اخیراً رئیس جمهور شناور شدن رقم جایزه جلال به برگزارکنندگان آن ابلاغ کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عصر امروز سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه اساطیر بازدید کرد.

وی پس از بازدید از بخش‌های مختلف این کتاب فروشی از جمله کتابخانه تخصصی و شخصی این انتشاراتی در جمع خبرنگاران درباره شناور شدن رقم جایزه ادبی جلال گفت: اخیراً حکم شناور شدن رقم جایزه ادبی جلال آل احمد توسط رئیس جمهور به برگزار کنندگان این جایزه ادبی ابلاغ شد.  درباره این جایزه ادبی مشورت‌های چند مرحله‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و در طی این مشورت‌ها ناظر بر آنچه که در شورای انقلاب فرهنگی اتفاق افتادنکاتی مطرح بود.

صالحی افزود: رقم جایزه جلال حساسیت‌های کاذبی را در داوری این جایزه ایجاد کرده بود از جمله آنکه در حوزه رمان تنها یک برگزیده داشتیم و این حوزه برای سال‌های طولانی در جایزه ادبی جلال برنده‌ای نداشت، لحن ادبیات بود. این جایزه احتیاج به بازنگری و اصلاحاتی در آئین‌نامه دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص نتیجه جایزه جلال بیان کرد: نتیجه بررسی‌هایی که در صحن شورای انقلاب فرهنگی انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که میزان جایزه ادبی جلال با کتاب سال معادل‌سازی شود با توجه به آنکه چند شاخه دیگر نیز در ادبیات وجود داشت. در صورتی که جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش کتاب سال در نظر گرفته می‌شد کاهش ارزش جایزه جلال را به دنبال داشت برخی استدلال‌های دیگر نیز در این زمینه وجود داشت از جمله آنکه نقد ادبی به جایزه کتاب سال اضافه شود. یک رقم برای آن وجود دارد و در جایزه جلال رقم دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود. با هم فکری معاونت فرهنگی و اهالی قلم قرار شد میزان جایزه جلال معادل جایزه کتاب سال باشد و در همین زمینه موافقت  وجود داشت اما شورا پیشنهاد کرد که رقم جایزه ادبی جلال آل احمد شناور باشد.

صالحی در خصوص مصوبه وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی پیرامون مصحف قرآن کریم اظهار داشت: مصوبه در گذشته وجود داشت که مصحف قرآن کریم بدون مصحف دارالرقرآن منتشر نشود. مصوبه جدید در این باره تأکیدی بر مصوبه قبل بود به دلیل آنکه افرادی در بیرون از مرز‌ها از اشتباهات سهوی که در برخی از نسخ قرآنی وجود دارد سوء استفاده نکنند. این مسئله به نسل‌های جدید اختصاص پیدا می‌کند و دارالرقرآن کریم وظیفه بررسی مصحف قرآن‌های موجود را بر عهده دارد در صورتی که اشتباهی در آن وجود داشته باشد مصحف جمع‌آوری خواهد شد.

وی در خصوص کتاب فروشی بیان کرد: پشت صحنه‌هایی که در هر کتابفروشی وجود دارد انگیزه‌ای است که تا در کتابفروشی حاضر شوند. حمایت، پشت کار، انرژی و عشق پشت این کتابفروشی‌ها به راحتی دیده نمی‌شود. در عین حال طی دو سالی که معاونت  فرهنگی وزارت ارشاد را بر عهده دارم به خصوص در این دو سه هفته اخیر که از کتابفروشی‌ها بازدید می‌کنم همین پشت صحنه کتابفروشی‌ها انسان را به اعجاب می‌آورد. 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: پشت انتشاراتی اساتید که 30 سال سابقه دارد یک عشق پنجاه ساله دیده می‌شود، همین عشق پنجاه ساله بود که سبب راه‌اندازی این کتاب‌فروشی شد و وجود ششصد عنوان کتاب مختلف در زمینه‌های منابع اسلام چاپ‌های کتاب‌های بزرگان ایران از همین مسئله ناشی می‌شود. 

صالحی تصریح کرد: این مسئله که انتشارات اساطیر می‌تواند کار ده‌ها مؤسسه فرهنگی را انجام دهد به دلیل عشق و علاقه‌ای که به فرهنگ ایران دارد. حجم قابل توجه از منابع مکتوب که در این انتشاراتی دیده‌ام به طور طبیعی انسان را به آینده نشر ایران امیدوارتر می کند، مسئله انتشارات‌های بزرگی چون اساطیر، عمیق است و از قبل خدمت آقای جربزه‌دار مدیر کتابفروشی اساطیر بوده و هستیم و در ادامه نیز به گفتگو‌ها ادامه خواهیم داد تاکنون بیشتر نسبت به داشته‌های گذشته این کتابفروشی صحبت شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار