فومنی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کاره‌ای نیست/ اصلاح‌طلبان می‌خواهند ضعف نداشتن لیدر را با ناطق و لاریجانی پر کنند

دبیر کل حزبی است به نام "حزب مردمی اصلاحات" اما ظاهرا انتقادات زیادی به جریانی دارد که متعلق به آن است. این را از حرفهایش می‌توان دریافت؛ آنجایی که می گوید" لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان پشت صحنه بسته می‌شود"، "اصلاحات قبلی پوست اندازی نکرده است"، "جلسات اصلاح طلبان نشان می دهد که به دنبال همگرایی نیستند"، "آنها که به دنبال تغییر نظام هستند اصلاح طلب نیستند بلکه افساد طلب هستند"، "دولت باید پوست اندازی کند" و.... .

باشگاه خبرنگاران جوان با حجت‌الاسلام "محمدزارع فومنی" دبیرکل حزب مردمی اصلاحات به گفتگوی جالبی نشسته که  حاصل آن را در ادامه می خوانید:


باشگاه خبرنگاران جوان: آقای فومنی به عنوان سوال اول، از نگاه شما جایگاه خانه احزاب در صحنه فعالیت حزبی کشور چگونه است؛ نگاه به این جایگاه ، در صحنه سیاست کشور نگاه به یک نهاد عادی است یا یک نهاد تاثیر گذار؟

متاسفانه احزاب در جامعه ما کارگرد خاصی ندارند، خانه احزاب اصولا باید مأمنی برای احزاب کشور باشد تا در آنجا تبادل فکری داشته باشند اما متاسفانه  اینطور نیست. پس از بازگشایی خانه احزاب ، حزبهایی در کشور ما تشکیل شد که سهمهایی را برای خودشان در نظر گرفتند و به همین دلیل خانه احزاب نتوانست کارایی لازم را داشته باشد.

خانه احزاب باید کارکرد صنفی داشته باشد نه سیاسی اما گاهی اوقات شاهد دیدارهای سیاسی و ورود به مسائل سیاسی کشور از سوی برخی از افراد از طریق خانه احزاب هستیم.


اثری از همگرایی در جلسات خانه احزاب دیده نمی‌شود


*باشگاه خبرنگاران جوان: روند جلسات خانه احزاب را چطور می‌بینید؟ صحبت‌هایی که می‌شود جنبه تبلیغاتی دارد یا همگرایی؟


آنچه که درحال حاضر در خانه احزاب مشاهده می‌کنیم همگرایی نیست بلکه یک عده خاص به منافع خودشان تأکید دارند و از القاب رئیس، نایب رئیس و .. استفاده ابزاری می‌کنند، لذا جلساتشان نتیجه خوبی نداشته است.


اصلاحات "سَر" ندارد و شخص‌گرا شده است

*باشگاه خبرنگاران جوان: رابطه حزب مردمی اصلاحات با دیگر اصلاح‌طلبان چگونه تعریف می‌شود؟

حزب مردمی اصلاحات بعد از فرایندهای مختلفی مجوز گرفت و از همان موقع شروع به سازماندهی تشکیلاتی کرد، در حال حاضر هم دفاتر حزب در 28 استان در حال فعالیت هستند.

حزب مردمی اصلاحات یک حزب مدرن امروزی و نوگراست و با اصطلاحات سنتی کاری ندارد چرا که اصطلاحات سنتی نتوانسته خواسته‌های مردم را پاسخگو باشد. ما علیرغم احترامی که برای همه دوستان اصلاح‌طلبمان قائلیم، خودمان را یک تفکر نو می‌دانیم.ما یک حزب معتدل میانه رو هستیم و چارچوب‌های این نظام را قبول داریم و با افراط و تفریط مخالفیم.

متاسفانه اصلاحات قبلی پوست اندازی نکرده است و در حال حاضر یکسری مشکلات در این جریان سیاسی را شاهد هستیم مثلا برخی افراد اصلاح طلب همچون مهاجرانی، سروش و.. در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و برخی دیگر در داخل کشور در حال فعالیت هستند، لذا مشکل عمده اصلاح طلبان این است که آنها "سَر" ندارند و همانگونه که سعید حجاریان گفته بود اصلاحات طفلی بود که ناقص‌الخلقه به دنیا آمد. 

تعریف های بسیاری از اصلاح‌طلبان می‌شود در حالی که ما معتقدیم اصلاحات یک فکر و اندیشه است اما عده ای سعی دارند بگویند اصلاحات به یک نفر ربط پیدا می‌کند؛ متاسفانه اصلاحات واژه‌ای است که همیشه ازآن سوء استفاده شده و هیچ‌گاه نهادینه نشده است.

اصلاحات از ضعف محور و رهبریت متمرکز رنج می‌برد چرا که حتی بزرگان این جریان، محوریت آن را تعیین نکردند و لذا اصلاح طلبی بیشتر جنبه شخص‌گرایی را به خود گرفته است.

به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نگاه کنید چقدر عضو دارند؟ چقدر توانسته‌اند عضوگیری کنند؟ دفتر شورای مرکزی‌شان کجاست؟ واقعا این ضعف را می‌توان درآنها دید. مثلا در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یک عده غیر حزبی را آورده‌اند که می‌خواهند برای احزاب تعیین تکلیف کنند. آیا درست است یکسری افراد غیرحزبی برای احزابی که شناسنامه دارند تصمیم بگیرند و بگویند که ما می‌خواهیم احزاب را مدیریت کنیم؟ لذا ما با مدیریت غیرتخصصی احزاب مخالف هستیم.


آنهایی که به دنبال تغییر نظام هستند، "افساد طلب" هستند نه اصلاح‌طلب

*باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل حضور نیافتنتان در جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به همین خاطر است؟

 برخی از دوستان به ما پیغامی‌هایی دادند و گفتند چون شما در سال 88 بر علیه برخی افراد صحبت کرده‌اید توبه کنید! بنده گفتم چه توبه‌ای باید بکنم؟ من از نظام و انقلاب خودم دفاع کردم و هیچ وقت پشیمان نخواهم شد. به نظرم درواقع در آن زمان تصمیماتی را گرفتیم که به نفع منافع ملی ما بوده است چرا که اگر ما آن زمان موضع‌گیری نمی‌کردیم الان از اصلاحات نامی باقی نمی‌ماند.

یکی از مخالفت‌هایی که آنها با بنده دارند این است که می‌گویند چرا از نظام دفاع می‌کنی؟! بسیاری ازآقایان در برخی از جلسات با من رفتار تندی را دارند و می‌گویند چرا از انقلاب و نظام دفاع می‌کنی و جالب است که این افراد اصلاح‌طلب هستند.

متأسفانه یک ضعف تشکیلاتی سازماندهی شده‌ای را در جریان اصلاح طلبی مشاهده می‌کنیم که افراد اصلا نمی‌فهمند اصلاحات یعنی چه. بسیاری از افراد معنای اصلاحات را نمی‌دانند و فکر می‌کنند اصلاحات یعنی براندازی و فکر می‌کنند که اصلاحات یعنی یک نظام را از ریشه در بیاورند در صورتی که اصلا اینگونه نیست؛ اصلاحات یعنی اصلاح امور، یعنی اگر نقصی در امور دیده شد باید آن را رفع کرد.

اصلاحات هیچگاه به دنبال تغییر نبوده و نباید هم باشد، آنها که به دنبال تغییر نظام هستند اصلاح طلب نیستند بلکه "افساد طلب" هستند.


شورای سیاستگذاری بیشتر شبیه یک هیئت عزاداری است تا یک شورای انتخاباتی

*باشگاه خبرنگاران جوان: نقد شما به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چیست؟

به نظر من این شورا کارکردی ندارد چرا که لیست‌ها پشت صحنه بسته میشود و شورای سیاستگذاری کار‌ه‌ای نیست که بخواهد کاری انجام دهد. در کل این شورا یک مجموعه منفعلی است که اعضای آن دور همدیگر جمع شده‌اند تا به فعل برسند. مثلا محمدرضا عارف را سرپرست کرده‌اند تا صدایش درنیاید! در کل افراد این شورا غیرحزبی هستند ولی برای احزاب تصمیم می‌گیرند که یک تراژدی خنده‌دار است. اگر دقت کنید در شورای سیاستگذاری هیچ حزبی را برای تصمیم‌گیری‌شان راه ندادند.

ائتلاف قبل از انتخابات خنده‌دار است. شورای سیاستگذاری بیشتر شبیه یک هیئت عزاداری است تا یک شورا، مشکل ما با برخی از دوستان اصلاح‌طلب این است که آنها سکولاری فکر می‌کنند و وقتی آنها تفکر دینی و انقلابی را قبول ندارند چطور ما برویم و سر یک میز با آنها بنشینیم؟ چرا که آنها عملا می‌گویند انقلاب و تفکرات امام(ره)  را قبول ندارند. 

متاسفانه برخی مقامات کشور ما نفوذ را به باد انتقاد می‌گیرند در حالیکه نفوذ خطرناکترین مسئله‌ای است که در سال 88 اتفاق افتاد. نفوذ یک دغدغه است و باید این واژه را جدی بگیریم. برخی نفوذ را به تمسخر می‌گیرند و می‌گویند نفوذ کجاست؟ در حالیکه نفوذ یعنی اینکه در اقتصاد به بیگانه‌ بها بدهی و اقتصاد کشورت را به کشورهای دیگر وابسته کنی. 


*باشگاه خبرنگاران جوان: گفته بودید هدفتان بدست آوردن 30 تا 40 کرسی‌های مجلس است، آیا فضا را برای تحقق این حرفتان آماده می‌بینید؟

این هدف حزب ماست، البته برای رسیدن به این هدف باید کوشش کنیم.


اصلاح طلبان می‌خواهند ضعف نداشتن لیدر را با ناطق و لاریجانی پرکنند

*باشگاه خبرنگاران جوان: از نظر شما گروه 4 چقدر جدیت دارد؟ چرا اصلاح‌طلبان به سمت ناطق نوری و لاریجانی روی آورده‌اند؟

درباره سوال اول بعید می‌دانم شکل‌گیری چنین گروهی صحت داشته باشد. اما درباره سوال دوم این یک ضعف عمده‌ای است که در اصلاح‌طلبان وجود دارد و بیشتر به خاطر نداشتن یک لیدر قوی است. اصلاحات لیدر و ژنرالی ندارد و هرکسی ساز خودش را می‌زند. شاید اصلاح طلبان می‌خواهند ضعف نداشتن لیدر را با ناطق و لاریجانی پرکنند. البته یک طیفی از اصلاح‌طلبان مخالف گرایش به سمت ناطق و لاریجانی هستند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه‌ای برای ائتلاف با اصولگرایان دارید؟

 کمیته انتخابات ما بسیار فعال است تا جاییکه در استان‌ها و شهرستان‌ها کاندیداهایمان مشخص شده اند اما در تهران برای اولین بار از سه لیست استفاده می‌کنیم؛ تلفیقی از اصلاح طلبان معتدل و میانه رو، اصولگرایان معتدل و میانه رو و مستقلین و اعتدالگرایان.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آقای فومنی، آیا ورود آیت‌الله هاشمی در چگونگی انتخابات موثر خواهد بود؟

ورود آیت الله هاشمی به انتخابات می‌تواند بازی را تغییر دهد و سبب شدت گرفتن رقابت‌ها شود این حضور همچنین می‌تواند بر میزان حضور کاندیداها و همچنین مردم تغییر ایجاد کند. به عقیده من سیدحسن خمینی هم در انتخابات اسفند حضور پیدا خواهد کرد و جلسات اخیرش هم شاید به همین دلیل است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: از نگاه شما چه اقدامی لازم است که در انتخابات امسال تخلفاتی شبیه بی‌قانونی‌های سال 88 رخ ندهد؟

نظارت صحیح. به نظر من اگر مجریان نظارت درستی بر فعالیت کاندیداها داشته باشند مشکل حل خواهد شد لذا از دوستان اصلاح‌طلب خواهش می‌کنم افراد مشکل دار را کاندیدا نکنند و هزینه نظام را بالا نبرند.


اقتصاد و فرهنگ در دولت روحانی پیشرفتی نسبت به قبل نداشته است

*باشگاه خبرنگاران جوان: با گذشت دو سال از مسئولیت دولت یازدهم، عملکرد آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دولت در حوزه بین‌الملل خوب عمل کرده است اما در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متأسفانه نسبت به قبل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. ما در حوزه اقتصادی واقعا مشکل داریم و از دولت روحانی خواهشمندم که به قشر ضعیف جامعه توجه کند. مشکلات اقتصادی کمر ملت را شکانده است. چرا باید بهداشت ما پولی باشد؟ چرا یک دانشجو نباید پول شهریه خود را داشته باشد؟

دولت باید پوست اندازی کند. اگر روحانی می‌خواهد رئیس جمهور چهارساله نشود مدرسه پیرمردها را تعطیل کند و از نیروهای پرتحرک استفاده کند چرا که دولت با سربازان ورشکسته به جایی نمی‌رسد.

*باشگاه خبرنگاران جوان: شما حاضرید از حسن روحانی درسال 96 حمایت کنید؟

اگر منافع کشورم ایجاب کند بله از او حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار