اگر روند پخش کتاب روشن و واضح باشد، به توسعه،‌ رونق و فروش کتاب کمک می‌کند.

جلیل صفربیگی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه توزیع و پخش کتاب، کاری اقتصادی محسوب می‌شود و ناشر در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: به دلیل سرمایه‌گذاری ناشر در زمینه چاپ کتاب که باید به وی بازگردد، پخش آن ضرورت پیدا می‌کند و ناشر باید به حداقل‌های اقتصادی دست یابد. این مسئله تنها برای تعدادی از شاعران و نویسندگان اتفاق می‌افتد. در این میان پخش کتاب‌های ناشران و نویسندگان شهرستانی حذف می‌شود.

وی افزود: در زمینه پخش و توزیع کتاب روال قانونمندی وجود ندارد. برخی از پخش‌کنندگان کتاب به دلیل روابطی که با ناشران خاصی دارند، آثار این انتشاراتی‌ها را پخش می‌کنند و توزیع کتاب‌های خاصی را انجام می‌دهند. در صورتی که پخش و توزیع کتاب به درستی انجام نشود، ناشران، نویسندگان و شاعران کمتر شناخته شده، در این میان آسیب می‌بینند. به همین دلیل روابط میان ناشران و پخش‌کنندگان کتاب باید شفاف باشد.

این شاعر با اشاره به لزوم واقعی بودن فروش کتاب‌ها اظهار داشت: میزان فروش کتاب، بخشی تاریک در عرصه نشر است که به اصطلاح نیاز دارد، قواعد خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. بخشی از این قوانین، به استاندارد فروشگاه‌ها بازمی‌گردد.

صفربیگی ادامه داد: باید قواعد پخش‌کنندگان کتاب در سطح کشور و قانونمندی آن‌ها شفاف شود. در صورتی که روند پخش کتاب روشن و واضح باشد، به توسعه،‌ رونق و فروش کتاب کمک می‌کند. هم‌اکنون چرخه معیوبی در این زمینه وجود دارد. به دنبال این چرخه، تیراژ و میزان فروش کتاب به کمتر از هزار نسخه رسیده و شاهد چاپ‌های مکرر نیستیم.

وی با اشاره به رقابتی بودن پخش کتاب و لزوم وجود رقابت در این زمینه تصریح کرد: رقابت سالم در زمینه پخش کتاب سبب ورشکستگی شاعر و نویسنده نخواهد شد. هم‌اکنون به دلیل آنکه از نویسنده حمایت نمی‌شود، این قشر مجبور هستند برای چاپ اثر خود وام بگیرند. این مسئله باید آسیب‌شناسی شود.

این شاعر افزود: شاعران و نویسندگان برای چاپ اثر خود وام‌هایی با سود بالا می‌گیرند. از طرف دیگر در صورتی که همین افراد بخواهند اثر خود را به صورت رایگان در اختیار قرار دهند، هزینه پست می‌دهند و برای آن‌ها معادل هزینه چاپ کتاب تمام می‌شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار