در این گزارش به بررسی توان نظامی نیروی دریایی ارتش ترکیه و نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیرا مطالبی درباره امکان بسته شدن تنگه "بوسفور" و "داردانل" در رسانه‌ها مطرح شد که جای بررسی بیشتر دارد. این که یک کشور بتواند گذرگاه‌های آبی خود را مسدود کند، نیازمند داشتن ابزارهایی بوده که باید بررسی شود که آیا ارتش ترکیه المان‌ها و تجهیزات لازم را برای این کار را دارد؟
  
البته تاکنون ارتش این کشور اقدام خاصی در جهت ملتهب کردن دو تنگه "بوسفور" و "داردانل" نتوانسته صورت دهد؛ اما مطرح کردن نکاتی در این زمینه حائز اهمیت بوده و بررسی قدرت و توان نیروی دریایی ارتش ترکیه لازم است.



** توانمندی نیروی دریایی ارتش ترکیه

نیروی دریایی ارتش ترکیه با داشتن قریب به پنج لشکر عملیاتی – پرسنلی نیرو، قریب به 120 "کشتی جنگی"،  "زیردریایی" ، "ناوچه" ، "موشک ضد کشتی" و "قایق گشتی" حرف‌های بسیاری برای گفتن در زمینه تجهیزات دارد (بیشتر بخوانید) ؛ اما در کنار  یک نیروی کلاسیک با تجهیزات انبوه، آیا تاکتیک عملیاتی نیز در نیروی دریایی این کشور وجود دارد؟
















البته نیروی دریایی ارتش ترکیه به عنوان یک نیروی دریایی کلاسیک فاقد ابزارهای لازم برای مقابله با یک نبرد ناهمگون در تنگه‌های نزدیک به مرزهای آبی خود بوده و می‌خواهیم بررسی کنیم با توجه به اینکه تنگه هرمز در جنوب ایران قرار دارد و حوزه استحفاظی نیروی دریایی سپاه محسوب می‌شود، این نیرو چگونه آمادگی لازم برای رویارویی با نیروی دریایی ارتش آمریکا را دارد و سازوکار مقابله ترکیه با ارتش فدراسیون روسیه در آب های سرزمینی خود چگونه است؟



** قدرت مانور سپاه با "پاترول کرفت‌ها" ؛ مزیت "ندسا" نسبت به نیروی دریایی ارتش ترکیه

یکی از ویژگی‌های بالقوه نیروی دریایی سپاه داشتن صدها قایق تندرو در محدوده خلیج فارس بوده که مجهز به راکت‌انداز هستند و می‌توانند انواع اهداف دریایی که به عنوان تهدیدات بالفعل مطرح می‌شوند را از بین ببرند که در این زمینه ارتش ترکیه توانمندی خاصی را در چند سال اخیر بروز نداده و یکی از علت‌هایی که نیروی دریایی سپاه در  "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" نسبت به ارتش ترکیه در تنگه "بوسفور" و "داردانل" می‌تواند موثرتر عمل کند، موضوع مذکور است. 









روزنامه   The Cristian Science Monitor در مقاله‌ای به قلم "اسکات پترسون" در مقاله‌ای با عنوان  "چگونه ایران می‌تواند در مقابل رویارویی نظامی با آمریکا موفق باشد" نوشت: بودجه دفاعی آمریکا تقریباً 90 برابر بزرگ‌تر از ایران بوده؛  اما ایران یک استراتژی خوب و دقیق  از جنگ نامتقارن دارد. ایران، وارث نوآوری نیروی دریایی بوده که دارای یک استراتژی نیروی دریایی نامتقارن قابل بازگشت است و این یک مزیت عمده محسوب می‌شود. 


سایت Global Bearings در خصوص توان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: نیروهای سپاه پاسداران با داشتن  پرسنل متخصص و متبحر و هزاران قایق تندرو توانایی بسیار زیادی در تأمین امنیت منطقه دارند.



یکی از دیگر از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه نسبت به ارتش ترکیه داشتن انواع مین‌های دریایی بوده که می‌تواند که با کنترل از راه دور هدف را منهدم کند. این مین‌ها در انواع  "کف‌خواب"، "چسبان" و "لنگردار" موجودند و حساسه‌های آنها می‌تواند شناورهای دشمن را احساس کرده و در صورت لزوم آنها را منهدم کند که قدرت مین‌ریزی نیروی دریایی سپاه در سال‌های اخیر به خوبی مشخص بوده و این توانمندی  "ندسا" بر تجهیزات ارتش ترکیه در آب‌های سرزمینی خود برتری دارد.


 
"مین کف خواب" با قطر 450 و طول 2هزار میلی‌متر، وزن کل 480 کیلوگرم و جنس بدنه ST ، دارای عمق مین‌ریزی محرمانه بوده که اطلاعات آن در دسترس نیست. "مین لنگردار " با قطر  1050 میلی‌‌متر، ارتفاع 1324 میلی‌متر و وزن کلی 480 کیلوگرم، دارای عمق مین‌ریزی محرمانه است.  "مین چسبان" با قطر 550 میلی‌متر، ارتفاع 330 میلی‌متر، وزن کلی 42 کیلوگرم و جنس بدنه آلومینیومی دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.









یکی از توانمندی نیروی دریایی سپاه استفاده از موشک سطح به سطح دریاپایه  از جمله موشک ، "نصر"، "کرم ابریشم"،‌ "HY2"، "قدیر" و یا اژدر از جمله  "اژدر حوت" بوده که توانمندی‌های لازم را برای انهدام کشتی‌های جنگی و ناو هواپیمابر به  "ندسا" می‌دهد که در این زمینه هم نیروی دریایی ارتش ترکیه نسبت به نیروی دریایی سپاه ضعف های اساسی دارد.













یک تفاوت مهم دیگر بین نیروی دریایی ارتش ترکیه و نیروی دریایی سپاه در این است که ایالات متحده آمریکا با توجه به ترس ذاتی که از  "ندسا" دارد زمان عبور از تنگه "هرمز" تمام موازین را رعایت می‌کند ؛ حال آنکه نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه هیچ ترس یا نگرانی خاصی از ارتش ترکیه ندارد و در صورت لزوم آماده درگیری نظامی با این کشور است.



**دریادار فدوی: اهداف آمریکایی در 50 ثانیه غرق می‌شوند/ایالات متحده از "قایق‌های تندرو" می‌ترسد

دریادار پاسدار "علی فدوی " فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توانمندی نیروی دریایی سپاه در مقابله با اهداف خارجی اظهارداشت: اهدافی که به مثابه اهداف خارجی (شبیه‌ساز کشتی‌های آمریکایی) برای شلیک انتخاب می‌شود در 50 ثانیه غرق می‌گردد.


وی با اشاره به توانمندی سپاه در انهدام ناوهای جنگی در مدت کوتاه و شعاع عملیاتی بالای "ندسا" در خلیج فارس گفت: در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که شعاع دریا بالاست، نیروی دریایی سپاه آماده است که با آمریکایی‌ها در یک نبرد رویارو قرار بگیرد و قطعا ما در نبرد با آمریکایی‌ها پیروز خواهیم بود.


 فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه ما دست برتر را در خلیج فارس داریم و به همین خاطر آمریکایی‌ها با ما وارد جنگ نمی‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها هیچگاه نمی‌توانند الزامات اقدام نظامی علیه ایران را فراهم کنند و ضد ایران اقدام نظامی کنند.



وی با اشاره به قدرت بازدارنده انقلاب اسلامی و پذیرفتن این قدرت از سوی آمریکایی‌ها خاطر نشان کرد : آمریکا قبل از هر اقدامی خسارت و نفع را برآورد و بررسی می‌کند و اگر بداند خسارت بیشتر از سود است آن اقدام را انجام نمی‌دهد و ما هم همواره توانمندی دفاعی خود را افزایش می‌دهیم.


دریادار فدوی تاکید کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که اگر با قایق‌های تندرو مواجه شوند و قایق‌های تندرو سپاه آن‌ها را مورد اصابت قرار دهد به دردسر بزرگی می‌افتند. فرمانده "ندسا" ادامه داد: آمریکایی‌ها از ترس این قایق‎ها می‎خواهند که همه مواد منفجره‎ای که داخل ناو هواپیمابر است، اعم از بمب و موشک را خارج کنند و به جای آن سلاح‌های لیزری و الکترومغناطیس جایگزین کنند و شدیدا به دنبال عملی کردن این ایده هستند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم شناورهای آمریکایی را در مدت کوتاهی مورد اصابت قرار دهیم.








حال سوال اینجا است که ارتش ترکیه که هیچکدام از المان‌های فوق را ندارد، چگونه می‌تواند بر تنگه "بوسفور" و "داردانل" مسلط شود و آن‌ها را مسدود کند ؛ حال آنکه ارتش روسیه با توجه به دلخوری که از گذشته دارد، همچون یک باروت متحرک بوده و در صورت انفجار خسارات جبران ناپذیری به ترکیه وارد می‌کند.


 قدرت رزم نیروی دریایی سپاه به دهه 60 و مقابل مستقیم با شناورهای آمریکایی بازمی‌گردد که در آن جنگ نابرابر  "شهید نادر مهدوی " به شهادت رسید و البته این موضوع (نبرد مستقیم با آمریکا در خلیج فارس) باعث افزایش قدرت و توانمندی نیروی دریایی سپاه در مقابل شناورهای آمریکایی شد ، تا جایی که امروز هر ناو جنگی که می‌خواهد از "تنگه هرمز"  عبور کند خود را به دهانه جنوبی این تنگه می‌چسباند و ورود یا خروج می‌کند.


البته دلیلی که باعث می‌شود ارتش ترکیه نتواند تنگه "بوسفور" و "داردانل"  را ببندد این است که آن‌ها تجربه جنگ ناهمگون را نداشته و در مقابل ارتش روسیه از ابزارهای لازم برای مبارزه مستقیم برخوردار نیستند.


در مجموع به دلیل توانمندی نیروی دریایی سپاه در نبرد ناهمگون، دارا بودن ابزارهای لازم رزم ناهمطراز همچون  "موشک‌های ضد کشتی"، "مین‌های دریایی" و "پاترول کرفت‌ها" و تجربه بسیار بالا در نبردهای مذکور ، "ندسا" از نیروی دریایی ارتش ترکیه در حفاظت و حراست از آب‌های سرزمینی توانمند تر و کارآمدتر است.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
توهمات در حد لالیگا
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۰۹ ۳۱ تير ۱۴۰۱
همین ترکیه که بعضیا میگن قویه هومنی نیست که تو کوه های شمال سوریه از دست چنتا تکاور حزب الله به ایران پناه آورد
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۳۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
دوچیز برای من مبهم ماند ! یکی معنای جنگ نامتقارن شما دقیقن چیست؟ آیا هما دزدزنی یا خجراز پشت ، حملات انتحاری ناجوانمردانه یا چنین معانی دارد؟ دوم اینکه آیا قایق های مصادره شده از ماهیگیران بیچاره بندری با چنتا لوله توخالی یک متری سلاح خطرناک محسوب میشود؟
و نکته دیگر اینکه احتیاط واجب نظامی ایالات متحده را به معنای ترس از استوانه های میان تهی و از رده خارج کرم ابریشم معنی میکنید؟
بی جهت نیست که میگویند به ایرانی جماعت نباید احترام گذاشت! چون فکر میکند از وی ترسیده ای ! حتمن باید خونش را بریزی تا باور کند ترسی در کار نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ای جونت شم والا سپاه
۰۴:۲۲ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
ای جونم سپاه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
مطالب کلا غیر واقع بینانه وبر اساس وهم هست.ترکیه در جنگهای اخیر قدرت خودشو به رخ جهانیان کشیده .در ضمن در جنگها حرف اول رو تکنولوژی های نو ومدرن میزنه چیزی که در ایران وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
.قایق تندرو و یا مین دریایی ویژگی محسوب نمیشه.موشک کروزضد کشتی ساخت ترکیه با نام ATMACA با برد 200 کیلومتر و قدرت نقطه زنی بسیار بالا با استاندارد ناتو است و موشکهای دیگری هم در این زمینه دارد
Iran (Islamic Republic of)
سعید احمدی
۱۸:۰۶ ۳۱ تير ۱۴۰۱
موشک هایی که هر کدوم از قایقهای ایران حمل میکنند بردش به سیصد رسیده و حالا بماند که از لحاظ تکنولوژی موشک ایران جز ابر قدرتهاست
Iran (Islamic Republic of)
ااااا
۱۵:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
درود بر ایران زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
طه
۱۸:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
مسلمه جوانمردان سپاه
Germany
قادر
۱۲:۰۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
افرین به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
زنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
آزاد
۱۳:۵۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
ایران ابر قدرت جهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۲ ۱۶ دی ۱۳۹۵
اینا که همش تابلویه ایران قویتره ترکیه الان از روسیه میترسه که با هاش درگیر بشه البته اینو هم باید بدونید که بیشتر تجهیزات ترکیه بومی نیست.
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
زنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۴
سلام .ببینید ما نبایستی تحلیل های احساسی کنیم یک عده به ظاهر مسلمان و روشن فکر دارند به برادران ترکیه ای ما توهین میکنند . فردا در محضر رسول الله محمد مصطفی شرم زده خواهند شد مگر به یکم الحساب فکر نمیکنید برادران خواهران ما یک عده هموطن ترک داریم کلی شهید ترک داریم خودتان را شرمنده شهدا نکنید.در مسیر اسراییل حرکت نکنید.اسلام امت واحده است ترک و فارس عرب نکنید این نظرات تفرقه افکن را پخش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
درود بر ایران. جنگ خانمان سوز است. با رابطه دیپلماسی قوی با جهان. میتوان اقتصاد کشور را قویتر کرد مانند ه کره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۳ دی ۱۳۹۴
جنگنده صاعقه هم کپی برداری شده از f5امریکایی هستش که بدرد جنگ نمیخوره اصلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۳ دی ۱۳۹۴
وای من از ترکیه خیلی می ترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
باسلام یک کشوری بایدباشه جلوی این همه فتنه بایسته تاحکومت اسلامی راتحویل امام زمان بده دیگه اونم ایران عزیزمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۴
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۱ دی ۱۳۹۴
ترکیه همون کشوری هستش که داش مشدی های ایران توش هستند ایرانی میره ترکیه وجود ندارن به ایرانی ها چیزی بگن چون اکثر لات های ایران تو ترکیه هستن .یک ترکیه ای فامیلمونو تو ترکیه کتکش زد بعد فامیلمون بیش یکی از لات های ایرانی که تو ترکیه بودش رفت و گفت که ترکها کتکش زدن این لات ایرانی همه ترکیه ای هایی رو که فامیلمون کتک زده بودن له و لبرده کردش.ایرانی عاشق خاکو هموطنشه.به ولله قسم که داستانی که گفتم عین واقعیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۱ دی ۱۳۹۴
یادمون باشه ابزار و تجهیزات همشون وسیله ان.اگه ایمان باشه توی میدون جنگ دیگه نمیگی مردن میگی شهادت... فرق ما در اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۱ دی ۱۳۹۴
دوستان.تجهیزات بخش کوچکی از پیروزی را رقم می زند و بخش عمده پیروزی در دست نیروی انسانی کارامد است.نیروی دریایی آمریکا که خوب است چه نیرویی قوی تر ازآمریکا می تواند در مقابل 4000 قایق تندرو که دلیر مردان شجاع هدایت می کنند مقاومت کنند.تنها راهش همین است که وقتی که این نیرو به ایشان حمله ور میشود 10 بمب اتم در دریا منفجر کند شاید جلوی نیروی دریایی غیور سپاه را بگیرند که این هم بعید است.در نتیجه بهترین راه این است که هنگام عبور از تنگه هرمز دست به سینه و بدون هیچ خطایی رد بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۱ دی ۱۳۹۴
سلام
ما داریم آمریکارو تهدید می کنیم همیشه اینو یادتون باشه ایران شمشیر در غلاف است.این شمشیر از غلاف در نمیاد ولی اگر از غلاف خارج شد هیچ دشمنی باقی نمی ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
باسلام وعرض ادب ایران کشور امام زمان است ما پشتمان به فرمانده مان گرم است از احدی هم ترس و هراسی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
هرکشوری ادعای قوی بودن تو زمینه نظامی رو داره. هیچ کشوری نمیگه من ضعیفم. ماکه تا حالا جنگی بین کشورهای مذکور ندیدیم تا قضاوت کنیم کدوم قوی ترن. فقط یه ارزو دارم اونم اینه که آل سعود به سزای اعمالش برسه که فکرکنم این ارزو رو با خودم به گور میبرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ترکیه یه مدت خودشو به موش مردگی میزد و درون خودشو نشان نمیداد این هم که میبینید عراق و روسیه پاسخ نظامی فعلا بهش ندادن بخاطر این است که خودشو نشان بده و همه جهان بفهمن چه سیاست کثیفی داره ترکیه و عربستان یک دهم اسرائیل هم قدرت ندارن که 33 شکست خورد صبر کنید وقتی درون این کشورها واسه همه مشخص شد اونوقت ایران با دادن یک سلاح راهبردی مشت آهنین خودشو به نوکران آمریکا میزند این در تاریخ غزه و لبنان با موشک فجر5 وپهپاد شاهد129 تکرار شده اصلا نگران سرو صدای این کشورهایی که خودشون به دم آمریکا بستن نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
سلام تا بسیج وسپاه داریم هیچ غمی نداریم زنده باد ایران زنده باد رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
بزرگی گفته
برای پیروزی بر دشمنانت دوستانت رو زیاد کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
خواهشا کاه رو با کوه مقایسه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ما لرها هم عاشق جمهوری اسلامی هستیم درود بر ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ما هیچگاه به کسی حمله نکرده و نخواهیم کرد چون اعتقاد شیعه است و برگرفته از تعالیم اهل بیتی مان ولی اگر کسی حمله کند آنچنان درسی خواهیم داد که دیگر یاد آنرا نیاورد حال ترکیه اولا مردم خوبی دارد مشکل بر روسای نانجیب آنان است که ارزش پاسخ دادن به آن را ندارند چون دشمن مردم خود و نوکر امریکا و صهیونیسم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
زنده باد ایران و دلاور مردان سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ترو قران.تروخدا.بودجه ارتش.وسپاه خیلی بیشتر کنید.جایی نمیره.دانشمند ها ونخبه ها رو جمع کنین موشک.تانک.بالگرد.جنگنده.کشتی جنگی.ضمنا دانشمندا وایران با کشورهای روسیه.چین برا ساخت همه اینا همکاری کنیم. دانشمندای کشورهایی که توشون جنگه جمع کنین.نخبه ها رو.مخصوصا نخبه های نظامی.از سوریه.عراق.و....همه جای دنیا.با پول وزندگی خوب.

ما باید قدرتمند ترین کشور دنیا بشیم بخدا.چچچچچچچچچرا؟؟؟؟

بخاطر اینکه تو کشورها تکیه گاه مظلومانیم.همچنین امام حسین داریم.سالار شهیدان داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ولی کیفیت پوشاک ترکیه حرف نداره من استفاده کردم از جنسای داخلی بهتره ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ترکیه دشمن ما نیست چون مسلمان هستند متأسفانه دولت فعلی آنها بد عمل کرده که امیدواریم به اشتباه خودشون پی ببرن دشمن مشترک ما آمریکا واسرائیل هستند باید هواسمون باشه ناخواسته آب به آسیاب دشمن نریزیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
خدا همه این سربتازای امام زمان (عج) و رهبر عزیزمون رو حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
بیاید اول کمی بفکر ساختن اقتصاد کشور باشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
خیلی دوستتون دارم ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
مااهل جنگ وجنگ طلب نیستیم ولی اگه استکبارجهانی بخواددرمقابل دین مابایستد مادربرابر همه دنیای آنان خواهیم ایستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
نیروی دریایی سپاه مولفه اصلی یک نیروی دریایی بودن رو نداره اونم داشتن ناو هست چه رزم ناو چه ناو شکن و ...
با قایق تندرو نهایت تا کجا میشه پیشرفت ،مگه آبهای دنیا فقط همین چند کیلومتر مرز آبیه؟
شاید بشه روی نیرو دریایی ارتش بیشتر حساب باز کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
جنگ کنیم که چی بشه تحلیلای بیخودی میزارید حالا هیشکی حرفاز جنگ نزده شما هی انگولک کنید مگه جنگ الکیه خدا نکنه تو هیچ کشوری جنگ بشه حتی اگه اون کشور مقتدر باشه ۱۰تا بزنی ییکی میخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
شما که از نیروی دریایی ترکیه کمترین اطلاعاتی دارین چجوری دارین مقایسه میکنین.البته ایران پیشرفت های خوبی داشته ولی هیچ وقت نباید کشوری را دست کم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اینها که گفتی فقط سر کوچیک امکانات ایرانه که دیده شده در واقع سر بزرگه زیر لحافه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
با اینکه با جنگ مخالفم ولی اگر ترکیه یا هر کشوری بخواد به کشورم کوچکترین تجاوزی بکنه حقشو کف دستش میزاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ترکیه حمایت ناتوپشت سرشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
خوزستان تا دلتون بخواد انسان فدایی واسه خاک ش داره یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
بجای این حرفا یکی تو این مملکت پیدا بشه فکری به حال وضعیت اسفناک حقوق و معیشت این پرسنل مظلوم پلیس ایران بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
انشاالله که این انقلاب زودتر برسه به دست صاحب اصلیش یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
خوبه ایران خیلی هم قوی هست و مهم تر اینکه ایمان باعث پیشرفتشون میشه ما جنگ با عراق را یادمان هست عراق تنها نبود روسیه امریکا المان همه پشتیبان ان بودند قطره ای از خاک ایردن بدست عراق نیفتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ماشالا به غيرت تمام برادران بسيج و باسدار ايران،،،خدا نكهدارتان باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
یعنی کشته مرده تحلیلتونم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
به والله ترکیه اگه بخواد زیادی پاشو از گلیمش دراز کنه جوانانی چون من عاشق شهادتیم ترکیه رو با خاک یکسان میکنیم لبیک یاامام خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ای ول به سپاه که واقعا دوسش دارم.. ممنون از همه کسانی که امنیت و اقتدار ایران رو حفظ میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
لطفا از جوانان بیکار، وضعیت نامطلوب جامعه و بحران محیط زیست باخبر باشید .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
افرین به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
افرین به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
برای شادی روح شهید نادر مهدی و همرزمانش فاتحه بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام علیک یا بقیه الله
همه قدرت ما به خاطر ایمان و پشتکار ایرانی ماست که از صدر اسلام همین گونه بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
من نمی دونم اصلا مقایسه این دو نیرو که عملکردشون در دو حیطه جغرافیایی مختلف هست چه معنایی می تونه داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
دقيقا منم متوجه نشدم اين مقايسه برا چيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ایران سربلند من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
خدا کنه هیچ جایی دنیا هیچوقت جنگ نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
حزب فقط حزب علی . رهبر فقط سید علی.این عزمت سپاه پاسداران نشان از نزدیکی ازادی قدس شریف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
سپاه پاسداران یعنی اقتدار ملی پس خسته نباشید پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
مگه ترکا جرات کردن به جنگ اونم با ایران فکر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
نیروی دریایی ارتش ترکیه باید با نیروی دریایی ارتش ایران سنجیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
از اینکه میبینم در مورد تورکیه اینطوری صحبت میکنین باورم میشه که واقعا چشم دیدن تورکیه رو ندارین و سیاست تورک ستیزی دامن مردم عادی رو هم گرفته برا همینم خیلی خوشحالم که قدرت تورکیه تا این حد شماها رو سوزونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
اگر ما خیلی قوی هستیم چرا تمام سوریه تا حوالی دمشق را تحویل داعش دادیم ودر آخرین لحظات متوسل به روسیه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
دم همتون گرم با این نظرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
این که کاملا مشخصه سوال کردن ندارد ! برادران دلاور مردان سپاه در کلام الله قرآن کریم میفرماید فان حزب الله هموالغالبون . لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
این که کاملا مشخصه سوال کردن ندارد ! برادران دلاور مردان سپاه در کلام الله قرآن کریم میفرماید فان حزب الله هموالغالبون . لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
درود بر جمهوری اسلامی ایران مقتدر و قدرتمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
آدم باید درست کار کنه نه درشت..ناو های آمریکایی درشت اند ولی سرعتدعمل در انهدام قایق های تندرو ایران ندارن..فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه.....الله اکبر محمد رسول الله علی ولی الله انشاالله آمریکایی ها رو زمین گیر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
فرق ما با دنیا این است که ما روحیه شهادت طلبانه داریم ما رهبری بنام سید علی داریم و تا خون در رگ داریم با استکبار میجنگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
قدرت برتر ما در سلاحمون نيست بلكه در ايمان و توكل ما به خداست و اينكه در راه حقيقت و عدالت حركت ميكنيم و مبارزه ميكنيم بنابر اين از شهادت و كشته شدن در راه دوست نميترسيم و خدا پشتيبان ما است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ماقدرتمندیم ترکیه عددی نیست ما عراق نیستیم که شورای امنیت و شکایت و... از این حرفا ... کسی نمی تونه با ما در بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
دوستان عزیز بدانید ما هشت سال با تمام ابرقدرتهای دنیا جنگیدیم،هیچ غلطی نکردند.هرچه درتوان داشتند .گذاشتند.ما اونموقع در اون سطح جلوشون وبقیه ایستادیم.ولی حالا که نسبت به اون سالها خیلی پیشرفت چشمگیری داشتیم.اونا میتونن با ما مقابله کنن؟.زهی خیال باطل.خودتونو کوچیک نبینید.امریکا وبقیه اگه ده درصد احتمال میدادن با ایران بجنگند پیروزند،مطمئن باشید اینکارو میکردند.به خودتان ببالید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
هیچ وقت فراموش نکنید
فان حزب الله هم الغالبون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
معلومه که سپاه قوی تره چه سوال بی خودی پرسیدید
کلا نیروی نظامی ایران بهترینه چون ایرانی پشتشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ترکا از انگلیس ها قویتر ند؟ما سر پوز اونا رو زدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
تركيه دومين عضو بزرگ ناتو و از لحاظ تجهيزات نظامي مخصوصا تجهيزات نيروي هوايي و انواع جنگنده بمب افكن از قدرت بالايي برخوردار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
تو یک جنگ همه خسارت می بینند.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
برید تاریخ جنگ چاناک قلعه رو بخونید ترکها با دست خالی با کشتی های جنگی دشمن چیکار کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
خوب یک چی دیگه برید کل تاریخ ایران خوب بخونید کجای تاریخ دیدین ایران دشمن خودش رو به زانو در نیاره نمونه نزدیک چرا دور جنگ 8 ساله مگه ما دست پر جلو قدرت های دنیا استادیم پس خودت دیگه حساب ترکیه بکن ایران قدرتمند هست چون مال شیعه بودن ماست مال مردم اصیل ایران هست غیرت عزیز برادر من آره اگه بعضی بعد از این همه تاریخ بزرگ ما هنوز از دشمن می ترسن خوب اون حساب شماست نه مردم ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
حال چرا نیروی دریایی ارتش ترکیه با نیروی دریایی سپاه مقایسه می شود. ضمن اعتراف به اقتدار سپاه بر همگان واضح و مبرهن است نیروی در یایی در بخش ارتش دارای امکانات بیشتری بوده که البته تمامی ارگانهای نظامی در خدمت امنیت مردم عزیز کشورمان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
از همه مهمتر اینکه ترکیه وحدت ما ایرانیها را ندارند و رهبری مثل رهبر ما واعتقاداتی همچن عاشورای ما ندارند.
پس مقایسه این دو نیرو تا زمانی که ایرانی زنده است همیشه یک جواب دارد.
و ان هم برتری اسلام ناب محمدیست.همه با هم صلوات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ترکیه فقط فرصت طلب است و دچار توهم ناتو شده و نمی داند که ناتو و آمریکا او را تنها می گذارند ،
ترکیه در برابر روسیه حرفی برای گفتن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
یک واقعیت تلخ اما واقعی در مورد ترکیه:در زمان جنگ امریکا با شوروی ترکیه مورد حمایت غرب و امریکا قرار گرفت بعد از جنگ ترکیه را رها کردند و ترکیه در وضعیت سختی قرار گرفت گرفت ترک ها رو از اروپا بیرون کردند و چندتای باقی مانده را هم اسمشون تغییر دادن و اجازه ترکی حرف زدن بهشون ندادن.حالا که ایران قدرت گرفته و روسیه دوباره مقابل امریکا قرار گرفته ترکیه شد عزیز امریکا و اروپا خخخ اخر که یا ایران با امریکا صلح میکنه یا جنگ میشه یکی پیروز میشه و این کشورهای ترکی عربی خاصیتشون ازدست میدن درواقع الان نقش ظرف یکبار مصرف دارن اگر یادتون باشه قبلا این حمایت های امریکا و اروپا واسه عراق بود پس فکر نکنم سرنوشت ترکیه از عراق بهتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
چرا همش دارین نیروی نظامی مارو با دنیا مقایسه می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
به نظر من اول بایدشهرهایی کهازجنگ قبل ویران شدند وهنوز هم هست را آباد کنیم وگوساله ای راکه بدنیا آمده رابزرگ کنیم حالا تا جنگ با ترکیه ای که عضو ناتوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ما که در جنگ اسلحه را از دشمن غنیمت می گرفتیم وبر علیه اونا استفاده می کردیم .
چیزی که سپاه دلاور ایران زمین داره اونا ندارند اونم ایمان بخدا و درستی راهشونه
زنده باد ارتش وسپاه قدرت مندحزب الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
دوستمون اشاره خوبی داشتند که سردمداران امروز ترکیه دنبال ماجراجویی هستند که البته بنظر من بر میگرده به رویای بازگشت امپراطوری عثمانی که در سر دارند ( زهی خیال باطل)والان بسمت کردها ومسعود بارزانی رفتند که دراین جا من آقای بارزانی پیشنهاد میکنم که در دام ترکیه نیافته چون آنها درشرایط بحران داعش که نزدیک دروازه های اربیل اومدند کمکی نکردند واین ایران بود که نگذاشت امروز کردستان عراق محل جولان داعش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ناتو...ناتو...
مگه ناتو کیه که روسیه ازش بترسه؟
ناتو قدرت اصلیش آمریکا و انگلستان و فرانسه هستند
که بجز آمریکا کل کشورهای عضو ناتو در مقابل روسیه ضعیف هستند
روسیه عضو پیمان شانگهای هست که در صورتی که وارد جنگ بشه کشورهای چین،هند،پاکستان،و پنج کشور از شوروی سابق با روسیه خواهند بود
قدرت تهاجمی اتمی اعضای شانگهای به مراتب قوی تر از اعضای ناتو هست و اونا همیشه از درگیری با اعضای شانگهای میترسند ،چون جنگ اتمی میشه و کره زمین تموم میشه ،بعد من میرم بهشت و اعضای پیمان شانگهای و ناتو میرن جهنم،تنهایی هم حال میده داخل بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ما هیچ موقع اغازگر جنگ نیستیم و نخواهیم بود ولی اگر کسی نگاه چپ به کشور ما داشته باشه تو نطفه خفه مکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
ترکیه که هیچ ، همه ایادی قبلی و بعدی دخالت کننده درجنگ در مقابل ایران عزیز را به زانو در می آوریم گرچه آمریکا باشد . ایندفعه بزن و در رو نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
درود بر ایران زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
اینکه ایران قدرت برتر منطقه است جای شک نیست اما هیچوقت نباید هیچ دشمنی رو دست کم گرفت چون بالاخره اونها هم بیکار ننشستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
وزیر سابق امریکابه عربستان گفت اگر ایران مستقیم وارد جنگ بشه فرصت تلفن زدن و کمک خواستن از ناتوی امریکاهم ندارید پس یعنی ناتو کشککککک ایقدر ناتوناتو نکنید همه جای دنیا دارن ایرانو با کشورهای ابرقدرت مثل امریکا روسیه وچین مقایسه میکنن .پس دیگه اسم این کشورو نیارید بزارید دررویای عثمانی خودشون خوش باشن.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
درسته که سیاستمداران ترک در این برهه ممکنه دست به هر اقدامی از روی نادانی بزنند اما نباید حق همسایگی و احترام و دوستی دو ملت رو خراب کرد..
۱۲
آخرین اخبار