مرگ 8 نفر در اثر آنفلوآنزای خوکی در کرمان و استقرار شبانه‌روزی اکیپ‌های بهداشتی در نقاط مرزی از جمله مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی از مرگ 8 نفر در کرمان در اثر آنفلوآنزا تا تدابیر مسئولان بهداشت و درمان برای زائران حسینی خبر می‌دهد.

مشکلی از نظر بیماریهای واگیر برای زائرین اربعین وجود ندارد 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از مراکز درمانی شهرستان گلوگاه گفت: امسال در ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی همکاری‌های خوبی بین دولت، مردم و تمام نهادهایی که می‌توانستند برای ارائه خدمات به زائرین کمک کنند، وجود داشت. 

مرگ 8 نفر در اثر آنفلوآنزای خوکی در کرمان
معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ 8 نفر در استان کرمان در اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: هر سال در فصول آذر تا اسفند با اپیدمی موج آنفلوآنزا درگیر هستیم که این موضوع فقط مختص ایران نیست‌. بلکه تمام نیمکره شمالی را با خود درگیر کرده است‌. کشته شدن 8 نفر در کرمان در اثر آنفلوآنزای خوکی به علت ابتلا به ذات‌الریه واقعیت دارد، اما ما هشدارهای لازم را به بخش درمان کرمان داده‌ایم و هر روز دارو و واکسن در دسترس مردم استان کرمان قرار می‌گیرد‌.

استقرار شبانه‌روزی اکیپ‌های بهداشتی در نقاط مرزی 
‌مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن استقرار شبانه‌روزی اکیپ‌های بهداشتی در نقاط مرزی مهران، شلمچه و چزابه، با اعزام تیم‌های ستادی، نحوه اعمال نظارت‎های فنی توسط اکیپ‎ها از جمله کنترل اماکن عمومی و بین راهی، غذاخوری‌ها، استراحتگاه‎ها، سرویس‎های بهداشتی، مساجد و سایر اماکن عرضه مواد غذایی و آشامیدنی را در چندین نوبت مورد پایش قرار می‌دهند. 

برنامه جامع ارتقاء نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در کشور تشریح شد 
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی به مناسبت روز جهانی ایدز برنامه جامع ارتقاء نظام مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی در کشور را تشریح کرد و گفت: در مدل جدیدی که طراحی شده، ارائه خدمات مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی از محدوده مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری خارج شده، سازمانها و نهادهای دیگری در ارائه این خدمات مشارکت خواهند کرد‌.

آماده باش اورژانس تهران برای راهپیمایی اربعین حسینی 
دکتر حسن عباسی روابط عمومی اورژانس در خصوص برنامه‌های اورژانس تهران برای اربعین گفت: مرکز اورژانس تهران طبق معمول همه ساله پوشش امدادی و خدمات رایگان را به هموطنان عزیز ارائه خواهد کرد‌. تعداد 10 دستگاه آمبولانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس که در نقش کلینیک سیار است و همچنین یک دستگاه خودرو فرماندهی این پوشش امدادی را در شهر تهران بر عهده دارد‌.

تعرفه مراکز خیریه در هیات دولت تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود 
وزیر بهداشت با بیان اینکه تعرفه مراکز درمانی خیریه پس از بررسی در شورای عالی بیمه، به تصویب هیات وزیران رسیده است، افزود: به زودی و در چند روز آینده تعرفه این مراکز ابلاغ خواهد شد. ممکن است برخی از افراد از عنوان خیریه به منظور دور زدن قانون و الزامات سوء استفاده کنند که لازم است توسط خیرین نظارت شود تا آسیبی به این خیرین و امور خیریه وارد نشود‌.

امضاء تفاهم نامه چهار جانبه با محوریت ارتقاء توانمندی‌های مسئولین فنی صنایع غذایی و بهداشتی 
دکتر هدایت حسینی مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه تفاهمنامه در راستای حرکتی مثبت در مسیر همکاریهای بین سازمانی است‌، افزود: مهمترین موضوعات مطرح شده در این تفاهم نامه، تدوین نظام آموزشی در جهت احراز صلاحیت حرفه ای و ارتقاء توانمندی های علمی و تخصصی مسئولین فنی و ایجاد تمهیدات لازم جهت رتبه بندی آنان بر اساس نظامی مدون  است‌. 

پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر اساس برنامه تحول بهداشت کشور است 
دکتر ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی اجرای فاز اول برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آنها بر اساس پروتکلIraPEN گفت: این برنامه باید طوری اجرا شود که بعد از اتمام دوره چهارساله دولت بتوانیم به مردم و دولت گزارش دهیم که این برنامه تحولی چه نتایج مفیدی برای مردم داشته است‌.

وی افزود: کاهش مرگ و میرهای زود هنگام در بین افراد 30 تا 70 ساله اولویت اول حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت است

کمبود شدید پرستار در کشور/ 0.9 پرستار به ازای هر تخت در بیمارستان
قائم مقام وزیر بهداشت از کمبود شدید پرستار در کشور خبر داد و گفت: روشهای شناخته شده در بیمارستانها و دانشگاه‌ها با نظارت کامل برای تربیت پرستاران صورت می‌گیرد ما از جمله کشورهایی هستیم که به شدت با کمبود نیروی پرستار و پزشک مواجه هستیم تا جایی که 0.9 پرستار به ازای یک تخت داریم نسبت پرستار به پزشک در کشور نسبت نامناسبی است از جمله مواردی که باید در آن بازنگری شود پذیرش کنکور در رشته پرستاری است که نسبت به رشته پزشکی بسیار کمتر است در هیچ کشوری اینگونه نیست‌.

از طرح تفحص منصفانه استقبال می‌کنیم 
 دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص مسئله تجمیع بیمه‌ها گفت: در خصوص تیتر اول روزنامه همشهری برای تجمیع بیمه‌ها گفت، روزنامه همشهری یک رسانه مستقل است و محیط ارتباطی در نظر سنجی تجمیع بیمه‌ها نداشته‌ایم ادعای سایت‌های دیگر علیه وزارت بهداشت در این خصوص کذب بوده است‌.

خبرگزاری‌های شبه دولتی هر روز علیه تجمیع بیمه‌ها مطلب می‌نویسند و ظاهرا کسی هم ناراحت نمی‌شود‌، وزارت بهداشت درباره تجمیع بیمه‌ها هیچ تیتری نزده است‌.

افزایش تولید و صادرات دارویی با سرمایه گذاری مشترک ایران و مجارستان 
وزیر بهداشت از افزایش تولید ظرفیت و صادرات دارویی با سرمایه گذاری مشترک ایران و مجارستان خبر داد و گفت: امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران از نخست وزیر مجارستان دعوت کردند که در بهترین و قدیمی‌ترین نماد علمی ایران شرکت‌ کنند و در عین حال از تندیس ابوعلی سینا و یکی از برجستگان علوم پزشکی در مجارستان بهره‌برداری کنند.

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک حربه‌ای بر پیکره‌ی نظام سلامت 
معاون درمان وزارت بهداشت درباره مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک هشدار داد و گفت: مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک حربه‌ای بر پیکره‌ی نظام سلامت وارد می‌کند. برای کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور برنامه‌های متعددی داریم، که از جمله آن کمیته‌های تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک در دانشگاه و بیمارستان که به صورت فعال مشغول هستند، را می‌توان نام برد. ولی باید بپذیریم که هم به علت فرهنگ عمومی و هم نوع روش‌های طبابت در کشور مصرف آنتی‌بیوتیک بالا رفته است، که این موضوع موجب مقاومت دارویی شده و افراد مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر و مقاوم‌تر هستند. 

همکاریهای ایران و مجارستان در زمینه‌های پژوهشی‌، آموزشی و دارویی گسترش می‌یابد
بر اساس تفاهم نامه‌ای که امروز به امضای دکتر هاشمی وزیر بهداشت کشورمان و زولتان بالوک وزیر منابع انسانی مجارستان رسید دو کشور در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و دارویی همکاری می‌کنند.

دکتر محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: دولت مجارستان دارای 8 وزیر است که وزیر منابع انسانی این کشور مسئولیت حوزه های آموزش عالی، بهداشت، ورزش و خانواده و فرهنگ را بر عهده دارد.

لزوم تفویض اختیار به روسای دانشگاه‌های شیراز و مازندران به منظور اجرای بهتر پزشک خانواده 
وزیر بهداشت بر لزوم در نظر گرفتن پیوست رسانه‌ای برای طرح پزشک خانواده تأکید کرد و گفت: جلسات این ستاد حداقل به صورت فصلی برگزار شود زیرا وضعیت ما در آی تی، دوره تخصصی و تعریف پایگاه ها و مراکز جامع و تعداد آنها در حوزه زیر ساخت و نیروی انسانی مورد نیاز، مشخص و روشن است.

استقرار واحدهای مراقبت‌های بهداشتی در پایانه مرزی برای ارائه خدمات به زائرین 
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واحدهای مراقبت های بهداشتی در پایانه مرزی به صورت فعال مستقر هستند و به طور مستمر در مسیر کاروانهای عزاداران حسینی نظارتهای بهداشتی دارند.

وی افزود: با ایجاد درمانگاه های ثابت و سیار و استقرار آمبولانس و بالگرد، تمام تلاش  خود را برای خدمت به زائرین و آسودگی خاطر زائرین اباعبدالله الحسین (ع) از جنبه بهداشت و درمان انجام می دهیم‌.

لزوم انطباق آموزش علوم پزشکی با نیاز‌های روز/ رشته‌های مجازی افزایش می‌یابند 
دکتر لاریجانی معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: باید آموزش‌های علوم پزشکی با نیاز‌های روز منطبق شوند از این رو در حال گسترش رشته‌ها در زمینه مجازی‌سازی هستیم‌.

وی افزود: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور به عنوان متولی تربیت نیروی انسانی نظام سلامت در کنار سایر حوزه‌های وزارت بهداشت نقشی مهم در حرکت کشور به سمت توسعه پایدار و مرجعیت علمی ایفا می‌نماید‌.

تا سال 2018 انسولین تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد 
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت از اختصاص 15 هزار تومان به هر فرد بالغ برای کنترل دیابت و همچنین تحت پوشش بیمه قرار گرفتن انسولین در اجرای سند ملی دیابت خبر داد و گفت‌: چارچوب ملی ارائه خدمات در بیماری دیابت اهداف 6 گانه را دنبال می‌کند و تخمین زده می‌شود که میزان بودجه مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در افراد بالای 35 سال جمعیت ایرانی، به استثنای زیرساخت‌های موجود، حدود 15 هزار تومان به ازای هر فرد بالغ در جمعیت کشور ما خواهد بود، البته رقم دقیق این بودجه پس از نهایی شدن سایر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

47 میلیون نفر از مردم کشور رژیم غذایی سالمی ندارند
دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از علل دیابت در کشور رژیم غذایی ناسالم است که 47 میلیون نفر از مردم از رژیم غذایی سالم برخوردار نیستند. 150 هزار نفر کم تحرک هستند و حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر دخانیات مصرف می‌کنند که همه‌ی این مسائل دست به دست هم می‌دهند و موجب بیماری مثل دیابت می‌گردد. 

هزینه دو هزار میلیارد تومانی سرطان برای نظام سلامت 
دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه 90 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که هزینه‌ی دو هزار میلیارد تومانی را برای ما به بار آورده است .در 40 درصد موارد سرطان قابل پیشگیری است‌. برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام برخی سرطان‌ها برنامه‌های غربالگری را در نظر داریم‌.

کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها 
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بر اثر اقدامات انجام شده شاهد کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و نیز کاهش هزینه های ارزی بوده ایم . تا پایان افق 1404 سهم تولید داخل تجهیزات پزشکی به حداقل 60 درصد تولید بازار داخلی افزایش پیدا می کند‌. 

تعرفه کالاهای وارداتی بسیار پایین است 
دکتر پیر صالحی مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر از پایین بودن سطح تعرفه کالاهای وارداتی خبر داد و گفت: باید به سمت مصرف بیشتر تولیدات داخلی دارو و تجهیزات پیش برویم‌. سازمان غذا و دارو به عنوان متولی نظارت بر سلامت مواد گندزدا در نامه‌ای برای نظارت بر کیفیت مواد تولید داخلی و خارجی داشته است که اگر بتوانیم مواد با کیفیت را با روش بهینه در بیمارستان‌ها مطرح کنیم، می‌توانیم شاهد کاهش عفونت‌های بیمارستانی و به تبع آن کاهش مصرف آنتی بیوتیک باشیم‌. 

سود 400 درصدی قاچاق سیگار در کشور 
دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت از سود 400 درصدی برای قاچاقچیان سیگار خبر داد و گفت‌: سیگار در ایران از 3 روش تأمین می‌گردد که شامل تولید داخل، سیگاری که با مجوز از خارج از کشور وارد می‌شود و سیگارهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که البته سیگارهایی که با مجوز وارد کشور می‌شوند مختص تجاری هستند که هر دو کار را با هم انجام می‌دهند و علت آن این است که میزان سود حاصل از فروش دخانیات در ایران بسیار بالا است‌.

رشد 16 درصدی ثبت سرطان در محک 
آراست احمدیان مدیرعامل محک گفت‌: بیماری سرطان رشد 16 درصدی خود را در سال‌های 79 تا 93 طی کرده است. از بدو تأسیس محک تا امروز 23 هزار و 222 پرونده در این مرکز ثبت شده است و 13 هزار و 586 نفر تحت پوشش حداقل یکی از خدمات حمایتی ما بوده‌اند‌.

سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مدیریت منابع مالی سلامت را با محوریت وزارت بهداشت می‌داند 
 احمد توکلی مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به یادداشت دکتر احمد توکلی در مورد تجمیع بیمه‌ها گفت: سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مدیریت منابع مالی سلامت را با محوریت وزارت بهداشت می‌داند که این سیاست‌ها بر تمام قوانین موجود متاخر است‌.

650 تخت بیمارستانی تا پایان سال در استان البرز به بهره برداری می‌رسد 
دکتر حمید درفشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: 650 تخت بیمارستانی تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری می‌رسد و تا اندازه‌ای مشکلات ناشی از کمبود تخت‌های بیمارستانی را به ویژه در کرج را تسهیل می‌کند.

وی افزود: بخش بهداشت و درمان استان البرز متناسب با جمعيت آن که نزدیک به 3 ميليون ‌نفراست رشد نکرده است و سرانه تخت‌های بیمارستانی 2.0 به ازای  هر هزار نفر می باشد‌.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه پزشکان خانواده 
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت در اجلاس دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور در شیراز، در خصوص برنامه پزشک خانواده شهری به عنوان یکی از اولویت‌های مورد بررسی این کلان منطقه، نتایج بررسی‌های بازرسان از این برنامه را مثبت خواند و گفت: برنامه پزشک خانواده شهری، مسیر معقولی دارد و چالش‌های برنامه هم در حال مهار است.

شناسایی 29 هزار و 414 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور تاکنون 
دکتر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه نبض شبکه خبر گفت: تاکنون 29 هزار و 414 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور شناسایی شده که برآورد ما این است که افراد مبتلا به این ویروس بین 80 تا 90 هزار نفر باشند یعنی کسانی هستند که به این ویروس مبتلا شده اما هنوز شناسایی نشده اند.

راه اندازی سامانه جامع کالاهای سلامت و کنترل اصالت 
دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو از راه اندازی سامانه جامع کالاهای سلامت در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه تمام اطلاعات مربوط به دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل ها و لوازم بهداشتی و سایر کالاهای سلامت را به روز و به لحظه می کند.

وی همچنین کنترل اصالت فرآورد‌ه‌ها را یکی دیگر از برنامه های سازمان غذا و دارو عنوان کرد که با سامانه جامع کالاهای سلامت ارتباط دارد و خاطرنشان کرد: کنترل اصالت فرآورده ها قطعا عرصه را بر قاچاقچیان تنگ خواهد کرد و این امکان را برای مردم فراهم می کند تا بتوانند کالاهای اصیل را از کالاهای تقلبی و قاچاق تشخیص دهند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.