نمایشگاه کتاب با نمایشگاه شکلات فرق می‌کند

نمایشگاه کتاب به دلیل شخصیت منحصر به فرد اهالی قلم با نمایشگاه شکلات فرق می‌کند.

امیر اسماعیل آذر، مجری برنامه مشاعره و استاد زبان و ادبیات فارسی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظرش را درباره مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چنین بیان کرد: نمایشگاه کتاب با نمایشگاه شکلات و وسایل خانگی فرق می‌کند و اهل کتاب و اندیشمندانی را در خود جای داده که باید مورد احترام بیشتری قرار بگیرند. 

وی افزود: زمانی که میزان جمعیت از یک اندازه مشخصی بگذرد، بالطبع نویسندگان و شاعران از خیر و شر حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌گذرند و به نمایشگاه مراجعه نمی‌کنند.

این مجری برنامه‌های «مشاعره» گفت: کتابخوان‌ها به محیطی آرام نیاز دارند.

آذر گفت: از مضرات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در داخل شهر می‌توان به لبریز شدن خیابان‌های اطراف مکان برگزاری نمایشگاه از ازدحام ماشین و رفت و آمد اشاره کرد که بهانه‌ای برای کاهش مراجعه مردم به بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور است؛ چون در روزگار صنعتی اعصاب انسان‌ها شکننده شده و زود از کوره در می‌روند.

وی ادامه داد: اختلال زندگی روزمره اهالی محله‌ای که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آن برگزار می‌شود، از مضرات دیگر برگزاری این نمایشگاه در داخل شهر به حساب می‌آید.

این استاد زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: از مضرات دیگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در داخل شهر، می توان به دشواری مراجعه کنندگانی که از راه‌های دور و نزدیک به نمایشگاه می‌آیند اشاره کرد.

آذر افزود: با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در داخل شهر، ما با مشکلاتی همچون نبود خودروهای کافی برای تردد در محدوده برگزاری نمایشگاه و ایجاد زمینه‌های جرم بیشتر در این محدوده مواجهیم.

وی تصریح کرد: از نکات مثبتی که باید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد و نیست، می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که ما امروز متخصصی برای راهنمایی کتاب نداریم؛ یعنی اگر جوانی بخواهد کتاب تاریخی بخواند، کسی نیست که به او بگوید از کجا باید شروع کند.

این مجری برنامه‌های «مشاعره» ادامه داد: در دکه‌هایی که غذا می‌فروشند و یا با مسائل خوردنی سرو کار دارند، بهداشت رعایت نمی‌شود و نظارتی بر بهداشت و نرخ مواد غذایی وجود ندارد.

آذر گفت: ماشین‌های برقی ویژه برای معلولان و آسیب دیدگان وجود ندارد.

وی افزود: پیشنهاد کرده‌ام که تمامی کتابفروشی‌ها لیست کتاب‌های قابل عرضه خود را همراه با قیمت و آدرس مکان غرفه خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و تلفن ارتباط با آن مکان را در اختیار داشته باشند.

آذر خاطرنشان کرد: ایجاد بورس در کتابفروشی‌‎های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اساس کار نمایشگاه است که هر کدام از موضوعات مختلف کتاب، بازار مخصوص به خود را داشته باشند. چون با این کار یافتن کتاب‌ها برای کاربر آسان می‌شود.


باغ کتاب محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب است

همچنین؛اسماعیل آذر، شاعر در پاسخ به این سوال که چه مکانی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مناسب است، گفت: باغ کتاب نسبت به شهر آفتاب و مصلای امام خمینی (ره) جایگاه مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است؛ زیرا داخل شهر بوده و برای کتاب طراحی شده است.

وی افزود: مصلی برای نماز طراحی شده و جای مناسبی برای کتابخوانی ندارد.

این شاعر خاطرنشان کرد: «شهر آفتاب» نیر چون در مکانی خارج از شهر تهران قرار گرفته، محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار