رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت کمترین نقش را در کاهش آلودگی هوا دارد و پیش از آن وزارت صنایع، راه و شهرسازی و نفت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در چهارمین همایش بین المللی مدیریت آلودگی هوا و صدا در خصوص راه های ورود عوامل آسیب رسان به سلامت گفت: راه های ورود عوامل آسیب رسان، جذب پوستی، گوارش و تنفس است که  از این میان راه تنفس اغلب آسیب پذیرتر است چرا که میزان هوای تنفسی نسبت به میزان غذای مصرفی بیشتر است.

وی افزود: سیستم دفاعی بدن در راه تنفسی فوقانی ذرات آلاینده بالای 10 میکرون را جذب می کند اما میزان جذب ذرات 2.5  میکرونی بسیار بالا است. نگرانی اصلی ما برای سلامت ریه ذرات 2.5 میکرونی است اما تنها نگرانی ما سیستم ربه نیست، بلکه آلودگی هوا همه بیماری‌های مزمن از جمله اعصاب و روان، سرطان در تمام ارگان‌های بدن و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صادق نیت ضمن بیان اینکه آلودگی تنها در محیط های باز نیست بلکه بخشی از آلودگی در منزل است، گفت: آلودگی در دو بخش قرار می‌گیرد بخشی در محیط بیرون و بخشی در منزل که اگر این دو هم افزایی داشته باشند مشکلات خیلی جدی را به بار می آورد.

این صاحب نظر در خصوص راهکارهایی که وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا دارد، عنوان کرد: پیشگیری از آلودگی هوا به دو بخش کاهش آلودگی، کاهش مواجه و اثرات ناشی از مواجه با آلودگی تقسیم می‌شود. وزارت بهداشت در کاهش آلودگی کمترین نقش را دارد.

وی در ادامه گفت: برای مقابله با آلودگی هوا طبق مصوبه سال 93 ارگان‌های وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت کشور، شهرداری، صنعت و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در کاهش آلودگی هوا موثر هستند. وزارت نفت با اصلاح گوگرد در گازوئیل و بنزین در کاهش آلاینده so2 موثر بوده تا جایی که دیگر شاهد بارش بارانهای اسیدی نیستیم همچنین حذف سرب از بنزین که سرب با جذب روی استخوان ها بر روی IQ کودکان تاثیر می گذارد نیز از جمله اقدامات وزارت نفت در مهار آلودگی هوا بوده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت نیرو با تغییر سوخت نیرو گاه ها تا حدود زیادی موجب کاهش آلودگی هوا شده است. همچنین وزارت کشور، شهرداری و صنایع با تبدیل ماشین های کاربراتوری به انژکتوری موثر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بخش های سازمان حفاظت از محیط زیست به ویژه در شرایط بحرانی آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد. گاهی آمار های نادرست ما را به سمت گرفتن تصمیم های نادرست سوق می دهد بنابراین ارگان‌های مختلفی در کاهش آلودگی هوا نقش دارند.

این صاحب نظر در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای آلودگی هوا تاکید کرد: وزارت بهداشت در جهت آگاهی دادن به مردن اعم از افراد سالم و حساس با تعطیلی مدارس و محدودیت حمل و نقل فعالیت کرده اما استفاده از ماسک های کاغذی نه تنها نمی تواند کمک کننده باشد بلکه خود می تواند اثر معکوس بگذارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار