلی است.

این شبکه بااتصال به ماهواره های هواشناسی به وسیله اینترنت اطلاعات مفیدتری رادراختیارکشاورزوتولید کننده قرارخواهد داد. این داده ها ضمن بررسی کم کیف آب مورد نیازتوزیع مناسب آب کشاورزی رابه این سمت وسو هدایت میکند.

وی ادامه میدهد با این روش شایدهرگز بحران آب نه تنهاتاثیری در روندتوسعه کشاورزی نداشته باشدبلکه حتی کشاورزی پیشرفته تروکارآمدتری هم داشته باشیم.

کارشناس بهبود محصولات کشاورزی استان هم برآن است آب و زمین دو مقوله بهم پیوسته و جدایی نا پذیرند چرا که بکار گیری این دو موهبت به پیدایش صنعت غذا ساز عظیمی به نام زراعت منجر شد .

اکبر طیبی ادامه میدهد در فلات ایران قدیم هم آب به ویژه آبهای سطحی از وفور چندانی بر خوردار نبود.و به همین علت ایرانیان به تجربه ویا مطالعه پی بردند که در زیر زمین نیز میتوان آب یافت از این رو دانش حفر چاه و قنات را بنیان گذاردند .

از نظر طیبی بهره گیره از آبهای زیر زمینی در ایران پدیده ای موروثی و شاید اجتناب نا پذیر بوده است لیکن از زمانی که این برداشتها از چرخه طبیعی فراتر رفت بدون انکه جایگزین شود .نگرانیها هم بیشتر شد تااینکه ماشین آلات صنعتی و افزایش وسعت کشت آنچنان سرعتی بدین روند بخشید که اکنون زنگ خطر کم آبی را به صدا در اورده است.

وی بران است که باید از گذشته درس گرفت و با دیده احترام به ذخایر آبی که خداوند بی هیچ هزینه ای برایمان محفوظ داشته است نگریست که اگر چنین نباشد عین اسراف است و قهر خالق را در پی خواهد داشت .

این کارشناس میگویید: بهره گیری از شیوه های مدر ن آبیاری در حال حاضر بهترین راهکار است و میتواند راندمان آب را تا 90 در صد هم بالا ببرد .

طیبی تاکید دارد: سیستمهای ابیاری تحت فشار نه تنها مصرف آب را میکاهد بلکه این فر صت را به سفره های زیر زمین میدهد تا خود را احیا کنند .اکر چه برداشتهای بی رویه در برخی مناطق این فرصت را هم از طبیعت گرفته است.

آنچه که مسلم است بشر نیاز به غذا دارد و کشاورزی و باغداری تنها راه تامین این نیاز است و از این روست که گفته میشود آب مایه حیات است.

انتهای پیام/ف


برچسب ها: آب ، بحران ، حیات ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.