وزیر امور خارجه آمریکا دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را فرصتی برای ساخت آینده جهان توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در یادداشتی  در روزنامه بوستون گلوب نوشت: ‌ مدیریت امور جهانی نیازمند تمرکز بر چالش‌های آینده است. دستاوردهای گذشته، موفقیت‌های آینده ما را تضمین نمی‌کند. هر چند آن‌ها می‌توانند برای ما این اطمینان را به وجود آوردند که با آماده سازی مناسب و تلاش صحیح، نتایج مثبتی به بار خواهد آمد. 

در حالی که سال جاری به پایان می‌رسد، سران جهان می‌توانند بسیاری از دستاورهای بزرگی که در سال ۲۰۱۵ را به دست آورده‌اند، مبنایی برای آینده قرار دهند. 

هیچ یک از تحولات سال جاری، مهم‌تر از توافق اخیر جهانی در پاریس برای جلوگیری از تاثیرات مضر تغییرات آب و هوایی نیست. تلاش‌ها در مذاکرات پیش از آن به دلیل اختلاف میان کشورهای صنعتی و در حال توسعه به شکست انجامیده بود. با دست یافتن به توافقی با چین، یکی از تولیدکنندگان مهم گازهای گلخانه‌ای در جهان و با تاکید بر پتانسیل اقتصادی قابل ملاحظه فناوری انرژی پاک، ما قادر خواهیم بود این توافقنامه را که پیامی برای همه می‌باشد، تضمین کنیم. 

کری در ادامه این یادداشت نوشت: "تحول بعدی، مربوط به ایران است. در ماه ژوئیه، آمریکا و شرکای ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند که هدف آن مسدود کردن همه مسیرهای احتمالی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بود."

وی مدعی شد:" بر اساس توافق به دست آمده، ایران عناصر حیاتی تاسیسات هسته‌ای خود را برخواهد چید و در 28 دسامبر هم مقادیر زیادی از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از این کشور منتقل کرد. انتقال این محموله باعث شد که مدت زمان لازم برای ایران به منظور دستیابی به مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای از دو تا سه ماه به بیش از سه برابر آن برسند و این یک بخش مهم از معادله فنی است که تضمین می‌کند زمان گریز هسته‌ای از زمان اجرای توافق به بیش از یک سال رسیده است. ما باید نظارت بر اجرای این توافق را از نزدیک ادامه دهیم تا مطمئن شویم که شبح ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای به عنوان تهدیدی برای امنیت خاورمیانه و صلح جهانی از بین رفته است. "

کری اضافه کرد: مسئله بعدی کوبا است. در ماه اوت، ‌من سفری به هاوانا داشتم و در آن سفر، پرچم آمریکا برای اولین بار بعد از پنجاه و چهار سال بر فراز سفارت آمریکا به اهتزاز درآمد. این تصمیم شایان توجه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای عادی کردن روابط دیپلماتیک با کوبا هم براساس منافع ملی آمریکاست وهم منعکس کننده تمایل ما برای کمک به شهروندان این کشور تا در یک کشور آزاد‌تر و در یک جامعه مرفه‌تر زندگی کنند. و

در ماه اکتبر، بعد از هفت سال مذاکره، آمریکا به همراه یازده کشور دیگر حاشیه اقیانوس آرام، توافقی امضا کرده و آن را با عنوان توافق همکاری ترنس پسیفیک به کنگره فرستاد. این توافق تجارت آزادی است که کسب و کار و استانداردهای زیست محیطی را در چهل درصد اقتصاد جهانی افزایش می‌دهد. همکاری ترنس پاسیفیک با کاهش موانع صادرات ما، رفاه مردم آمریکا را افزایش خواهد داد و به گسترش زمینه‌های فعالیت کارگران و کارآفریانان کمک خواهد کرد. 

یک سال پیش، برخی از کار‌شناسان بهداشتی ارزیابی کرده بودند که بیش از یک میلیون نفر در اثر سرایت ویروس ابولا جان خود را از دست خواهند داد. در حقیقت، آمریکا به همراه شرکای خود در جامعه بین المللی و با همکاری تنگاتنگ با شرکای منطقه‌ای قوی خود نظیر آفریقای جنوبی توانست به مردم در زمینه این ویروس آموزش دهد و مانع گسترش آن شود و با این کار از مرگ صد‌ها هزار نفر جلوگیری کرد. 

 ما همچنین شاهد دستاوردهای دموکراتیک مهمی در برخی از کشور‌ها نظیر نیجریه، برمه، سری لانکا و ونزوئلا بودیم.

 در سازمان ملل، کشورهایی از سراسر جهان بر دستور کار سال ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار به توافق رسیدند که در آن اهداف مهمی در زمینه تغذیه کودکان، برابری جنسیتی، آموزش، فقر و سلامتی گنجانده شده است. 

در همین حال، درگیری در سوریه، بحران پناهندگان را به وجود آورده است و خشونت‌های افراطی در تشدید آن سهم داشته است و این مسئله چالشی برای همه ما در سال پیش رو است. 

استراتژی آمریکایی‌ها در این زمینه، سه لایه دارد. در لایه اول، ما حملات خود را از طریق 65 عضو ائتلاف بین المللی که با ما همراه شده‌اند، ‌ تشدید کرده‌ایم تا بتوانیم گروه تروریستی گروه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش را شکست دهیم. ما تلاش می‌کنیم تا شبکه‌های کانونی داعش در سوریه و عراق و هر جای دیگری در دنیا را که قصد حمله دارد، مورد هدف قرار دهیم. دومین لایه آن، همکاری ما با شرکای خود برای ممانعت از خشونت در خاورمیانه است که شامل جلوگیری از سرایت خشونت و توجه به آوارگان و دیگر قربانیان است.

سوم اینکه ما با تلاش برای بازنگری در راهکارهای دیپلماتیک به منظور کاهش درگیری‌ها در سوریه، تشویق برای یک دوره گذار سیاسی و منزوی کردن تروریست‌ها را آغاز کرده‌ایم. 

موانع بر سر برقراری صلح در سوریه، همچنان دلهره آور و دشوار است، اما نیاز به حل و فصل این بحران وجود دارد. ما باید تلاش‌های خود را علیه داعش منسجم کنیم و اراده جدی برای شکست این گروه تروریستی از خود نشان دهیم.



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
آقايكري اين جهان آينده خوب بايد تنها بدست كشورهاي جهان سوم ايجاد شود چرا از خودتان شروع نميكنيد چرا هميشه كشورها را تهديد ميكنيد چرا نميگذاريد كشورها براي خودشان تصيميم بگيرند چرا هميشه با زور وكودتا چيزي را به آنها تحميل ميكنيد ؟
آخرین اخبار