پیشگیری و درمان با طب ورزشی

موفقیت در رژیم غذایی با تقلب در آن

کارشناسان تغذیه معتقدند برای رسیدن به اهداف خود در کاهش وزن باید گه گاه برخلاف برنامه غذایی خود، عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بارها شاهد بودیم که وقتی یک ورزشکار غیر حرفه ای که با هدف تناسب اندام رژیم غذایی خاصی دارد و یا ورزشکاران حرفه ای بدنسازی یا پرورش اندام که خود را برای مسابقات آماده می کنند و از برنامه غذایی خاصی پیروی می کنند، ناگهان دچار ایست در روند کاهش وزن و چربی های بدن خود می شوند . با وجودیکه این ایست دلایل مختلفی دارد اما به اعتقاد کارشناسان تغذیه در اکثر مواقع تجربه ثابت کرده است که مشکل اصلی به تغذیه این افراد بر می گردد.
مسعود روشنی، عضو دپارتمان تغذیه و مکمل فدراسیون بدنسازی به خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بدیهی است که اگر در دراز مدت از یک برنامه غذایی خاصی استفاده کنیم ، بدن به مرور به دریافت همان میزان کالری از انواع دسته های غذایی (چربی ،پروتئین، کربوهیدرات و میوه ها و سبزیجات) عادت می کند و فقط یک شوک تغذیه ای می تواند بدن را از این عادت دور کند و به فرد کمک کند تا به اهداف خود از داشتن این رژیم غذایی خاص برسد. پس لازم است که همانند افراد به نام در رشته بدنسازی و ورزشکاران حرفه ای هفته ای یکبار هر گونه رژیم غذایی که داریم را رها کرده و به اصطلاح عامیانه تقلب کنیم.
در بسیاری از رژیم های کاهش وزن که با موفقیت افراد روبرو بوده است،شاهد بودیم که یک روز را به خارج شدن از برنامه یکنواخت رژیم غذایی اختصاص داده اند،اما بسیاری از ما هنوز از این اتفاق هراس داریم و می ترسیم در صورت تقلب در رژیم غذایی دچار اضافه وزن شویم،حتی برخی معتقدند که یک وعده خارج از برنامه همیشگی کاهش وزن غذا خوردند و نیم کیلو چاق شدند.
در ابتدا باید بدانید احتمال آنکه طی یک وعده پرخوری بر وزن شما افزوده شود غیر ممکن است! علت آن با یک حساب و کتاب ساده مشخص خواهد شد. اگرچه 100 درصد دقیق نیست اما اصول پایه این است: برای آنکه بر وزن شما نیم کیلو اضافه شود باید 3500 کالری بیشتر از میزان کالری که روزانه می خورید و می سوزانید مصرف کنید.
فرض کنید بطور معمول بدن در یک روز به 2 هزار کالری نیاز دارید، شما باید 3500 کالری بیشتر مصرف کنید، یعنی 5500 کالری تا نیم کیلو بر وزن تان افزوده شود و در عین حال هیچ فعالیت فیزیکی نیز نباید انجام دهید.
اما برای مصرف 3500 کالری بیشتر باید علاوه بر برنامه غذایی معمول خود 3 لیوان نوشیدنی که هر کدام 370 کالری داشته باشد، 2 ران مرغ هر کدام 110 کالری، چندین حلقه پیاز سوخاری 340 کالری، یک وعده چیپس و پنیر 290 کالری، یک برگر با مخلفات 860 کالری و یک تکه کیک شکلاتی 795 کالری مصرف کنید. این مقدار غذا به نظر بسیار زیاد است اما توجه داشته باشید که هنوز سهم غذای روزانه خود را نخورده اید!
برنج را حذف نکنید تا لاغر شوید
به اعتقاد کارشناسان تغذیه در صورتیکه فردی سالم در طول روز احساس کرد که شادابی و نشاط خود را از دست داده است و بدون دلیل خاصی دچار خستگی ، بی حالی شده است، باید بداند که به طور حتم از تمامی مواد غذایی در برنامه غذایی خود استفاده نکرده و یا میزان کالری دریافتی اش کم بوده است و این یک هشدار بدن است که فرد باید جدی بگیرد و به تغذیه خود اهمیت بیشتری دهد.
رژیم غذایی به معنای نخوردن نیست،بلکه یعنی تدوین و برنامه ریزی یک جدول غذایی براساس نیازهای فردی ، در دوران مختلف زندگی ، که این نیاز فردی رابطه مستقیمی با میزان فعالیت فرد و سن وی دارد. اما متاسفانه تا فردی می خواهد به تناسب اندام برسد و یا در کنار تمرینات ورزشی می خواهد از یک برنامه صحیح غذایی پیروی کند و به اصطلاح رژیم بگیرد ، برنج را از برنامه غذایی روزانه خود حذف می کند.
روشنی تاکید کرد: قطع کردن کربوهیدارات ها( سیب زمینی، نان ،برنج،جو ) از سفره غذایی یکی از اشتباهات بسیار رایج در بین اکثر مردم حتی برخی از ورزشکاران هست.زیرا حذف این مواد باعث می شود که فرد دچار سستی و بی حالی شود و در ادامه راه خود دچار مشکل شود. پس اکثر افراد بخصوص کسانیکه تمایل به کاهش وزن دارند باید دقت کنند که اگر به میزان کافی برنج و سایر کربوهیدرات ها را مصرف کنند، توان بالاتری برای انجام تمرینات ورزشی دارند و زمان بیشتری به فعالیت بدنی می پردازند و در نتیجه لاغرتر می شوند .در رژیم غذایی باید دقت کنیم که هیچ ماده غذایی (چربی ،پروتئین، کربوهیدرات و میوه ها و سبزیجات)از برنامه غذایی افراد حذف نشود.تنها در موارد خاص رژیم درمانی ما موظف هستیم بعنوان یک کارشناس تغذیه ماده غذایی را از برنامه غذایی افراد حذف و یا بسیار کم کنیم.
باید توجه کرد رژیم غذایی با رژیم درمانی متفاوت است . رژیم غذایی شامل افراد سالمی می شود که با هدفی خاص می خواهند از برنامه غذایی خاصی پیروی کنند و ممنوعیت مصرف هیچ گونه مواد غذایی را ندارند. اما برعکس در رژیم درمانی به طور مثال فرد دچار دیابت و یا ام اس و یا نقرس هست و در تمام این موارد فرد مجاز به استفاده از تمامی گروه های غذایی (چربی ،پروتئین، کربوهیدرات و میوه ها و سبزیجات) نیست و کارشناس تغذیه و یا پزشک باید بعضی از این مواد غذایی را حذف و یا مصرف آن را به حداقل برساند.پس اینکه برای کاهش وزن برخی از مواد غذایی را خودسرانه حذف کنیم، کاری غیر اصولی و بیهوده انجام داده ایم و در نهایت سلامتی خود را به خطر انداخته ایم.
(طیبه خزاعلی)
*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار