با کسب آگاهی‌های لازم و به موقع می‌توانید سلامت و آینده دخترانتان را تضمین کنید.

اعظم السادات موسوی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه فاکتورهای مختلفی در بلوغ زودرس و شروع تغییرات هورمونی بانوان موثر است که مهمترین آن‌ تغذیه سالم است اظهار کرد: فاکتورهای مختلف شامل عوامل ژنتیکی، نور خورشید، آموزش‌های جنسی و تغذیه، چاقی و لاغری دختران در بلوغ زودرس و آغاز تغییرات هورمونی بانوان موثر است.

وی افزود: به طور معمول دختران 2 سال قبل از نخستین تغییرات هورمونی خود به بلوغ می‌رسند. علائمی مانند ظهور مشخصات ثانویه جنسی، رشد ناگهانی قد و تغییرات هورمونی بیانگر بلوغ دختران است.

موسوی تصریح کرد: تغذیه خوب و سالم و صحیح که فاکتورهای چهارگانه هیدروکربن‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها را به میزان طبیعی و نرمال و دخترانی که رشد خوب و تغذیه مناسبی داشته باشند در بلوغ و سن طبیعی  موثر است.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: دخترانی که قبل از به بلوغ رسیدن بیش از حد دریافت کالری داشته باشند و از مواد غذایی مانند فست فودها، کنسروها، مواد پر چرب، مواد بسته بندی شده، مواد غذایی با افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده در برنامه غذایی آنها به مراتب زیاد گنجانده شود بیشتر دچار بلوغ زود رس خواهند شد.

وی افزود: دخترانی که رژیم غذایی نامناسب داشته باشند و دچار کمبود ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و به طور  کلی فاکتورهای چهارگانه به طور طبیعی شوند دچار عارضه‌های مختلف به ویژه تاخیر بلوغ می‌شوند.

نبود میزان غذایی لازم باعث تاخیر بلوغ می‌شود
موسوی در پایان گفت: بلوغ زودرس از سن طبیعی با کوتاهی قد همراه است. بلوغ زودرس دختران عوارض بسیاری را به همراه دارد؛ نسبت به همسالان خود ممکن است رشد اجتماعی بیشتری داشته باشند و با معضلات اجتماعی مواجه شوند، نسبت به همسالان خود بزرگتر به نظر می‌رسند. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


برچسب ها: بلوغ ، هورمون ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار