"گلوبال ریسرچ" در گزارشی به جنگ های بزرگ آمریکا در مناطق مختلف و شکست های بی شمار این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "گلوبال ریسرچ" در گزارشی نوشت: مانورهای نظامی گسترده آمریکا در خاورمیانه از سپتامبر 2001 تاکنون با شکست های بی شماری روبرو شده است. این جنگ ها تلفات گسترده ای برای مردم و کشورهای منطقه به بار آورده است؛ اما احتمال آن بسیار اندک است که تغییری در این روند در سال 2016 ایجاد شود.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود مذاکرات سازمان ملل در وین برای حصول آتش بس موقت در سوریه، وضع حتی بدتر شده است. ایجاد شکاف در روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران، تشکیل ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم رژیم آل سعود و مانورهای نظامی اخیر ترکیه به تشدید درگیری ها منجر شده است. در حال حاضر آمریکا در جنگ هایی دخالت دارد که بزرگترین آنها به شرح زیر است:

جنگ افغانستان: عناصر گروه تروریستی طالبان همچنان با سربازان افغان درگیر می شوند. گروه تروریستی داعش نیز در این کشور در حال رشد است. گروه تروریستی القاعده – که جرج دبلیو بوش برای نابودی آن در سال 2001 جنگ افغانستان را آغاز کرد – همچنان در کشور حضور دارد. 

نیویورک تایمز 30 دسامبر سال گذشته میلادی (9 دی 94) در گزارشی نوشت: با وجود مبارزه باراک اوباما با گروه های تروریستی داعش و طالبان، گروه تروریستی القاعده – دشمن سابق این کشور – دوباره در افغانستان حضور یافته است.  آغاز مجدد حملات تروریستی القاعده می تواند مقامات آمریکا و افغانستان را غافلگیر کند. 

به نوشته گلوبال ریسرچ، جنگ افغانستان 14 سال و 4 ماه به طول انجامیده است و انتظار می رود در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابر آمار فایننشال تایمز، این جنگ برای مالیات دهندگان آمریکایی بیش از 1 تریلیون دلار هزینه داشته است.

جنگ عراق: این جنگ از مارس 2003 (اسفند 81) آغاز شد و نزدیک به 13 سال است که ادامه دارد. گروه تروریستی داعش محصول این جنگ است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از تصرف موصل بدست عناصر گروه تروریستی داعش، جنگ را مجددا از سال 2014 آغاز کرد. اواخر ماه گذشته میلادی، نیروهای عراقی تحت حمایت آمریکا بخشهایی از شهر رمادی را آزاد کردند. به نظر می رسد نبرد برای بازپس گیری موصل در سال جاری میلادی آغاز شود. این درحالیست که رئیس جمهور آمریکا مخالف اعزام نیروهای زمینی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است؛ اما انتظار می رود جانشین او، این اقدام را عملی کند. در نتیجه جنگ عراق در سال 2016 میلادی خصمانه تر خواهد شد.

جنگ سوریه: پس از گذشت 5 سال از آغاز جنگ داخلی سوریه، عناصر گروه تروریستی داعش، جبهه النصره وابسته به القاعده و تعدادی از نیروهای سکولار مخالف دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، همچنان در منطقه حضور دارند. تاکنون بیش از 200 هزار نفر کشته و میلیون ها نفر از مردم سوریه در نتیجه این جنگ آواره شده اند. 

به نوشته این وبسایت، آمریکا از سال 2011 میلادی حامی تغییر رژیم در دمشق شد. برخی از حامیان آمریکا در منطقه -- از جمله عربستان سعودی، ترکیه و برخی کشورهای سنی نشین -- نیز از برکناری بشار اسد از قدرت حمایت کردند. این درحالیست که ایران، روسیه و عراق مخالف برکناری بشار اسد از قدرت هستند. با آغاز حملات روسیه علیه گروه تروریستی داعش، چشم انداز این جنگ تغییر کرد و درگیری نیروهای ارتش سوریه با معارضان سوری شدت گرفت. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار