رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بنا داریم تا تمام محصولات کشاورزی تولید شده در فضای آزاد را به گلخانه‌ها منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی مزروعی در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی با اصحاب رسانه افزود: به میزان 2000 میلیارد تومان ردیف بودجه برای توسعه محصولات گلخانه ای به وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک کشاورزی تعلق گرفته که از این میزان 300 میلیارد تومان برای خراسان رضوی واگذار شده تا ستادی را برای توسعه گلخانه‌ها در استان راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: بنای آن را نداریم که در کنار فضای گلخانه‌ای، فضای آزاد تولید محصولات را نگاه داریم بلکه بنا داریم تا تمام تولیدات محصولات کشاورزی که در فضای آزاد هستند به زیر سقف گلخانه‌ها بیاوریم.

مزروعی با بیان اینکه محصولی که در فضای باز تولید می‌شود استانداردهای لازم را ندارد، گفت: در فضای آزاد نمی‌توانیم هر نوع کشتی را داشته باشیم همچنین هزینه تولید در فضای آزاد بالا، احتمال امراض و آفات محصولات نیز زیاد و بازدهی نیز پایین‌تر است، در صورتی که در گلخانه‌ها تا 30 برابر تولید بیشتر نسبت به فضای آزاد وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: همچنین در گلخانه‌ها می‌توان انواع مختلفی از یک محصول را تولید کرد به علاوه اینکه غذاهای گلخانه‌ای غذاهای سالم و پرباری هستند، گلخانه‌ها همچنین می‌توانند در برابر تغییرات دما برای گیاهان و محصولات بسیار موفق‌تر عمل کنند.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان زعفران را به کشت گلخانه‌ای تبدیل کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: زعفران یکی از محصولاتی است که شرایط خاصی را دارد و جزء محصولاتی است که تمام خواص خود را از محیط آزاد دریافت می‌کند و به همین دلیل قصد داریم تا در خصوص زعفران از گلخانه‌های با سقف‌های متحرک استفاده کنیم به طوری که کشاورزان زمین‌های خود را طوری طراحی کنند تا در زمان تغییرات اقلیمی چتری بر روی گیاهان را بپوشاند.

وی در خصوص نقش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی، عنوان کرد: مجموع در‌آمد بخش کشاورزی این درآمد در سال گذشته 10 هزار و 650 میلیارد تومان بوده که از این میزان 10 درصد آن مربوط به تولیدات زعفران استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه زعفران استان در سال گذشته 190 تن تولید داشته است، گفت: 75 درصد از این تولیدات به خارج از کشور صادر شده و 25 درصد برای مصرف داخلی بوده که سال گذشته به علت سرمای هوا نسبت به سال 92 این درآمد کمتر شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.