رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: 16 آذر بهانه‌ای است تا به نقد مشفقانه دستگاه‌های اجرایی بپردازیم.

16 آذر بهانه‎ای برای نقد مشفقانه دستگاه‎های اجرایی استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در سخنرانی خود در دانشگاه شریف که عصر امروز یکشنبه (16 آذر ) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهدای دانشجو 16 آذر، اظهار داشت: 16 آذر نقطه عطف و تأثیرگذاری در جنبش دانشجویی کشور بود.

وی ادامه داد: 16 آذر بهانه‌ای است تا به نقد مشفقانه دستگاه‌های اجرایی بپردازیم، دستگاه‌هایی که برای پیشرفتشان راهی بجز نقد مشفقانه نداریم.

رئیس بنیاد ایرانیان با بیان اینکه 16 آذر بهانه‌ای برای دانشجویان است که به ارزیابی عملکردشان بپردازند، افزود: مسیر فعالی و پیشرفت را باید با سرعت طی کنیم که نیروی اصلی این مسیر دانشجویان هستند و چنین روزی فرصت مناسبی برای نقد عملکرد جنبش دانشجویی که 7 دهه از عمر آن می‌گذرد است.


عارف خاطرنشان کرد: سرمایه معنوی این جنبش خلوص نیت،‌ عقلانیت، انرژی، شوق، شادابی جوانی، پرسشگری و مطالبه‌جویی است؛ من در همه مراسم‌هایی که در 16 آذر حضور داشتم این مسئله را مطرح کرده بودم که باید آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی کنیم چراکه جنبش‌های دانشجویی با آسیب‌ها و ضعف‌هایی همراه بوده است.


وی با بیان اینکه 16 آذر بهانه و فرصت مناسبی برای برگزاری میز گردها و گفتگوها است، گفت: برای پیشرفت دستگاه‌های اجرایی هیچ راهی به جز نقد مشفقانه نداریم و بهترین جا برای این کار دانشگاه است و 16 آذر بهانه ای باشد تا بررسی کنیم که چه کرده ایم و چه کار باید کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان بزرگترین آفت جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی را احزاب و گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: بزرگترین آفت جنبش دانجشویی بعد از انقلاب این است که هر حزب و گروه سیاسی خارج دانشگاه می خواهد راهی به فضای داخلی دانشگاه پیدا کند.

عارف اظهار داشت: معضلی که امروز با آن روبرو هستیم عدم انتقال قدرت و موقعیت نسل جوان است، متوسط عمر میانی مسئولان ما در هر دهه، 7 سال افزایش یافته است و ما که دهه 60 به روی کار آمدیم حاضر به واگذاری مسئولیت به جوانان نیستیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: وظیفه جوانان است که خود را برای پذیرش مسئولیت در آینده آماده کنند، لذا باید چاره‌اندیشی شود تا جوانان این آمادگی را کسب کنند.

وی با اشاره به نقش آفرینی جوانان و دانشجویان در انتخابات 94 تصریح کرد: شرایط منطقه فرصت طلایی برای نظام و کشور ما است و دنیا بر حضور مردم حساب باز کرده‌اند.

عارف با بیان اینکه 16 آذر بهانه و فرصت مناسبی برای برگزاری میز گردها و گفتگوها است، گفت: برای پیشرفت دستگاه ‌های اجرایی هیچ راهی به جز نقد مشفقانه نداریم و بهترین جا برای این کار دانشگاه است و 16 آذر بهانه ای باشد تا بررسی کنیم که چه کرده ایم و چه کار باید کنیم.

 رئیس بنیاد امید ایرانیان بزرگترین آفت جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی را احزاب و گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: بزرگترین آفت جنبش دانشجویی بعد از انقلاب این است که هر حزب و گروه سیاسی خارج دانشگاه می خواهد راهی به فضای داخلی دانشگاه پیدا کند. 

وی یکی دیگر از ضعف‌ها و آسیب‌هاب جنبش دانشجویی غم‌انگیزی و بی‌انگیزگی دانشجویان است.

عارف اظهار داشت: معضلی که امروز با آن روبرو هستیم عدم انتقال قدرت و موقعیت نسل جوان است، متوسط عمر میانی مسئولان ما در هر دهه 7 سال افزایش یافته است و ما که دهه 60 به روی کار آمدیم حاضر به واگذاری مسئولیت به جوانان نیستیم.

 رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: وظیفه جوانان است که خود را برای پذیرش مسئولیت در آینده آماده کنند لذا باید چاره‌اندیشی شود تا جوانان این آمادگی را کسب کنند.

وی با اشاره به نقش آفرینی جوانان و دانشجویان در انتخابات 94 تصریح کرد: شرایط منطقه فرصت طلایی برای نظام و کشور ما است و دنیا بر حضور مردم حساب باز کرده‌اند.

عارف با اشاره به بخشی از اتفاقات سال 88 خاطر نشان کرد: من در سال 88 کاندیدای جبهه‌ اصلاحات بودم سپس رئیس ستاد خاتمی شدم و بعد سکوت کردم حق شما است که بدانید چرا کسی که کاندیدا شد رئیس ستاد می شود و سپس به یکباره سکوت می کند.

 رئیس بنیاد امید ایرانیان در مورد سال 84 افزود: من بیش از هر کسی از سال 84 درس گرفتم و شما دیدی من در سال 92 برای پیشگیری از اتفاقاتی که در سال 84 و 88 افتاد انصراف دادم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به سال 92 برگردیم آیا مجددا به نفع آقای روحانی کناره‌گیری می کنید؟، اظهار کرد: راهبرد ما مسئولیت‌پذیری و ادای تکلیف بود بنابراین اگر تکلیفی به من دهند خوشحال می‌شوم در خدمت مردم باشم و اگر هم تکلیفی نباشد باز هم خوشحال می شوم. 

عارف گفت: دوستانی که با من کار کرده‌اند می دانند که من به خرد جمعی معتقد هستم و برخی اوقات تصمیماتی را اجرا کرده‌ام که شخصا مخالف آن تصمیم بودم.

بنابراین اگر به سال 92 بازگردیم قطعا به نفع آقای روحانی کناره‌گیری می کردم.

 رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای دانشجویانی که تعلیق و زندانی شده‌اند چه کرده اید؟، افزود: ما خودمان را هنوز دانشجو می دانیم بنابراین پیگیری امور دانشجویان را وظیفه خود می دانم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می توان در این خصوص انجام داد رسانه ای کردن مطالب و دیگری پیگیری و انجام وظایف در این رابطه است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان از همکاری با طیف مقابل جبهه پایداری چیست،گفت: پایداری در جبهه اصولگرایان قالب نیست و خود اصولگرایان نیز آنها را قبول ندارند.

 رقبای ما گاها اصلاح طلبان را بی دین و وابسته به غرب می دانند  اما هیچگاه ما این صفات را برای آنها به کار نمی بریم.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که هر دو جریان باید با هم کار کنند افزود: رقابت میان دو جریان در ماه های آتی صورت خواهد گرفت و ما با جریان مقابل رقابتی جدی داریم اما از فردای هفتم اسفند باید این رقابت به رفاقت تبدیل شود.

 رئیس بنیاد امور ایرانیان افزود: من بلدهستم در جمع شما شعار تند بدهم و شما به به و چه چه کنید اما این کار را نمی کنم. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما رئیس جمهور می شدید چه برنامه هایی را اجرا میکردید و آیا با برنامه های آقای روحانی موافق هستید، تصریح کرد: من در جریان انتخابات برنامه ای را بعنوان ایران فردا مطرح کردم و بنابراین هر چه بگویم تضعیف دولت تلقی می شود چرا که هر دولتی برنامه ای دارد.

عارف  گفت: اولین برنامه من در صورت پیروزی مبارزه با فساد است که یکی از اولویت های اصلی من می باشد.

رئیس بنیاد امور ایرانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر حصر میر حسین موسوی و کروبی خاطر نشان کرد: امیدوارم در یک شرایط منطقه ای که مطالبه جدی جوانان است حل شود.

وی با اشاره به شرایط کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات گفت: امیدوارم همه دست اندرکاران بر طبق قانون عمل کنند و ما باید الگویی مثل انتخابات 92 دنبال کنیم چرا که در آن انتخابات همه احساس برد کردند.

عارف افزود: ما در شورای سیاست گذاری کارگروهی قوی تحت عنوان کارگروه رایزنی صورت داده ایم  که با همه نهادها رایزنی کند و اگر احساس شد که اشتباهی رخ داده است از طریق مراجع قانونی برای احیای حق تلاش کند.

رئیس بنیاد امور ایرانیان با اشاره به مسئله ورامین گفت: دولت در این رابطه منفعل عمل نکرده  و در قضیه ورامین دولت باید چه کاری انجام می داد که نداده است؟

عارف با اشاره به پولی شدن دانشگاههای دولتی گفت: پولی شدن دانشگاهها یک بحث قانون اساسی است و باید آموزش عالی تا حد خودکفایی آموزش را رایگان در نظر گرفته  است، حالا این خودکفایی کجاست مورد بحث است. از لحاظ قانون اساسی این موضوع اشکالی ندارد و نظام نیز پذیرفته که تاحدامکان آموزش رایگان باشد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا درگذر زمان نظر اشخاص درمورد حصر تغییری میکند، افزود: نمیدانم.

رییس بنیاد امید ایرانیان در مورد فعالیت انجمن اسلامی دانشگاهها و پیشینه آنها نیزگفت: همین بچه های اصلاح طلب و انجمن اسلامی بودند که لانه جاسوسی را تسخیر کردند، امروز آمریکا همان آمریکای سابق است و ضربه هایی که ما ازآنها خورده ایم فراموش نمیشود، لذا مواضع اصلاح طلبان همان مواضع مسئولان نظام است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شما محافظه کارانه و منفعل عمل می کنید، اظهار کرد: روند منفعلانه را قبول ندارم اما محافظه کاری را از بعد مثبت نگاه کنید، بدانید اصلاح طلبان میخواهند موثر باشند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد اینکه  سرعت رفع حصر چیست، گفت:این سوال را باید از رییس شورای عالی امنیت ملی بپرسید من که رییس جمهور نیستم.

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: مسائل سال 88 باید در یک فضایی کارشناسی شده بررسی شود و باید به دنبال تکرار نشدن آن قضایا باشیم.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما انتخابات 92 را ایده آل میدانید، در حالی که در این انتخابات آیت الله هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد، گفت: منظور من از ایده آل بودن انتخابات 92 برگزاری آن بود.

وی ادامه داد: رد صلاحیت آقای هاشمی همه مارا متعجب کرد و زمانی که ایشان ثبت نام کردند ما کلا فعالیت ستادمان را متوقف کردیم تا در صورت تایید ایشان اعضای ستاد انتخاباتی ما به ستاد ایشان بروند که آقای هاشمی رد صلاحیت شدند.

عارف در پایان خاطرنشان کرد:شرایط منطقه یک فرصت طلایی برای نظام و کشور است و دنیا بر مشارکت مردم ما حساب باز کرده اند. 


انتهای پیام/




برچسب ها: حزب ، تشکل ، دستگاه ، اجرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار