برنده جایزه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفت: در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر در کشور به مسمومیت‌ با گازهای جنگی مبتلا هستند که تحت درمان هستند،

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر مهدی بلالی درمراسمی تقدیر از وی برای کسب جایزه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که در دانشکده علوم پزشکی پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد،با بیان اینکه این نوع مسمومیت‌ها به نسل‌های آینده منتقل نمی‌شود، گفت:جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیان‌گذاران اصلی سازمان منع سلاح شیمیایی است که در زمینه دیپلماسی نیز فعالیت خوبی داشته است.
وی اضافه کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های شیمیایی وتاسیس سازمان منع سلاح شیمیایی در صدر است و شاید دیپلماسی قوی ایران موجب تاسیس این سازمان شده باشد زیرا به دنبال بمباران‌های شیمیایی، کشورایران واقعا مظلوم واقع شده بود و در حقیقت ایران تنها کشوری بود که پس از جنگ جهانی اول به این شدت و در حد وسیعی مورد حمله شیمیایی واقع شده بود.
بلالی خاطرنشان کرد: در همان زمان جنگ بنده به همراه اساتیدی از دانشگاه شهید بهشتی با ماموریت وزارت امور خارجه به ژنو اعزام شدیم که در آنجاکنفرانس غیر دولتی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در مورد تولید، گسترش و منع سلاح‌های شیمیایی برگزار شده بود که از همان زمان به‌عنوان دبیرانتخاب شدم و تمام پیش‌نویس برنامه قطع‌نامه سمینار را آماده می‌کردم.
بلالی اضافه کرد: در آن قطع‌نامه آمده بود که باید سازمانی مانند سازمان بین‌المللی هسته‌ای تاسیس شود که در این سازمان از تولید،‌ گسترش وکاربرد سلاح‌های شیمیایی به شدت جلوگیری شود که در این راستا در سال1993 در فرانسه 60 کشور این موضوع را تصویب کردند و در نهایت در سال 1998این سازمان کار خود را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: از همان هنگام کشور ایران یکی از اعضای فعال این سازمان بود و اکنون که 192 کشور عضو این سازمان هستند باز هم جمهوری اسلامی ایران از اعضای بسیار فعال و تاثیرگذار است البته ما باید فعال باشیم زیرا مورد حمله شیمیایی وسیعی‌ قرار گرفته‌ایم و تاکنون نیز از نظردیپلماسی، بین‌المللی و از نظر علمی و پزشکی بسیار در این زمینه کارکرده‌ایم.
بلالی اضافه کرد: همچنین از زمانی که سازمان مرتبط با آن تاسیس شده است افرادی از ایران به عنوان اعضای شورای مشورتی برگزیده شده‌اند و اکنون نیز که 192 کشور عضو این سازمان هستند و تنها 25 نفر عضو شورا دارند بازهم شاهد حضور ایرانیان در بین این 25 نفر هستیم.
وی در مورد جایزه بین المللی که به او اهدا شده است اظهار داشت:این جایزه به دلیل خدماتی که در ارتباط با مجروحان شیمیایی، خلع سلاح شیمیایی و نیز تالیفات و انتشاراتی که در زمینه سلاح‌های شیمیایی و درمان مجروحان شیمیایی داشته‌ام به بنده تعلق گرفته است.
وی افزود: از دو سال گذشته تصمیم بر آن شد تا جایزه نوبل به افرادی که مشارکت مشخص و بالایی در ارائه خدمات به مجروحان شیمیایی و منع سلاح شیمیایی دارند اختصاص داده شود که در سال گذشته این جایزه به یک پیشکسوت شیمیایی از استرالیا و یک زن از فنلاند تعلق گرفت و در سال جاری این جایزه به بنده اهدا شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.