مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تاکید بر نقش و تاثیرگذاری ایران در بازار حمل‌ونقل دریایی دنیا، گفت: در سال ۲۰۱۶ میلادی تقاضا برای حمل و نقل دریایی افزایش می‌یابد.

تلفنی***** اسیس مرکز تجاری نفت در تهران/ جابجایی 11 میلیون تن محموله نفتی از طریق دریابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در مراسم شصتمین سال تاسیس شرکت ملی نفتکش با یادآوری این که شرکت در سال 2000 میلادی به بخش خصوصی واگذار شد، افزود: در سال 2010 میلادی توسعه‌ای بزرگ در ظرفیت ناوگان شرکت در دستور کار قرار گرفت و در سال 2014 میلادی شرکت ملی نفتکش به عنوان بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا معرفی شد.
 
وی با اشاره به وجود انواع مختلف کشتی در ناوگان شرکت ملی نفتکش بیان کرد: بر اساس برنامه 5 ساله استراتژیک، تاکید بر منابع انسانی به عنوان بزرگترین ارزش، ایمنی بالای دریانوردان حتی بالاتر از استاندارهای بین‌المللی، اقتصاد مقاومتی و... از جمله مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش یادآور شد: 30 درصد حمل ونقل دریایی دنیا مربوط به حمل ونقل محموله‌های نفتی و مشتقات آن است.
 
صفایی با اشاره به افزایش تقاضا برای حمل‌و‌نقل دریایی دنیا در سال 2016 میلادی گفت: با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کشورمان در حوزه حمل‌ونقل دریایی تاثیرات مهم خودش را می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در سال 2015 میلادی 10.8 میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 به 11میلیون تن افزایش یابد.

صفایی به لغو تحریم‌های ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت آمادگی صادرات نفت و مواد نفتی ایران را پس از لغو تحریم‌ها دارد.
 
وی با بیان اینکه ایران با داشتن بیش از ١٥٧ میلیارد بشکه نفت و ٣٤ تریلیون مترمکعب گاز ظرفیت خوبی در بخش انرژی دارد، تصریح کرد: با افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم از ١,٥ میلیون به ٢.٥ میلیون بشکه در فاز اول و توسعه فازهای پارس جنوبی برای صادرات گاز و همچنین توسعه پروژه‌های ال ان جی، تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی افزایش پیدا خواهد کرد که این شرکت آمادگی حمل این محصولات را خواهد داشت.
 
صفایی به تدوین برنامه توسعه‌ای شرکت ملی نفتکش اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس این برنامه، تنوع درآمدها، توجه به منابع انسانی، کنترل هزینه‌ها، توجه ویژه به مسائل اچ اس ایی و توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است.

** تخصیص خط اعتباری 3 میلیارد دلاری خارجی‌ها به شرکت ملی نفتکش

صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این شرکت تاکنون چند پیشنهاد در زمینه فاینانس ارزان قیمت دریافت کرده است، افزود: این شرکت هم‌اکنون در حال بررسی این پیشنهادها برای توسعه، فعالیت حمل و نقل دریایی و غیره است تا تحولی در این زمینه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در توسعه ناوگان، فاینانس ارزان قیمت حرف اصلی را می‌زند، تصریح کرد: استفاده از منابع خارجی می‌تواند شرائطی را بوجود بیاورد تا از منابع داخلی برای دیگر فعالیت‌های اقتصادی استفاده شود. 

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش از علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی برای اختصاص خط اعتباری سه میلیارد دلاری به این شرکت خبر داد.

صفایی تاکید کرد: می‌توان در این شرایط از منابع خارجی برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی استفاده کرد که این موضوع افزون بر رونق اقتصادی سبب اشتغال خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این‌که شرایط برای بازگشت نقتکش‌های ایرانی به بازار اروپا فراهم شده است، یادآور شد: حل شدن مشکلات بانکی، رده‌بندی قراردادن کشتی، بیمه بین‌المللی، پرچم و ترددهای دریایی که به دلیل تحریم‌ها بوجود آمده بود، امروز در جلسه‌های دوجانبه با شرکت‌های خارجی بررسی خواهد شد. 

صفایی درباره خبر دو سربار شدن نفتکش‌ها پس از لغو تحریم‌ها نیز توضیح داد: زمانی که تردد به کشورهای اروپایی آزاد شود برخی از این کشورها واردکننده و برخی صادرکننده خواهند بود که با توجه به ظرفیت نفتکش‌های ایرانی آنها می‌توانند نفت و فرآورده‌های نفتی را از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنند بدون این که ظرفیت آنها خالی بماند، در واقع نفتکش‌ها می توانند در مسیر رفت و برگشت اقدام به صادرات کنند.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار