کارشناس اقتصادی گفت:عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها فشارهایی را به بودجه تحمیل کرد که نهایتا در بودجه عمرانی دچار چالش های فراوان شدیم.

ساسان شاه‌ویسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: صرف‌نظر از ضرورت اصلاح ساختاری در بودجه، اینکه دولت نه به صورت بخشی، موردی و نه در یک حوزه خاص بلکه باید کل ساختار و رویکرد بودجه‌ریزی را به صورت بودجه‌ریزی عملیاتی شکل دهد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند بسیاری از چالش‌های عدم تحقق درآمد را می‌تواند با جایگزین کردن درآمدهای ثانویه و در عین حال منطقی و بر اساس قابلیت‌مند بودن بودجه‌ریزی تخصیص بودجه‌ها را تعریف کند گفت: به عنوان مثال پیش بینی می‌شود که درآمدهای ارزی در یکسال کاهش یافته و درآمدهای مالیاتی افزایش یابد اما با عدم تخصیص‌های مختلف چه بسا با رویکردهای خاص عموما از آن با عنوان رویکرد سیاسی یاد می‌شود. 
 
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گاه به یک دستگاه هیچ تخصیصی داده نمی‌شود و گاه به دستگاهی دیگر 50 و یا 80 درصد آنچه که با آن دستگاه توافقنامه رد و بدل شده تخصیص داده می شودگفت: این رویکرد صرف نظر از این که از منظر مدیران ارشد حوزه بودجه کشور براساس منطق ضرورت و اولویت تعریف می شود اما به نظر می‌رسد از بایسته‌های بودجه ریزی که مبتنی بر فناوری‌های جدید و کارآمدتر در سایر است، در سایر کشورها نیز پاسخ داده شده، حداقل کشور ما هنوز از آن بی بهره است.

شاه ویسی این نکته را نیز یاد آور شد که به نظر می‌رسد درآمدهای نفتی قابل پیش‌بینی است که حداقل در شش ماهه نخست سال جدید میلادی نیز آنچه که مد نظر است تحقق پیدا نمی‌کند و در ادامه افزود: در سال گذشته نیز دولت قیمت نفت را با نرخ 70 دلار در نظر گرفت و بارها نیز به دولت تذکرات کارشناسی داده شد مبنی بر این که این مبلغ بسیار بالاست اما دولت در پاسخ گفت سناریوهای جایگزین و بدبینانه جایگزین و بدبینانه را نیز تعریف کرده است، که متاسفانه اقتصاد کشور در یک دوره 9 ماهه ( از خرداد ماه تا اسفند ماه سال جاری ) با همان سناریوی بدبینانه مواجه شد.

کارشناس اقتصادی در همین راستا افزود: در کنار این مسایل دولت وعده‌هایی هم داده بود ، یکسری از اصلاحات ساختاری و در عین حال اصلاحات تخصیصی مانند افزایش نرخ هزینه سلامت یا تخصیص‌های حمایتی در حوزه سلامتی بدون پیش‌بینی، یکسری از چالش‌ها را به وجود آورد. 

وی در خصوص تاثیر یارانه‌ها نیز ابراز کرد: عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فشارهایی را به بودجه تحمیل کرد که نهایتا در بودجه عمرانی دچار چالش‌های فراوان شدیم.

شاه ویسی ارزیابی خود را در خصوص لایحه بودجه سال آینده اینطور بیان کرد که هنوز پیش بینی دولت بر این است که روند تغییرات نرخ نفت کاهشی یا افزاینده خواهد بود و بر همین اساس می خواهد بودجه ریزی منطقی‌تری داشته باشد و چه بسا دولت قصد دارد اثرگذاری های اتفاقی یا احتمالی بعد از برجام را تا حدودی در برنامه ریزی های کوتاه مدت خود دخیل کند و از همین جهت است که هنوز به آن سامان نهایی در تدوین لایحه نهایی بودجه دست نیافته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار