خود کتاب می‌تواند مانع علاقه‌مندی کودک به آن می‌شود.

صدیقه جاوید نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به عوامل متعدد دخیل در بی‌علاقگی کودکان به کتاب و خود کتاب به عنوان عامل اصلی این مسئله گفت: تصور کنید اسباب‌بازی را از کودک شش ساله دور می‌کنند و به وی کتاب می‌دهند. این کودک در طول 12 سال مفیدترین ساعات وقتش را در مدرسه می‌گذراند در این میان خود کتاب می‌تواند مانعی برای علاقه‌مندی کودک به آن شود محتوای کتاب‌ها و عذاب‌آور بودن حجم دروس برای وی در این مسئله تأثیر می‌گذارد.
 
وی افزود: کودکان امروز ما به دلیل لذتی که از مصرف چیپس و پفک می‌برند، با وجود آگاهی به مضر بودن آن، از این مواد غذایی استفاده می‌کنند دلیل علاقمند نبودن آنها به کتاب این است که هنوز این احساس لذت از کتاب را حس نکرده‌اند. کودکان در مرحله‌ای می‌توانند به کتاب علاقمند شوند، که آن را حس و با آن ارتباط برقرار کنند.
 
این نویسنده با اشاره به مسئله تأثیرگذار بر روی علاقمندی کودک به کتاب بیان کرد: کتاب‌های ما جذابیت زیادی برای کودک ندارند و بسیاری از آنها در حد رفع مسئولیت نوشته می‌شود به همین دلیل این کودکان علاقه‌ای به مطالعه کتاب ندارند هم اکنون فاصله‌ای میان نویسنده و کودک وجود دارد.
 
جاوید ادامه داد: برای بهبود فاصله میان کودک و کتاب باید نویسندگان با آنها ارتباط داشته باشند بدین منظور در ساعت‌های کتابخوانی مدارس، از یک نویسنده یا تصویرگر کتاب کودک دعوت شود تا برای وی قصه بگوید. کودکان به دلیل احساس موفقیت پس از بازی‌های کامپیوتری از آن لذت می‌برند از همین وسیله می‌توان برای علاقمندی کودک به کتاب استفاده کرد.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.