معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه گفت: هدف این نشست حاکی از عمق نگاه منطقه‌ای نسبت به موضوع حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های راهبری می‌باشد.

تلفنی***** بررسی موضوع حمل و نقل، ترانزیت و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای در چهارمین اجلاس منطقه‌ای اسکاپبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس گفتگوی سیاست‌های حمل و نقل منطقه‌ای اسکاپ گفت: هدف این نشست حاکی از عمق نگاه منطقه‌ای نسبت به موضوع حمل ونقل، ترانزیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های راهبردی می‌باشد.

وی افزود: در همین راستا بعد از برگزاری موفقیت آمیز سومین اجلاس وزاری اسکاپ در خصوص نقش مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زیرساخت‌ها که در سال 90 در تهران برگزار گردید سرفصل نوینی در این حوزه برای کشور گشوده شد و موجب پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه گردید.

امینی اظهار داشت: نقش سازنده سازمان‌های بین‌المللی به خصوص UNESCAP در طراحی و مدیریت پیوندهای اقتصادی منطقه همواره روشنگر و سازنده بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تعریف و تصویب شبکه بزرگراه‌های آسیایی، شبکه راه‌آهن آسیایی، خطوط ارتباطی آسیا اروپا از این دسته فعالیت‎ها برای دستیابی به منطقه‌ای دارای اقتصاد فعال و توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه ما برای تحکیم ارتباطات حمل و نقلی در این اجلاس گردهم آمده‌ایم گفت: در روزهایی که برخی کشورهای منطقه گرفتار جنگ هستند این نقش سازنده سازمان‌های منطقه‌ای برای ایجاد تعادل و تبادل بین کشورهای منطقه است و می‌تواند در کاهش اثرات مخرب این تنش‌ها موثر باشد.

امینی تصریح کرد: جهت‌گیری ایران در بخش حمل و نقل و ترانزیت همکاری و تعامل با سایر کشورها به منظور استفاده از موقعیت بسیار ویژه فلات ایران در دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب، دریای خزر در شمال و قاره اروپا در غرب می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال گذشته مسیر ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح گردید که این مسیر می‌تواند در سرویس‌دهی به کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی نقش ایفا کند.

وی افزود: بنادر ایران در شمال و جنوب به شبکه ریلی و آزادراهی دسترسی دارند که این امکانات می‌تواند به ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در خصوص حمل و نقل بیانجامد.

امینی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد آنکتاد هزینه‌های باربری در کشورهای محصور در خشکی حدود 16 درصد و سایر کشورها حدود 11 درصد ارزش صادرات آنها را تشکیل می‌دهد، گفت: عبور از قلمرو ایران هزینه‌های حمل و نقل را با توجه به کاهش تعرفه‌ها و زمان توقف در مرز و سایر اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کشورهای همسایه و محصور در خشکی کاهش داده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در ایران جاده ابریشم به طول 8 هزار و 300 کیلومتر است و متوسط هزینه‌های این مسیر به ازای هر کانتینر حدود 9 هزار و 500 دلار از کشور چین به اروپا می‌باشد.

وی بیان کرد: ایران در صورت تکمیل و اتصال را‌ه‌آهن چین به قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان می‌تواند مسیری با توجیه اقتصادی بالا برای عبور کالاهای ترانزیتی باشد.

امینی بیان کرد: عملکرد جابجایی کالاهای ترانزیتی در ایران سالانه حدود 13 میلیون تن بوده که جاده‌های ایران با 220 هزار کیلومتر و 14 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای ظرفیت حداقل 30 میلیون تن برای عبور کالای ترانزیتی است.

وی اضافه کرد: همچنین ایران دارای 13 بندر مهم ترانزیتی با ظرفیت 200 میلیون تن و ظرفیت ترانزیتی 30 میلیون تن می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور ما هاب سرویس‌های ترابری بین‌المللی در منطقه آسیا است و در این زمینه آماده هر گونه همکاری با سایر شرکا را دارد، گفت: هم اکنون بیش از 50 میلیارد دلار پروژه زیربنایی در زمینه راه و راه‌آهن با بیش از 40 هزار کیلومتر طول برای نیل به اهداف توسعه پایدار منطقه توسط کشور در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش حمل و نقل ایران باید به زیربخش‌هایی هدایت شود که مانند راه‌آهن هزینه‌های کمتری نظیر تصادفات، مصرف انرژی یا آلایدگی ایجاد می‌کند و یا مانند بنادر، تأثیرگذاری کلان بر توسعه تجارت و توازن اشتغال‌زایی و توان تولید بیشتری دارد.

امینی اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های کلان این پروژه‌ها، انتخاب مناطق در اولویت ، منوط به تصمیم کشورهای منطقه است و همکاری موفق در زمینه کریدورهای ترانزیتی به مشارکت در مزایای پایدار منطقه و کشورهای عضو خواهد انجامید.

وی کاهش هزینه‌های رسمی عملیات حم لو نقل و ترانزیت و تلاش در جهت حذف هزینهای غیررسمی که در برخی از کشورها عضو از ناوگان جاده‌ای کشورهای منطقه اخذ می‌گردد را مهم برشمرد و ادامه داد: طی دهه‌های اخیر خدمات حمل و نقل در ایران رقمی بالغ بر هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را داشته است ودر بین شقوق چهارگانه حمل و نقل، خدمات حمل و نقل جاده‌ای همواره سهمی بیش از 85 درصد از ارزش افزوده اقتصادی حمل و نقل و ترابری بار و مسافر را به خود اختصاص داده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار