بنابر اعلام شماری از مقامات دولت آمریکا، پنتاگون بارها با مانع‌تراشی‌ اداری از اجرای طرح اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو جلوگیری کرده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، به گفته شماری از مسئولان فعلی و پیشین دولت آمریکا، مقامات پنتاگون از زمان آغاز تصدی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در سال 2009 میلادی تاکنون با مانع تراشی‌ اداری از اجرای طرح او  برای تعطیلی زندان گوانتانامو جلوگیری کرده‌اند.

«جیمز دابینز،» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در افغانستان و پاکستان از سال 2013 تا 2014، گفت مذاکره با پنتاگون برای آزادی زندانیان به منزله آب در هاون کوبیدن است. وی افزود: مقامات وزارت دفاع در جلسه حاضر می‌شوند، اما واکنشی نشان نمی‌دهند و متعاقبا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

او افزود: برای مثال، در ماه سپتامبر (30 روز منتهی به 9 مهر)، مسئولان وزارت خارجه تلاش کردند طی دیدار با یک هیات نمایندگی خارجی در زندان گوانتانامو، آنان را برای انتقال زندانی «طارق باعوده» به کشور خود مجاب کنند. مسئولان هیات خارجی یاد شده ابتدا خواستار بررسی سوابق پزشکی «باعوده» شدند اما پنتاگون به بهانه حفظ حریم خصوصی از ارائه مدارک خودداری کرد.

باعوده 14 سال است که در گوانتانامو زندانی است و مراجع زیربط نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا پنج سال پیش مجوز آزادی وی را صادر کردند. وی هفت سال است که در اعتصاب غذا قرار دارد و نیمی از وزن خود را از دست داده است.

مسئولان پنتاگون بارها از ارائه تصویر، مدارک کامل پزشکی و سایر اسناد اولیه، به سایر کشورهای راغب به پذیرش زندانیان گوانتانامو خودداری کرده اند.

آمریکا در حال حاضر از 775 مظنونی که در پی حملات 11 سپتامبر 2001 دستگیر کرد، 107 تن را در بند نگه داشته است. حکم آزادی حدود 48 زندانی صادر شده اما همچنان در زندان به سر می‌برند که این امر خود مصداق شکنجه است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار