در صورتی که کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با استقبال مخاطب مواجه نشوند، دلیل آن را باید در توجه نکردن به روانشناسی کودک در آثار این حوزه جست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از مجموعه آثار شعر «نوجوان امروز» صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور حمیدرضا شکارسری شاعر، جواد محقق پژوهشگر ادبی، بابک نیک‌طلب دبیر مجموعه آثار شعر نوجوان، نورا حق‌پرست مدیر کل اداره نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تنی چند از شاعران و تصویرگران حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

در این مراسم حق‌پرست مدیر کل اداره نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آنکه امسال با پنجاهمین سالگرد تأسیس این مرکز مصادف شدیم، گفت: کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ابتدای تأسیس آن در سال 1344 تا کنون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. قرار است کتاب‌های قدیمی این مرکز که با نیاز کودکان امروز مطابقت می‌کند، دوباره چاپ شود.

وی افزود: در آثار گذشته کودکان و نوجوانان مخاطب‌شناسی اهمیت داشت و مخاطب کودک و نوجوان در این آثار دست‌کم گرفته نمی‌شد. در انتشارات این مرکز شرایطی را برای شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان فراهم می‌کنیم تا بتوانند آثارشان را قبل از چاپ مشاهده کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور حتم به نقد نیاز دارد و به طور قطع کارشناسی‌های آن باید بازتر و گسترده‌تر باشد. در این مرکز می‌توان جلسات نقد شعر و شب شعر برگزار کرد.

در ادامه مراسم کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان با اشاره به آنکه تحولات شعری در حوزه کودک و نوجوان را می‌توان در آثار انتشاراتی‌های دیگر مشاهده کرد، اظهار داشت: هر تحولی که در زمینه شعر کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مادر ادبیات این حوزه، مبارک است. باید ایجاد رنسانس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را پذیرفت. هم‌اکنون خزانه لغات کودکان از تصور شاعران و نویسندگان این حوزه بیشتر است و برای آن‌ها کلمه‌ جدیدی خلق نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورتی که کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با استقبال مخاطب مواجه نشوند، دلیل آن را باید در توجه نکردن به روانشناسی کودک در آثار این حوزه جست. شاعران، نویسندگان و تسهیل‌گران این حوزه با کودکان فاصله زیادی گرفته‌اند. این مسئله زنگ خطر جدی برای این حوزه محسوب می‌شود و باید از ظرفیت‌های مختلف زبانی مانند شعر نیمایی در این حوزه بهره برد. 

در ادامه مراسم حمیدرضا شکارسری شاعر در خصوص کتاب‌های رونمایی شده بیان کرد: در کتاب‌های رونمایی شده با عنوان آثار شعر نوجوان امروز بداعت را می‌توان مشاهده کرد. این مسئله در قالب، فرم و محتوا متن‌های کنار متن اصلی رخ داده است. در شعرهای این مجموعه کوتاه‌سرایی وجود دارد. این مسئله را می‌توان نشانه تأثیرپذیری شعر نوجوان امروز از شعر بزرگسال دانست.

وی افزود: واقع‌گرایی در شعرهای مجموعه شعر نوجوان امروز وجود دارد. در این مجموعه به مفاهیمی چون مرگ، مفاهیم تلخ اجتماعی و عشق توجه شده است. مضامین به کار رفته در این مجموعه شعری، به نوجوان امروز کمک می‌کند تا به تدریج با واقعیت‌های زندگی روبرو شود.

در ادامه مراسم بابک نیک‌طلب دبیر مجموعه آثار شعر نوجوان امروز با اشاره به آغاز تدوین مجموعه آثار شعر نوجوان امروز از سال 91 بیان کرد: حدود 110 کتاب از اقصی نقاط کشور توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع‌آوری شد و در طی 2 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت تعداد کتاب‌ها به 22 مجموعه شعر رسید. از چهره‌های امروز شعر نوجوان نیز شعرهایی در آن گنجانده شد.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به رونمایی از مجموعه آثار شعر «نوجوان امروز» با حضور حمیدرضا شکارسری شاعر، جواد محقق پژوهشگر ادبی و شاعران و تصویرگران حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار