مافیای توزیع و پخش کتاب تنها از بخش خاصی تقدیر می‌کند و توزیع آثار آن‌ها را انجام می‌دهد.

غلامرضا طریقی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به وجود مافیای توزیع و پخش کتاب گفت: مافیای توزیع و پخش کتاب تنها از بخش خاصی تقدیر می‌کند و توزیع آثار آن‌ها را انجام می‌دهد. در این میان برخی ار ناشران دولتی و نیمه‌دولتی با شرایطی گسترده  کتاب‌های خود را منتشر می‌کنند.
 
وی افزود: بیشتر ناشران خصوصی در مافیای کتاب دیده می‌شود. این دسته از ناشران به دلیل قدمتی که دارند، توسط کتاب‌فروشی‌ها شناخته شده‌اند و همین مسئله سبب خرید آثار آن‌ها از سوی کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.
 
این شاعر با اشاره به چگونگی ارتباط ناشران خصوصی با کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: برخی از ناشران خصوصی، مجموعه شعرهای ضعیف خود را چون اغلب مجموعه ترانه‌ها که امروزه تومسط آن‌ها چاپ می‌شود با شرایطی به کتاب‌فروشی‌هایی که با آن کار می‌کنند برای فروش می‌دهند. به عنوان مثال در کنار مجموعه شعرهای شاعران مطرح، مجموعه شعرهای ضعیف خود را برای فروش به کتاب‌فروشی تحمیل می‌‌کنند. از سوی دیگر این کتاب‌فروشی‌ها برای تأمین کتاب موردنیاز خود مجبور به خرید مجموعه‌های ضعیف این ناشران هستند.
 
این شاعر با اشاره به نبود پخش درست و فراگیر در سیستم توزیع کتاب بیان کرد: نبود پخش درست و فراگیر در عرصه کتاب سبب شده است که کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها حجم محدودی کتاب را از ناشران بگیرند بر همین اساس 400 یا 500 مجموعه شعری که در طول سال منتشر می‌شود به دست تمام مخاطبان نمی‌رسد.
 
طریقی ادامه داد: گاهی در شهرستان‌ها مجموعه آثاری که توسط ناشری با سابقه 10 سال کار منتشر شده است تنها به دلیل آنکه انتشاراتی دیگر می‌تواند کتاب‌های بیشتری را در اختیار کتاب‌فروشی قرار دهد، به کناری گذاشته می‌شود. در میان این کتاب‌ها مجموعه شعرهای ضعیف یا مورد دلخواه ناشر نیز وجود دارد. کتاب‌فروشی‌های شهرستانی ناخواسته به این شرایط تن می‌دهند. این مسئله به طور حتم برای انتشاراتی‌های نوپا اتفاق نمی‌افتد حتی در بین ناشران باسابقه نیز می‌توان این مسئله را مشاهده کرد. تنها 2 تا 3 ناشر خصوصی هستند که شبکه‌های گسترده پخش در اختیار آن‌ها قرار دارد. در این میان یکی، دو ناشر دولتی هم مشاهده می‌شود.
 
وی با اشاره به فروش کتاب به میزان یک دهم قیمت پشت جلد کتاب بیان کرد: وجود این شرایط سبب می‌شود کتاب‌فروشی‌ها نیز کتاب را از ناشران بخرند و تنها 2 درصد کتاب‌ها به طور واقعی وارد عرصه پخش در شهرستان‌ها خواهد شد.
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.