از بی تفاوتی و غفلت مردم تا سقوط در چنگال مرگ و خسارت

سایه شوم بی تفاوتی و غفلت اکثر مردم در قبال اجرا شدن ایمنی و استاندارد ساختمان‌ها و تجهیزات درون آن جان‌شان را هر لحظه به سمت حوادث طبیعی چون زلزله برده و خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حادثه هیچ وقت خبر نمی‌دهد و کشور ما به عنوان یکی از حادثه خیز ترین کشورهای جهان، در معرض بسیاری از بلایای طبیعی قرار دارد که علت اصلی بروز خسارت جانی و مالی بسیاری از این حوادث طبیعی طبق بررسی تجارب حاصل شده در کشور ما، نا مقاوم بودن سازه‌ها و عدم رعایت ایمنی غیره سازه، عدم آمادگی و تمرین مردم برای مقابله با حوادث طبیعی گزارش شده و این بار ما سراغ سرزمین ارگ بم می‌رویم تا بحث ایمنی در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله را بررسی کنیم.

*نا مقاوم بودن سازه‌ها

احوالات بناهای سرزمین ما این روزها از دو  حالت خارج نیست، یا درگیر بناهای فرسوده و نیازمندی آن‌ها برای بازسازی هستیم و یا شاهد ساخت  و سازهای غیر مجاز بدون رعایت اصول ایمنی سازه و برپایی آن در مکان‌هایی نادرست.

صالحی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این باره می‌گوید: زلزله بم که 33 هزار کشته بر جای گذاشت دلیلی جز نامقاوم بودن سازه‌های آن نداشت چرا که شهرستان بم با سازه‌های خشت و گلی و قدمت بسیار بالای آن در برابر حوادث طبیعی مطمئنا دچار تلفات جانی و مالی بسیاری می‌شد که زلزله به یاد ماندنی بم گواه اصل نا مقاوم بودن سازه‌ها است.

وی افزود: تاکید می‌کنم اگر مقاوم سازی و ایمنی در ساختمان‌های ما رعایت شده و ارتقاء یابد تعداد زخمی‌ها، کشته و حتی بار مالی اقتصادی بعد از حوادث طبیعی به شدت کاهش می‌یابد.

*کوتاهی در راستای استاندارد سازی/ هر فرد مسئول کنترل استاندارد

همین که بحرانی رخ می‌دهد همه افراد جامعه حساس می‌شوند ولی وقتی از عمر بحران می‌گذرد دیگر غبار فراموشی ذهن جامعه را در بر می‌گیرد و حساسیت نسبت به بهبود شرایط از بین می‌رود، در ساخت و سازها هر کسی بالاخص صاحب ملک باید قبل از هر مسئولی ناظر کنترل استاندارد باشد ولی متاسفانه اکنون مردم نسبت به اجرا شدن ایمنی و استاندارد در سازه ساختمانشان بی اهمیت هستند.

صالحی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این باره معتقد است: در راستای استاندارد سازی واحدهای مسکونی برخی کوتاهی می‌کنند، قبل از یک مهندس ناظر کیفیت، باید خود فرد مسئول کنترل استاندارد خانه خود باشد ولی متاسفانه بیشتر به دنبال ظواهر بنای خود می‌روند.

*ایمنی غیر سازه اولویت دوم

مقاوم بودن سازه‌ها و ساخت  و ساز مجاز و استاندارد اولین اولویتی است که می‌تواند میزان خسارت جانی و مالی را به حداقل برساند که بعد از اجرا شدن اولین اولویت، دومین اصلی که خبری از آن در اکثر منازل و ساختمان‌های ما وجود ندارد، ایمنی غیر سازه است که شامل چیدمان وسایل خانه می‌شود، چرا که تجارب نشان داده‌اند فردی از زلزله در امان مانده ولی قاب عکسی بالای تخت او را مجروح کرده است، پس در چیدمان وسایل ساختمان خود ایمنی را رعایت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در این خصوص می‌گوید: مقاوم سازی غیر سازه‌ای باید در چیدمان وسایل داخل ساختمان رعایت شود مثلا گلدان، کتابخانه، کمد، ویترین، قاب عکس‌ها و سایر وسایل باید در نقاط ایمنی قرار بگیرند.

*آمادگی و آموزش مقابله با حوادث طبیعی

از آن جایی که حادثه هرگز خبر نمی‌دهد ما باید همیشه  در حال آماده باش شبانه روزی برای مقابله با بلایای طبیعی باشیم، به طوری که علاوه بر نجات جان خود از اعضای خانواده نیز مراقبت کرده و حافظ جان آن‌ها بوده و به عنوان یک نیروی امداد ایفای نقش کنیم.

صالحی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این باره معتقد است: در بسیاری مواقع افراد در اثر وقوع زلزله دچار آسیب نشده ولی در اثر عدم آمادگی و نداشتن چگونگی مقابله با این رویداد دچار آشفتگی و منجر به ایجاد جراحت در جسم خود و حتی سایرین شده است.

وی در ادامه می‌گوید: در زلزله بم دانش آموزی به دلیل قرار گیری زیر تخت جان سالم به در برد در حالی که تمامی اعضای خانواده‌اش کشته شده بودند و این دانش آموز می‌گفت طبق آموزش‌های دوران تحصیل خود مقابله با زلزله آموخته و آن را اجرایی کرده است.

*نقاط امن شناسایی شود

وقتی زلزله‌ای اتفاق می‌افتد مردم ناخود آگاه منزل خود را ترک می‌کنند ولی خروج از منزل و حضور در خیابان در شهری مثل تهران که به طور معمول روزانه شاهد ترافیک بسیار بالایی است آیا چاره‌ جویی معضل پیش آمده را می‌کند؟

صالحی مدیر کل بحران استان کرمان در این خصوص اظهار داشت: قبل از وقوع هر حادثه طبیعی که رخداد آن مشخص نیست باید نقاط امن خانه، محله و شهر خود را شناسایی کنیم و اکنون زمان شناسایی این نقاط فرا رسیده و هر چه زودتر باید این اتفاق بیافتد و هر تاخیری در نهایت به خود ما ضرر خواهد رساند.

*ار حاشیه نشینی بدون نظارت تا افزایش خسارات

حاشیه نشینی که این روزها در تمامی کلان شهرها شاهد آن هستیم یکی از موارد افزایش تلفات جانی و مالی بعد از وقوع حوادث طبیعی است ولی آن چه جای تامل دارد شکل گیری بدون نظارت مسئولان است.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این خصوص معتقد است: حاشیه نشینی بدون نظارت فنی و سازه‌های غیر مقاوم از دلایل افزایش تلفات جانی و مالی بعد از وقوع حوادث طبیعی است.

*جای خالی مدیریت بحران در شهر سازی

از آن جایی که بسیاری از خسارات جانی و مالی بعد از وقوع حادثه در بطن شهر و به دلیل نحوه برپایی ساختمان‌ها است و مدیریت بحران به عنوان یکی از ارگان‌های پیگیری، کنترل و کاهش و مقابله با بحران باید در سازمان‌ نظام مهندسی و شهر سازی جایی محکم داشته باشد ولی جایی برای حضور این دستگاه مهم در قانون پیش بینی نشده است.

صالحی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این باره می‌گوید: جایی برای حضور ما در قانون در خصوص نظارت بر نحوه ساخت و سازها پیش بینی نشده ولی به عنوان یک دستگاه دولتی اگر گزارش‌هایی در خصوص این موارد به ما برسد، کتبا به قوه قضائیه ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار