رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت: وجه بنیادین کاهش خطر پذیری شهری، ایجاد و توسعه تاب آوری افراد در شهرها است.

کاهش خطر پذیری سوانح و تاب آوری شهری برای 5 سال آیندهبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم افتتاحیه سمینار بین المللی مدیریت سوانح و کاهش خطر پذیری سهوی که امروز (دوشنبه) در سالن دریای نور برگزار شد، در خصوص مدیریت سوانح و کاهش خطر پذیری در مناطق شهری اظهار کرد:هدف از برگزاری این سمینار دستیابی به راه‌هایی جهت آمادگی موثر تر برای پاسخگویی به بزرگترین چالش‌های ملت‌ها و جوامع است.

وی با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی دو رویداد بسیار مهم در قرن 21 می‌باشد،اضافه کرد: این در حالی است که در سال 2008 میانگین جمعیت ساکنین شهرها و نواحی شهری از جمعیت روستایی بیشتر شده و در حال حاضر 53 درصد از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند که پیش بینی می شود تا سال 2050 این رقم به میزان 75 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه افزود: رشد سریع و بدون برنامه شهرنشینی، باعث اختلاف در توسعه اقتصادی و اجتماعی  جوامع می‌شود.

ضیایی با اشاره به حوادث طبیعی سال‌های اخیر گفت: زلزله هائی تی، سونامی و زلزله فوکوشیما و طوفان هایان در فیلیپین و زلزله‌های اخیر ویرانگر نپال، نمونه‌هایی از این سوانح بود که حیات و اموال کشورها و جوامع را به خطر انداخته است.

وی تصریح کرد: وجه بنیادین کاهش خطر پذیری شهری، ایجاد و توسعه تاب آوری افراد و جوامع در شهرها است که افراد، خانواده‌ها و جوامع عاملان اصلی افزایش تاب آوری هستند و نقشی اساسی را در اجرای خط مشی‌ها و استراتژی‌ها و برنامه‌های مرتبط با اقدامات سازنده و جامعه محور ایفا می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به نقش مهم و اساسی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در مدیریت سوانح و کاهش خطر پذیری شهری تاکید کرد: جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر همواره در شهرها حضور داشته و پیشگام مدیریت سوانح و کاهش خطر پذیری شهری بوده‌اند.

ضیایی در ادامه افزود: با توجه به افزایش پیچیدگی شهرنشینی، باید ظرفیت‌های عملیاتی و سازمانی خود را به منظور افزایش کارآمدی و تاثیر گذاری فعالیت‌های‌مان برای کمک رسانی به افرادی که در سوانح بیشترین آسیب را می‌بینند، بالا ببریم.

وی در ادامه گفت: جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر با هماهنگی‌ و حمایت‌های بین المللی فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر می‌توانند مکمل تلاش‌های مقامات دولتی و شهری برای کاهش خطرپذیری سوانح در شهرها و نواحی شهری باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت: این جمعیت گام‌های مهمی را در راستای ارتقای مدیریت و کاهش خطرپذیری سوانح در مناطق شهری و در سطح ملی برداشته است و در سطح بین المللی جمعیت هلال احمر ایران مفتخر است که یکی از شرکای اصلی فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر باشد.

ضیایی در پایان خاطرنشان کرد: سمینار بین المللی در خصوص مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری پیش بینی می‌نمایند تا به توافق و اتخاذ نتایج مهمی در قبیل جایگاه جهانی فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و پیام‌هایی در خصوص کاهش خطر پذیری سوانح شهری و تاب آوری رسیده است و برنامه‌های تاب آوری شهری را برای 5 سال آینده افزایش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار