باید هر گونه سدی را برای رسیدن به کتاب از جلوی پای مردم برداریم؛ زیرا گذاشتن سد در این مسیر بین مردم و کتاب فاصله‌ می‌اندازد.

پوریا تابان،‌ مجری برنامه‌های اجتماعی و ورزشی رسانه ملی و نویسنده کتاب «سنگ قبر» در خصوص میزان استقبال مردم و هنرمندان از کتابش به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بازتاب‌های خوبی را در فضاهای مجازی برای کتاب «سنگ قبر» دیدم؛ اما دغدغه من برای کتاب این است که باید برای آن هزینه کنیم و اینکه دوستان بخواهند کتابی را هدیه بگیرند، خارج از حوزه حمایت است.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش، تمایل اقشار مختلف جامعه را از محصولات فرهنگی و هنری و استفاده از این محصولات بدون صرف هزینه حرکتی غیرفرهنگی دانست و اظهار داشت: من این حرکت غیرفرهنگی را که در عوام و خواص رشد می‌کند، نمی‌پسندم.

تابان ادامه داد: در شرایطی که هزینه کلی خرید 10 جلد کتاب 25 هزار تومانی از طرف هنرمندان 250 هزار تومان می‌شود، چرا این افراد برای خرید کتاب 25 هزار تومانی تخفیف مطالبه می‌کنند و یا با تصور اینکه فقط خودشان تمایل به هدیه گرفتن کتاب دارند، یکی پس از دیگری به نویسنده اثر مراجعه کرده و از وی می‌خواهند که کتاب را به آنها هدیه دهد.

وی تصریح کرد: ما باید برای آنکه کتاب بتواند به حیات خود ادامه بدهد، از آن حمایت کنیم.


باید تفکر دلال‌گونه را از حوزه کتاب حذف کنیم

نویسنده کتاب «سنگ قبر» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون مکانیزم فروش کتاب صحیح نیست و ما باید تفکر دلال‌گونه را از حوزه کتاب حذف کنیم.

تابان افزود: ما باید هر گونه سدی را برای رسیدن به کتاب از جلوی پای مردم برداریم؛ زیرا گذاشتن سد در این مسیر بین مردم و کتاب فاصله‌ می‌اندازد.

وی اظهار داشت: ما باید نحوه پخش کتاب را ساماندهی کنیم و این موضوع، مشکل و حلقه گمشده عرضه کتاب است.

نویسنده کتاب «سنگ قبر» ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم کتاب «سنگ قبر» را به هر مرکز پخشی بدهیم تا 35 درصد حق پخش می‌خواهد و این امر با توجه به گرانی کاغذ و قیمت بالای خدمات چاپی به نفع نویسندگان نیست.


سمفونی توزیع کتاب را ایجاد کنیم

تابان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما باید در توزیع کتاب یک هم نوایی و سمفونی ایجاد کنیم که صدای خوبی از آن شنیده شود، گفت: ما یعنی نویسندگان، مترجمان، ناشران و توزیع‌کنندگان باید از یک تعریف صحیح مکانیزم عرضه کتاب حمایت کنیم.

وی افزود: ما در زمانی که می‌خواهیم کتابی را تبلیغ کنیم، نباید آن را مانند پفک ببینیم و باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از عرضه کتاب حمایت شود.

نویسنده کتاب «سنگ‌ قبر» با تاکید بر لزوم حمایت ارگان‌ها از توزیع کتاب و تاثیر آن بر روی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت: ما خوب شعار می‌دهیم و خوب حرف می‌زنیم؛ اما برخی از ارگان‌ها برای حمایت از کتاب تخفیف می‌خواهند.

تابان ادامه داد: ارگان‌ها باید بخشی از بودجه‌ای را که به آن‌ها اختصاص داده شده به حمایت از محصولات فرهنگی تخصیص دهند.

وی با اشاره به اینکه کتاب «سنگ قبر» همچنان مطرح و جاری خواهد بود،‌ این سوال را مطرح کرد که آیا به نظر شما می‌توان هزار جلد از یک کتاب چاپ کرد و همه هزار جلد را هدیه داد.

نویسنده کتاب «سنگ قبر» خاطرنشان کرد: من از جاهایی که باید حمایت جدی می‌دیدم، حمایت عمیقی ندیدم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار