یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به واکنش‌های متعدد به اعدام رهبر شیعیان عربستان به دست آل‌سعود نوشت پس از آغاز پادشاهی سلمان، تعداد اعدام‌ها در این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛اعدام روحانی سخنور عربستان سعودی به دست خاندان سلطنتی این کشور، به خشم بین‌المللی منجر شده و تنش‌های دیپلماتیک در منطقه ایجاد کرده است.

به نوشته گاردین، سران کشورهای متعددی شامل انگلیس، ایران و عراق اعدام شیخ النمر، رهبر شیعیان عربستان را محکوم کردند. کشورهای دیگر همچون یمن، پاکستان، افغانستان،‌ هند و لبنان نیز نسبت به اعدام رهبر شیعیان عربستان واکنش نشان دادند.

هیچ اطلاعاتی درباره شیوه اعدام وی در میان 47 نفر اعدامی دیگر، منتشر نشده است اما شیوه معمول این کشور سر زدن زندانیان با شمشیر است.

شیخ النمر از سال 2012 در زندان بود و کمپینی بین‌المللی برای آزادی وی تشکیل شده بود که از سوی بان کی-مون دبیر کل سازمان ملل نیز حمایت می‌شد.

اعتراضات خیابانی در بحرین، هند، ایالت شرقی و شیعه‌نشین عربستان و همچنین اعتراضاتی مقابل سفارت عربستان در لندن انجام گرفت و انتظار می‌رود اعتراضات روز یکشنبه در ایران و لبنان ادامه داشته باشد.

گاردین ادامه داده است،‌صدها وسیله نقلیه مسلح در شرق عربستان پیش از اعدام مستقر شده بودند تا در صورت اعتراضات احتمالی در محل حضور داشته باشند.

این اقدام عربستان با واکنش‌های بین‌المللی مواجه بود. «هیلاری بن» وزیر خارجه سایه انگلیس این اقدام عربستان را اشتباهی عمیق عنوان کرد. عفو بین‌الملل نیز این اقدام را سیاسی و بدون انصاف عنوان کرد.

عفو سازمان ملل در حوزه خاورمیانه درباره این اقدام عربستان سعودی گفت عربستان استاندارهای بین‌المللی برای محاکمه منصفانه را کاملا به سخره گرفته است.

گاردین به نقل از «حسن حسن» یک نویسنده و تحلیل‌گر خاورمیانه نوشت تمایل عربستان برای اعدام چنین چهره و شخصیت بالایی نشان از این دارد که محبوبیت وی تهدیدی برای عربستان بود و معلوم بود که وی حاضر نبود در برابر عربستان سر تعظیم فرود آورد.  

حسن ادامه داد، النمر قشر جوان شیعه را در عربستان به حرکت در می‌آورد و خواستار ولایت فقیه در این کشور و در بحرین بود؛ همچنین شیخ النمر برای مقابله با ظلم فراخوان داده بود و سران بحرین را ظالم می‌دانست.

این تحلیل‌گر خاورمیانه ادامه داد، «عربستان سعودی با اعدام النمر این پیام را مخابره می‌کند که مهم نیست که جهان چه می‌گوید، مقامات [عربستان] هرکسی را که از خطوط قرمز آنان عبور کنند، اعدام خواهند کرد.»

سازمان‌های حقوق بشری نیز خشم خود را نسبت به اقدام عربستان ابراز کردند و گفتند این مساله نشان از سوءاستفاده و استفاده از سیاست  سرکوبگرانه است که جلوی آزادی بیان را می‌گیرد.

گاردین در انتها یادآور شده است که از زمان روی کارآمدن شیخ سلمان پادشاه کنونی عربستان، تعداد اعدام‌ها رشد چشمگیری داشته است.
منبع:فارس
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.